Badrum
psamuels: [citat] Saken är ju den att när Du installerar golvvärme ändrar Du de tidigare förutsättningarna, det som var, gäller inte längre. Principen kallas omvänd fuktvandring och påverkas av tillförd värme :-? Och som sagt var, 10 - 30 år kan det ta innan problemen märks.
nallebjorn: Nu är limmet samt det gamla flytspacklet borta iaf, blev mha huggmejsel, hörselskydd, en hel del slit och hammare 8-)
MathiasS: [citat] Det var ungefär så plattis utryckte det också: "Inte ens med min fina vattensåg blir det helt perfekt".
GoForIt: Jo, jag förstår.. Och lider med er. Men samtidigt är det väl tänkt att ni skall ha badrummet ett tag, och då vill man ju ha det riktigt gjort.
CarMan: fick ju inte prata om spottar, men kan tipsa om vad jag sätter i mitt badrum. jag sätter 12V halogenlampor med reflektorer & glas framför, infälda i taket, inbygnadsmått till bränbart matrial är 19 mm om jag mins rätt.
MathiasS: [citat] Det är inget fel på råspont golvet. Ligger det ordentliga 28mm plank är det säkert minst lika stabilt som spånet. Men, givet avståndet på bjälkarna under råsponten måste du bestämda dig för om bärigheten för detta golv är minst motsvarande golvspån på cc30 bjälkar. Det är kravet nämligen. Spån och plank rör sig säkert lite olika men du måste ju ändå ha gips
snuttjulle: Vi tänker köra med löst för att i framtiden vet man ej om badkar är något man prioriterar. Man kanske vill ha mer plats för div relax möbler mm. Men iden med att göra egen front kan låta lite kul. Har du någon länk till dem??
coztello: Ja, det är sendtak ovanför aggregatet men i taket sitter bara panel.
busnut: Här säljer dom medel för badkar http://www.gat.se/ Om du har ett bubbelbad så kan du hitta utförlig instruktion om skötsel här http://www.casperbad.com/Casper%20Viking%20Serie/index.htm leta under övrigt och bruksanvisning mvh/Roger
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44598/0]Värme, vatten, ventilation[/link] [move by] MathiasS.
busnut: Otroligt snyggt och välgjort, hoppas bara att min sambo inte surfar in och ser bilderna på tvättstugan ;)
Per-Erik: Det som försäkringsbolaget kräver är att det är fakmannamessigt gjort. Försäkringsbolaget åker ut vid en ev skada och kollar då upp om det är rätt gjort. Dvs om försäkringen ska gälla eller ej.. Men som alltid.. är du osäker kontakta ditt försäkringsbolag.. reglerna skiljer ju sig mellan dom olika bolagen..
snuttjulle: Allt detta med att hantverkarna inte kan ge bra besked ang vem som gör vad och man själv ska jaga rätt på nya hantverkare gör att jag gör så mycke jag får själv. Allstå bara ELen som jag måste ta in någon för att göra.
perniklasjoh: Nej den befintliga grunden går inte att återanvända, huset är gammalt och den aktuella badrumsdelen är i ganska dåligt skick. Vi har tänkt att göra en utbyggnad på ca 20kvm där ca hälften är badrum och hälften är groventré m.m. En hel del enklare arbete som att sätt panel utvändigt, lägga tak och måla m.m kan vi ju göra själva.
coztello: Tackar för hjälpen. :) Idag ska fallet byggas!!!
Johan Gunverth: [citat] Om du späder ättiksyran fungerar den bättre. Det är vattnet som gör större delen av jobbet. Jämför konc. diskmedel och spätt med vatten. Toalettrent med fosforsyra fungerar allra bäst. Det är i princip samma sak som kakeltillverkarnas klinkerrent.
JohanOLinda: Har fixat hem en bra kakelskärare idag.. Men nu börjar jag nog tycka att träsmyg är snyggare ändåå. Kolla in min ms-paint ritning ::) Vad tror ni om att beställa fräst träsmyg enligt ritning? (uppifrån, genomskärning..ovansmyg ej synlig på ritning..) [bild] Har ek-tvättställ-skåp och luckor. Någon som har en prisidé om smyg i massiv ek?
brabyggare: Jag frågade om Wirsbo push-12 på Villa-Hemmässan för ett tag sedan. De sa att den inte var klar ännu. När jag frågade på Comfortbutiken förra veckan hade de fortfarande inte släppt den. Så den finns ännu så länge bara i fantasin verkar det som. /Mats
wingen: [citat] Vi gjorde samma fel. Väntade för länge. I helgen kom min svärfar (målaren) med en flaska "Klinkerrent". (Minns tyvärr inte vilket fabrikat det är.) En sur lösning som man blandar med vatten. Efter att ha mättat fogarna med vanligt vatten var det bara att svabba över alla väggar och därefter tvätta av dem med vatten. Inget gnuggande krävdes. Och kaklet blev kanon!
n1an: Hejsan! Ja, vi har ett tvättställsskåp med bänkskiva på och sen ska handfatet stå på bänkskivan
Ceja: Ett annat alternativ är ju att sätta upp våtrumsväv och använda dig av vattentät puts. Den används bland annat till pooler och simbassänger innan kakling. Vi har klurat på samma sak och har beslutat oss för att använda oss av det och tanken är att det blir lika säkert som andra system. Som extra försäkring om att putsen verkligen stöter ifrån sig vatten kommer vi att använda oss
cpalm: Våtrumsgipset är även glasfiberarmerat och har därmed bättre böjstyvhet. Vanligt robustgips ger dock förmodligen exakt samma effekt. Med minimikraven får man i mitt tycke inte en särskilt "robust" vägg. Jag satte dubbla lag limmade robustgipsskivor med 45cm regelavstånd när jag gjorde om badrummet och tycker ändå att det sviktar lite. /C
Dahlino: tack f svar! jag menar att det ska vara målat inte tapet alltså! :)