Vad är ungefärlig konstnad för att fuktspärra ett badrum på drygt 3m2?

Det beror på var du köper saker.
Jag tippar runt 1300kr om du kör med LIP och köper det på Sigro

Om golvytan är 3 kvm då tror jag att väggytan är ca 15 kvm=> fuktspärr inkl material och arbete bör gå på ca 4000 spänn (vitt, inkl. moms). Förutsatt att det inte är ovanligt många rörgenomföringar och att man inte behöver använda duk isamband med tätmämbran på golvet

Bob_the_builder
Jag skulle tippa lite högre mtrlkostnad än Montana. Åtgången på själva gummimassan är ju 1,5 kg/m2 (golv) resp 1,0 kg/m2 (vägg). Det ger en åtgång på närmare 30 kg (inkl indränkning av remsor). Tre hinkar på Sigro kostar 1500 kr. Därtill kommer remsor, hörn och brunnsmanschett. Totalt runt 2000 skulle jag tro. Arbetskostnaden kan jag inte riktigt uppskatta, men gissningen 2000 för det också är kanske inte orimlig?

Ok jag säger 1500kr   ;)
Bob två hinkar på 12kg borde vara tillräcklig för 3 kvm.?
Jag räknar som Sartsa 15kvm väggar + Golv sen tillkommer lite mera
80049 Lip tätskikt VS 30 - 12 kg------2 x 492.00=984.00
90543 LIP Primer 54 - 1 liter----------1 x 110.00=110.00
100136 Lip remsa - 10 cm x 25 m-----1 x 68.00 =  68.00
100198 Lip tätark - 40 x 40 cm--------2x  82.00= 164.00
Summa 1326.00

Bob_the_builder
15*1,5+3*1,0=25,5, dvs mer än 2*12... Såg iofs att det fanns en 3-kiloshink också. Men man ska ju gärna ligga lite över rekommenderad åtgång, åtminstone på golvet om man har träbjälklag.
Rörmanschetter har du glömt i din uträkning.

Stämmer inte riktigt!
Till väggarna ska vara 1 kg per kvm dvs 1 x 15 =15 kg
Till golvet 1,2 kg för betong och 1,5 för träbjälklag per kvm dvs 1,5 x 3 = 4,5
Totalt 19.5 liter.
Sen går åt 1 dl per meter fiberremsan så två hinkar borde räka ändå
Rörmanschetter glömde jag inte därför tog jag två tätark. Den ena till golvbrunnen o den andra till de andra rör.

Bob_the_builder
Ja, naturligtvis vände jag på siffrorna. Det är ju mer på golvet än på väggarna!
Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen. 8-)

Glöm inte att alla dessa förbrukningsmängder och priser är ju helt beroende av fabrikat.
Dvs med Höganäs skall det vara 1,7 kg/kvm på golvet och priset per dunk skiljer sig från tex Lip. Har även hört talas om att det är kvalitetsskillnader mellan olika tätskikts-system, att "tester" visar att den ena klarar inte som den andra.

Bob_the_builder
Sartsa skrev:
Har även hört talas om att det är kvalitetsskillnader mellan olika tätskikts-system, att "tester" visar att den ena klarar inte som den andra.
Jojo, det är klart att man kan "höra" sådant beroende på vem man frågar. Betvivlar att någon oberoende bedömare skulle påstå att det är större kvalitetsskillnader mellan tätskiktssystemen. De är trots allt godkända av BKR allihop.

Vad gäller åtgångssiffror så är det naturligtvis så att man måste följa anvisningen för det fabrikat man köper. De siffror som anges här gäller alltså bara LIP. Kör man Höganäs på träbjälklag ska man ha så mycket som 2,1 kg/m2.

Vet inte om de hör hit.. Jag kollade med flera plattsättare innan jag köpte våtrumsmembran o fog o fix... Jag pratade med totalt 7 st o 4 av dem tyckte lip var de bästa att jobba med... Gissa vilket jag köpte.. :-) Sen vet man iof inte vilka rabatter de har som påverkar deras tycke.. :-X

Bob_the_builder
Nej, det är just sådant där som kan påverka omdömena. En viss hantverkare föredrar ett visst märke för att han får bra priser när han handlar det... Gyproc/danogips, paroc/roxull är väl typiska exempel på helt likvärdiga produkter där man ändå kan få kryptiska beskrivningar om fördelarna med ett visst val.

(Ja, jag vet att roxull flexibatts faktiskt är lite annorlunda än parocs skivor).

Var är TomasLingrend ???
Blir förbannat för folk som startar en tråd och försvinner eller inte tackar och tar allt för givet

Montana skrev:
Var är TomasLingrend ???
Blir förbannat för folk som startar en tråd och försvinner eller inte tackar och tar allt för givet
jag tror att folk i allmänhet är tacksamma även om dom inte skriver tack hela tiden..visst blir man glad om man får ett tack men det är inget att hetsa upp sig över anser jag.. :) dessutom så är det lika givande för oss andra att följa en tråd som för den som startat den så vi andra borde kanske också börja tacka .

:) Tack själv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.