Badrum
GoForIt: [citat] 120 kr per meter. Duken till Kerasafe kostar 139 kr per meter.
brorzan: Jag svarar mig själv lite. Jag har hittills hittat Höllviken på IKEA som är 80x55, men jag skulle gärna ha något som är lite djupare. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30074400 # bror
Engan23: Jag är intresserad av att höra hur Comfornettes kar är i kvalite´?
Mb_Star: ta lite tejp och tejpa över sen river du så följer lite av pappret med men säkert inte ena igenom... testa på en spillbit först
OlofChrister: Tack för svar - ibland behöver man lite råd när man håller på själv och tattar.Jag kör på enkelgips!
GoForIt: Vi har en liten badrumsmöbel (vägghängd med bottenskåp, figurskuret handfat, väggskåp med spegeldörr) på vår gästtoalett i ungefär de mått du söker. Inköpt på COOP Bygg för något år sedan. Tror märket var något i stil med "CARICIA". Osäker på om de finns i sortimentet fortfarande, men det kan kanske vara ett tips.
pbyl: Jag hittade en annan tråd som gav svar på mina frågor. (Var bara 182 inlägg att gå igenom! ) Det blir alltså ingen diff-spärr mot yttervägg, reglat med cc30 och kortlingar, samt någon form av minerit, ej dubbla skikt. Verkar det OK på ett gammalt trähus?
Marive: Byggde ett par "billiga" badrum för ett par år sedan. Körde vanligt vitt kakel 15*15cm 35kr kvm, en rad diagonalt för att bryta av. Terracotta klinker 40*40 på golv, 65:-/kvm 10*10 99:-/kvm i dusch för fallet. Lite spottar i taket. Ser mycket bra ut och totalt så hamnade rummen på ca 15'. Då bytte jag iofs tjänster med rörläggare och elektriker. Så visst går det att bygga billigt om
jon_h: Visst får man ha dubbla fuktspärrar, men då ska det vara en fuktokänslig skiva. Fast jag håller med om att det är smartare att riva ner mattan först. Lillalillajag, förbudet börjar gälla 1/7 2008, inte vid årsskiftet. Och GoForIt, det är inte förekomsten av golvbrunn som avgör om BBV gäller, det är vad det är för typ av rum.
m97marro: Har fogmassan bränt på klinkersen åker man på en syrabehandling för att få bort den. Påtala det för kakelsättaren eftersom det är denne som inte rengjort ordentligt vid fogningen bör han således också tvätta golvet. Kolla först också att man kan syratvätta era plattor. Vad jag kunde se på din blogg så var plattorna matta. Det finns risk för att de blir blankare av syran.
GoForIt: Visst påverkar kostnaden för en flytt något, men är man ändå där med verktyg etc. så är det ju ingen jättegrej. De här frågorna är väldigt svåra att bedöma på distans, utan måste ses på plats.
DrKnowLittle: Hej zyce! Läs http://forum.byggahus.se/badrum/63291-laes-innan-du-fragar-lite-allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html och gärna även http://forum.byggahus.se/badrum/68844-gipsvaeggar-bakom-taetskikt-i-badrum-foerbjuds.html så hittar du nog svar dom flesta av dina frågor, sökfunktionen är alltid ett bra tips annars :) Jag är själv mitt uppe min renovering och har fått många bra
79:an: Det vet jag, det 30kr/mil + moms + vanlig tim kostnad. Men enligt deras spec så tog det 29min per 10km, dessutom så hade dom åkt alldeles för långt. 3 besök + en bygghandel på vägen, det är 25km mellan mitt hus och deras firma, dom ville ha 2722kr + moms för dom tre resorna. Räkna på den restiden du! Deras timdebitering är 292kr/h + m
GoForIt: Ja, där är ju smaken som baken.. Men det är ju inte särskilt ovanligt med duschhörna på våtrumsmatta. Även om majoriteten vid en badrumsrenovering idag väljer klinker.
GoForIt: Den torde väl ligga i ungefär samma prisnivå.. Med tanke på att Gyproc Glasroc tydligen kräver andningsskydd vid montering, så är ju kanske andra alternativ att föredra. Dessutom är det ju för tillfället närmast omöjligt att få tag på någon Glasroc.
m97marro: Om emaljen "bara" är krossad kan det fungera att värma på försiktigt med gasbrännare. OBS Det kan bli värre missfärgning om emaljen som är på plattan inte gillar att bli smält igen. Prova på en bit platta som blev över innan. knacka till den och värm. Smälter emaljen lätt kan man fylla "gropen" med emaljpulver man slipat bort från en annan platta. Det finns naturligtvis också
ZeroX66: Hej, Vi har fått fukt i duschrummet och håller på att fixa det. Det klassiska att det har dragit in i rören, Nu har jag testat med med mätare och jag får stora utslag även på golvet och detsamma i tvättstugan. Grunden är en platta. Jag har inga värden i hallen utan bara där jag har våtmatta. Nu vet jag inte om denna är hyperkänslig så att den känner av fukt från rör/avlopp. Kan
jon_h: Visa gärna en länk till där Ljungbergs påstår detta, det har jag svårt att tro. Du har inte råkat läsa om väggkonstruktion istället? För du kan inte lägga tätskiktet direkt på skivmaterial, enligt BBV är inte detta tillåtet. Dessutom förstår jag inte hur du tänkt lösa fallet i badrummet (för det är inte bara i duschhörnan du ska ha fall) om du ska lägga skivor. Att spackla
mikab: [citat] Okey detta är ju ett alternativ. mura upp en vägg tätskikt på ena sidan och bara kakel på andra sidan:)
stefan64: Har som amatör just använt LIP-grejer, Har funkat jättebra och det luktar nästan inget vilket känts som ett stort plus när man har barn hemma.:)
v-g: Gaia:Kruxet är att i badrummet OVANFÖR detta måste i vart fall denna lösningen tillämpas så jag ser det som en träningsrunda och en skarp ;) Huset "bör" tåla en del då bärande väggar består av 60mm råspånt. :cool: Kostar betong för ~4500 riksdaler sen resten blir kaffepengar och som jag ser det så är det ändå en "billig" lösning, även om den blev betydligt dyrare än jag
JohanOLinda: Du flytspacklar ju in golvslingorna, och gör således fall i samband med detta. Och det är inte bara kring golvbrunnen , utan i hela badrummet. Tycker du det verkar otäckt att få till det "runda" fallet kring golvbrunnen, så kan du skärma av det och handspackla i efterhand.
ZeroX66: Låter positivt :) Anticimex killen sa samma sak och jag har kollat med flera som håller med. Allt beror ju på hur illa skadan är. Jag har iaf tagit hål och ser väggen bakom duschen. Det är en spånplyfa och jag antar att det ligger en gips på denna plyfa? I vilket fall som helst så ser jag inga fuktskador på den här sidan så det borde innebära att fukten började när vi har duschat.
jon_h: Nej, nätet ska ligga underst. Detta för att det är där det behövs, för att hjälpa till att hantera krympspnningarna mellan golvspånet och spacklet. Slingan ska fästas ner så att den inte flyter upp ändå, förslagsvis med smältlim.
maggiem: Torktumlaren på tvättmaskinen går bra. Om du gör tvärtom så kan de hoppa för mycket.
krillek: Ett alternativ är ju att sätta in en elpatron om du gillar torken.
Cedrix: Har precis köpt mitt kar och provat det 2 gånger, kan inte höra något pip ljud i min display, ska iofprova att stänga av vent. fläkten ett tag och lysna (den låter en hel del). Jag skulle vilja kunna lysna på radio och ha lampan tänd samtidigt... Ska se om man kan modernisera karet lite så jag får denna funktion.