Har ett litet problem. Håller på med en badrums renovering och tänkte dra förkrommade rör utanpåliggande eftersom detta är lättast, kunnde inte kapa in rören i väggen och komma rakt ut bakom blandaren till duschen eftersom denna vägg är en spån vägg med öppet upp till vinden.....

Nu har jag dock ett litet problem. En bit av rör dragningen måste ske dolt, dvs byggas in. Där tänkte jag använda mig av prisol rör. Detta är ju i princip inga problem, dock uppstår 2 problem i mitt fall.

1. Där vattnet skall in i den dolda dragningen har jag inte tillräckligt med utrymme för en vägg bricka. Så min tanke var att montera en rak koppling utanför kakelet, men dock så nära som möjligt för att nästan "täcka" den "fula" vanliga koppar delen av prisolen. Denna bit kommer aldrig att utsättas för vatten stänk, så med andra ord borde det ju inte vara några problem med att gör så här utan att använda en väggbricka?

2. I duschen där jag kommer ut genom väggen lutar taket uppåt som jag sedan skall följa, Jag kommer däför inte kunna använda en väggbricka här heller eftersom de är ju vinkel räta 90 grader mot väggen. Och att böja de förkommade rören sen så de följer taket blir ju inte snyggt, Så min tanken var att göra exakt likadant som i det första fallet. Dock blir man ju lite orolig att det blir 100% tät mellan prisolrörets hölje och tätsiktet bakom kaklet. Tänkte kapa prisolens hölje exakt vid kakelkanten, så inte denna syns och sedan eventuellt montera en vanlig väggbricka med gummigenomföring.

Någon som har en annan lösning? Synd att prisol inte finns med förkrommat rör :-)

När jag gjorde övre badrummet så hittade jag Wirsbos Rör-I-Rör pex system hos lokala rörfirma. Först så tänkte jag att det där är bara för nybyggnationer men efter tiden gick med att kolla upp alla regler runt rörkopplingar etc så kom jag fram till att såga ner alla gamla kopparör och montera in morderna väggdoser faktisk kunde vara ett bättre alternativ. Så istället för att rörmoken skulle komma och fixa mina prisolkopplingar (eftersom de kom genom golvet) så drog jag upp nya pex-RiR vilket var mycket enklare. Nu gör jag om tvättstugan + badrummet och här blir det bara Pex system till alla uttag, inga utanpåliggande rör här.

Hej,
Wirsbos Rör-i-Rör pex låter intressant - vad betalar du per meter och vilken dimension?
Kan man anv. dem istället för att löda kopparrör till vattenelementdragning som jag skall utföra i min villa?

Jag handlade via Rinkabyrör och där gick det att köpa 15mm + 25mm skyddsrör för runt 28kr/m. De går att använda för elementdragning oxå. Det finns en hel del information på uponor.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.