Badrum
snysop: Vissa säger att kakel höjer andrahandsvärdet. Jag säger NEJ! Smaken är som baken. Hellre ett våtrumsbadrum som man kan kakla själv (om man vill) än ett badrum med mörkblått kakel och fula bårder. Skitsamma om det är 2 mån gammalt. FUlt som stryk ändå. ;) Tycker iaf. jag...... :)
Anonymiserad 23608: Ja, om du menar fiberremsorna som ingår i tätskiktssystemet? Fast dessa vill du nog inte ha ut i taket om du inte är en hejare på att bredspackla... Dra en latexfog i vinkeln och måla sedan enl. anvisningarna för din valda färg. Sen finns det plåtvinklar 50/50 som du kan sätta i hörn och vinklar bakom skivorna för att få starka hörn och minimera rörelserna mellan väggarna/ taket/
m97marro: Ett tips om man inte gillar städa ofta. Det finns lite produkter man kan impregnera fogarna med som dödar mögel. Oftast finns det fungicider i kakeltvätt som jon_h nämner. Så resultatet håller i sig i några månader. Hur miljö/människovänliga de är kan diskuteras. Ventilation är som han säger också viktigt för att inte ha en välmående svampodling i badrummet.
prodigy: Tack åter igen för snabbt svar. Då blir det lite armering på befintliga sprickor!
jon_h: Ja, det räcker. Och ja, det vore helt onödigt. Det finns inte ett enda skäl att göra det. Han verkar inte ha stenkoll på det här med konstruktioner utan lägger golvgips slentrianmässigt utan att riktigt veta varför.
v-g: andi_j:Självbedrägeri är allt för lätt. Man slänger ut 80 papp för ny badrumsinredning så börjar man tveka på vilket kakel man ska ha för att komma billigt undan, kvittar nog i det stora hela om det är 2 eller 300 kronor kvadraten. Been there done that kom dock på mig i tid. :D Därmed inte sagt att man inte ska spara där man kan få samma för lägre pris. Att ringa runt till alla
Erzon: Det tror jag att det ska vara, och som jag förstått det så är klämringen utbytt.
Anonymiserad 23608: Har du inåtgående dörr i badrummet? I så fall får du ju ställa tröskeln och karmen på en regel så att du kan göra ett uppvik, och då kan du ju montera regeln innan spacklingen. "Min tröskel" placeras mellan karmstyckena och regeln skruvas/ limmas fast i undergolvet. Om man vill kan man ju förborra och skråa ner en skruv eller spik in i karmstycket, men det brukar bli stadigt ändå.
Anonymiserad 23608: [citat] Nej, inte så länge det rinner ovanpå plattorna. Fukten som vandrar kapilärt under plattorna blir svårare att stoppa, och enligt en kollega som driver plattsättningsfirma så har det uppkommit ett antal skador i hallgolv pga fusk med trösklarna. Men nej, har man redan lagt golvet så river man inte upp det.
kamy: Sist jag var på Bauhaus i Länna (1½ vecka sen) hade de utförsäljning på mosaik 29:- /kvm. Borde vara ganska svårslaget. Annars har kakelslottet för 78:-/kvm. http://www.kakelslottet.se/sortiment.php
jon_h: Nej, inte alls. Det är det som rekommenderas av Tepro (som levererar Minerit).
jon_h: Som vi sagt nu några gånger, läs monteringsanvisningen för det aktuella systemet. Låser tråden.
Tripod: Detta är vårat badrum. Kostnaden då vi gjorde allt själva blev < 50.000 kr trots att vi inte sparat något gamalt och inte snålat så jättemycket. Badrumsskåp: Aspen Tidan Toalett: Ifö 5xxx Dush: FMM Garda takdusch Maxit: tätskikt, flytspackel osv. Ebeco golvvärme Det vi har sparat in på är handfatsblandare och dusch blandare (ca 1000 kr vardera) Sen köpte vi kakel/klinker till
Watchmen: Finns olika säck cement som kan använda. De snabbaste kan du lägga klinker på redan efter 24h. Dock är den dyr runt 16:-/kg
jon_h: Normalt sätter man minst tre skruvar i varje skiva vid varje regelpassage. Det blir ett max avstånd på 270 mm ungefär. Lite tätare skadar inte.
Premis: Hej Bor i Surte strax norr om gbg och har ett badrum i min 2'a som behöver renoveras (såg precis att kaklet släppt ifrån väggen vid badkaret och våtrumstapeten börjat bubbla sig, byggd 65 så inte så konstigt ..). Frågan är då vart man vänder sig? Har någon tips? Vad kan kalaset gå på? Det är pyttelitet och allt ska bytas är det tänkt. 4kvm kanske .. Inget lyxigt, funktion går
zno: Tack för ditt svar. Japp, har sett den danska sidan men tänkte försöka gå via svensk återförsäljare i första hand. Dessutom hade dom inga badkar på sajten (förutom bilderna från Milanomässan), vilket var vad jag främst var ute efter.
jon_h: Man kan bättra på fogarna i efterhand, men fogmassa fäster inte sådär dunderbra på redan härdad fog. Oftast fungerar det dock bra. Nu var jag ju lite sen med svaret, men i alla fall. Visst kan man plasta, men lite eftervattning fungerar lika bra. Bara fogen inte får torka för tidigt.
Bergling: Det är ingen större svårighet att få det att fästa. Däremot kan det vara lite bökigare att få våtrumsfärgen att fästa på våtrumsgrunden, då grunden är lite "glatt" av sig.
GoForIt: [citat] Ta ditt specifika fall direkt med skivtillverkaren, så kan de säkert lämna besked på om styvheten i din nuvarande konstruktion håller.
carra: Ta en carborundumsten o slipa ned de värsta(grövsta) ryggarna... det skulle jag ha gjort innan jag la ner mer jobb på "plattan". carra
jon_h: Jag förstår. Det är en reell risk vad jag kan se, jag har forskat lite i ämnet inför ett bygge jag gjorde. Det kan mycket väl fungera med plattor som klassas som kakel, mina grannar har någon form av kakel i sitt sommarhus som står ouppvärmt och det verkar fungera, men det är ett risktagande. Ingen har kunnat ge mig ett svar på hur låg vattenabsorptionsförmåga som krävs i en sådan
Richie: Har försökt att se om det kommer från fogarna och det är väldigt svårt att bestämma. Jag får kanske leva med detta tills jag flyter ett nytt golv och lägger nya plattor. Hoppades bara på ett annat svar antar jag! :-)
jon_h: Vad gäller träbaserade skivor bakom de egentliga skivorna så är det mig veterligen upp till skivleverantören att föreskriva huruvida det är okej. Dock skrev ACME här på forumet för en stund sedan att byggkeramikrådet inte godkänner detta, men jag har alltså hört motsatsen från BKR tidigare. Ska ringa dem i morgon och reda ut detta. Men egentligen finns det inte så stor anledning
jeppeknaster: Använd vanligt väggips där du fasar av kortsidan med en gipshyvel(eller vad det nu heter, ser ut som en rasp). Alternativt finns det nu speciella takgipsskivor som har fasning runt om för att underlätta.
jon_h: Det finns mig veterligen inget sätt att behandla keramiken för att undvika repor. Fast jag tror inte att det kommer bli ett problem.
jon_h: Jag vet inte om det går att bocka ut ditt rör längre ner. Men det bästa brukar vara att hitta ett ställe att göra alla skarvar på, antingen synligt eller bakom en inspektionslucka med skvallerrör, och sedan dra nya heldragna rör därifrån.