Hej!

Jag tänkte utöka mitt gamla badrum från 3 kvm till 10 kvm och sätta in ett bubbelbad mm. Det blir en total renovering. El och vattenrör måste dras om. Jag funderar även på att sätta upp nya innerväggar eftersom några av dom gamla väggarna är från ett gammalt sovrum och jag vill byta ut dom eftersom jag vill få allt så nytt som möjligt.

1. Vilket material skall jag använda till väggen? Med tanke på att man ska sätta upp handfat och liknande samt andra tunga saker så bör det vara en tålig vägg. Ska man ha många reglar bakom för att man ska kunna fästa tunga saker?

2. I vilken ordning ska man göra allt? Då menar jag allt från att riva det gamla till att sätta upp det nya. Ska elektrikern göra sitt jobb först. Ska jag sätta upp inneväggarna först? Vad är det sista man gör? Många frågor som sagt

Har aldrig gjort ett badrum förr men är väldigt händig och vore tacksam för svar.

/Mats

Hejsan.

Bäst är det att ta en sak i taget. Annars kommer denna tråd bli flera miljoner innlägg på..

Men börja med att planera allt vart vill du ha avloppen, vatten rör osv..
Sen börjar du med att riva allt. Sen golvet. Bäst är det att gjuta en betong platta på golvet och gjuta in rör, avlopp & ev golvvärme. Om du iallfall vill regla så ska reglarna vara cc30 i golvet.

Så du börjar med golvet sedan väggarna.. Väggarna brukar bestå av gips skivor, 2 st eller om man ska hänga upp handfat o liknaden OSB+gips. Formplyfa går också bra att ha där du tex ska ha handfat. Bäst är ju givet att ha elen klar innan du smackar upp väggarna.. Reglarna på väggarna ska vara CC40 vid enkel gips och cc60 vid dubbel gips (med lim i mellan skivorna).

Mitt bästa tipps är att du läser igenom branchens regler
dom hittar du här. http://www.bkr.se/
Där finner du vad som är godkännt. Hoppas du har gott om tid för det tar just tid detta med att total renovera ett badrum. räkna med ett halvår iallafall.. :o

Hörde via en kompis som är i våtrumsbranchen - han hade varit på ett seminarium där man diskuterade kommande branschregler - att gips i väggarna kanske är på väg ut. Det som kanske kommer att gälla är cementbaserade skivor, typ Minerit, belagda med spärrskikt på fabrik. Skarvar och hörn ska naturligtvis fortfarande ha gummiskikt på remsa. På golvet, åtminstonde i duschen, finns redan nu från Ardex (och kanske andra) en tjock gummiskiva på rulle. Detta i stället för brunnsmanschett och det vanliga gummikletet.

MathiasS skrev:
Den här tråden kanske kan vara till hjälp?

[länk]

Tror inte jag orkar beskriva hur jag gjorde en gång till utan jag får hänvisa till denna tråd istället.....  ;)
Slöfock ;)

Jag håller på med i princip samma sak men bygger ett helt nytt badrum på en annan plats i huset.

Jag började med att riva ut allt gamalt och reglade sedan upp en ny vägg innan jag rev den gamla. Detta för att vara säker på att jag inte ställde till något ifall väggen skulle ha någon form av bärande funktion.
Den nya väggen har jag lämnat öppen mot det angränsande rummet för att lätt kunna dra el och vatten från baksidan från badrummet sett.

Samtliga väggar i badrummet består av 17mm råspont och sedan gips. På så sätt får man en rejält stabil konstruktion där det är enkelt att fästa upp saker där man vill ha dem.

Att rekomendera är att du redan när du reglar upp den nya väggen är att sätta extra reglar på tvären som du kan skruva handfat/komod eller vad du vill hänga på väggen. Jag kommer att göra det samt att sätta gängstång genom väggen med rejäl bricka på baksidan eftersom en komod skall vara vägghäng. Jag vill ju inte gärna att den skall ramla ner om någon skulle få för sig att sitta på den...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.