Hej!

Här kommer mitt första inlägg på detta forum. Ett forum jag tittat runt lite på och som verkar mycket lovande så jag hoppas på några bra svar nu och att även jag förhoppningsvis kan bidra med bra synpunkter, tips och råd i framtiden.

Nu till frågan om duschväggen. Bredden på mitt badrum är 170cm och hela denna "längd" kan förfogas till dusch. Bredden på duschen kommer bli 80 cm då mitt problem är att toalettstolen står nära duschhörnan vilket medför att jag vill ha en fast glasvägg där istället för en öppningsbar dörr "rakt in i toaletten".. Dessvärre verkar det finnas väldigt få duschhörnor med endast öppning åt ett håll. De flesta har två dörrar, runda som raka, men de öppnar ändå i två riktningar. Sen finns det dem med snedställd skjutdörr på "hörnet" och dessa skulle fungera bra om det inte vore för att jag haft sådana i mina två tidigare lägenheter och vill ha något nytt.

En duschhörna jag fastnade lite för var Svedbergs cube hörnnisch.. raka väggar och en öppningsbar dörr.. tyvärr rekomenderas den bara för takhöjder upp till 250cm då stabiliseringsstaget tydligen blir rangligt annars. Vilket ej är önskvärt.

Finns det då inga duschväggar eller hörnor? Jo det tror jag absolut och har tittat lite på Ido:s Koralle Terra, vilken är en "moduluppbyggd" duschvägg. Koralle serien verkar vara deras referense serie och jag har inte lyckats hitta den uppbyggd i butik. Så är det någon som har äger eller har erfarenhet av denna duschvägg så får ni gärna dela med er av vad ni tycker.

Slutligen funderar jag på öppningsmåttet för att träda in i duschen.. Mitt längdmått i duschen är som nämnt, 170cm. och om jag väljer en 120 cm lång duschvägg blir det 50 cm öppning.. Tror ni detta är för lite? Finns även i 100cm längd men det känns väl kort då jag inte vill ha ut för mycket vatten på golvet.

Tack på förhand!

/Anton

Jag köpte IFÖ Space 2000 duschväggar/dörrar. Finns i lite olika bredder. Det finns ett beslag som tillbehör, för att göra om en dörr till en fast vägg. Jag har inte köpt det själv, så jag vet inte hur det ser ut eller fungerar. Det kostade i alla fall ca 300:-+moms.

Tack för ditt svar. Skall kolla in IFÖ väggarna. Ett problem som dock verkar "vanligt" är att så kallade fast duschväggar i glas ofta sitter ganska dåligt/rangligt.. men IFÖ kanske har kommit på en bra lösning :)..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.