Att det ställs höga krav på tätskikt bakom kakel/klinker är ju självklart eftersom fogen inte är tät. Men hur funkar det när man kör med väv och våtrumsfärg? Ställs samma krav då eller anses våtrumsfärgen tät? Ska kanske tilläggas att ytan inte avser själva duschutrymmet, utan resterande del av badrummet.

Detta har jag lärt mig nu och kan svara på, våtrumsmålning (med ett system för detta) är att likställa med tätskikt för keramisk beklädnad.
Så bara att måla på.

Jupp. Och väven ska sättas med särskilt våtrumslim. Se till att följa monteringsanvisningen.

jon_h skrev:
Jupp. Och väven ska sättas med särskilt våtrumslim. Se till att följa monteringsanvisningen.
Vissa system skall inte sättas med våtrumslim (t.ex. Flüggers). Man använder då grundfärgen som lim och målar sedan täckfärgen vått-i-vått. Eller rättare sagt inom en viss tid efter att grundfärgen och väven har kommit upp på väggen. Missar man den tiden får man rolla på ett nytt lager grundfärg.

Kan också meddela att dessa systems grundfärg sitter bergfast på huden trots att det är vattenlösligt. Använd skyddhandskar annars får man gå med fläckiga händer en vecka innan det släpper

Jag trodde alla system, inte bara Flügger, hade kombinerat våtrumslim och -grund. Jag valde att kalla det våtrumslim.

Så enkelt uttryckt består systemet för våtrumsmålning av våtrumslim+våtrumsfärg? Man behöver inte lim+grund+färg?

jon_h skrev:
Jag trodde alla system, inte bara Flügger, hade kombinerat våtrumslim och -grund. Jag valde att kalla det våtrumslim.
Dåså! Då kallar vi det lim (men det känns mer som färg).

Flügger kallar det för "grundfärg och lim", ser jag vid närmare granskning. Minns själv att jag blev uppläxad när jag kallade det för lim.

:D

jenfor skrev:
Så enkelt uttryckt består systemet för våtrumsmålning av våtrumslim+våtrumsfärg? Man behöver inte lim+grund+färg?
De jag sett, ja. Grunden är väldigt lik tapetklister i konsistensen, därför känns det vettigt att kalla det lim.

OK. Tack för bra svar.

Vad är det för pris på sådan färger lim eller vad man nu skall kalla det. Anledningen till att jag frågar är att jag har en toalett på övervåningen som jag skall ta iutg med när lusten kommer tillbaka.

Tänkte då lägga matta på golvet och väv på väggarna. Storlek=2m²

Vad finns det för olika väver? Finns det nästan släta eller blir det fiskben och rektangulära rutor som gäller.

Måste man ha väv eller funkar det utan?

Det finns helt slät väv om man vill ha det.

...och som det är nämnt i andra trådar måste man tyvärr köpa färgtillverkarens väv för att systemet skall bli HELT godkänt. Inte för att det blir bättre, men det blir godkänt. Viktigt om det någon gång skulle blir ett försäkringsärende pga fuktskador.

Hur är det prismässigt jämfört med kakel/klinker? Känns som om det borde bli lite billigare iaf.

Våldsamt mycket billigare, jämfört med keramik med tätskikt under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.