Faidros
Faidros: Här är tråden för dig: Plattsättning i hörn
1 svar · 2,2k läst
GoForIt
GoForIt: Kikade för skojs skull in på Tylös hemsida, och de rekommenderar faktiskt plastmatta (uppvikt cirka 50 mm bakom panelen) http://www.tylo.se/filearchive/5/5716/Bygga_bastu.pdf På de platser jag badat bastu har det mestadels varit klinker, och trall ovanpå..
4 svar · 5,5k läst
B
BjörnF: Fogade först, precis som de flesta verkar göra. Ritsade sedan bort fogrester med trubbig skruvmejsel på alla ställen där jag ska ha silikonfog. Silikonet tänkte jag vänta med tills klinkersen är på plats. Läste om att magnumglasspinnar har den rätta vinkeln!? (Det blev kanska stora springor i vissa vrår. 5X5 kaklet var inte så lätt att skära...)
6 svar · 9,9k läst
O
OlofChrister: Tack för svar! Jag gör som du mårdh! Jag sätter plasten först sedan monterar jag hinkarna och drar el från vinden, lyfter bara upp isoleringen. Då har jag även möjlighet att silikona hinken mot plasten.
5 svar · 3,8k läst
W
wsp: Tack igen, ska se hur länge det blir till nästa fråga! //WSP
6 svar · 4,2k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: [citat] Våra två grannar har tillsammans nått den aktningsvärda åldern 2400 år och är väldigt speciella så det är nog ingen bra idé. Att stoppa tillbaks toaletten däremot låter ju smart. Då är det ju bara att "spola" med en hink vatten. Tack för alla tips!
10 svar · 3,6k läst
J
jon_h: Ni kan lugnt måla den väggen utan att byta ut skivorna, BBV gäller bara de delar som är keramikklädda. Det är "Måleribranschens våtrumskontroll" som gäller de målade ytorna. Och i övrigt kan ni också behålla de skivor som sitter där idag, även om de inte är optimala.
1 svar · 3,7k läst
J
jon_h: Nja, du bör ta bort den tunna plattan. Den har säkert en mycket hög fukthalt då den legat på den våta sidan av det gamla tätskiktet. Dessutom kommer den säkert spricka hur lätt som helst när du bilar i den. Och slutligen kommer du få dubbla tätskikt om du behåller den, inte hela världen egentligen i det här fallet, men onödigt. Avloppslösningen verkar bra.
14 svar · 3,7k läst
hahel
hahel: Hej! Håller på att renovera badrummet och när jag igår började montera nya väggskivor så upptäckte jag ett bom-ljud i delar av fallgjutningen mot duschens golvbrunn. Konstruktionen är platta på mark där man verkar har gjort en ursparning/bilat bort en del av plattan (ca 0.9 x 1.2 m) för att göra fallet mot govbrunnen. Jag knackade lite med en hammare och kunde inte se några sprickor
0 svar · 2,3k läst
phl
phl: Det har du så rätt i hempularen!
6 svar · 19,4k läst
Åsa76
Åsa76: Kontakta försäkringsbolaget? De kkanske kjan hjälpa till. Du behöver sanera! Väääääldigt dumt att bygga in mögel.
2 svar · 4,6k läst
J
jon_h: För värmens skull är skillnaden marginell. Problematiken kring bakfall på tätskiktet diskuteras i den här tråden.
1 svar · 3,8k läst
W
wsp: Planerar för spottar i taket i badrummet. Har ännu inte bestämt typ, men det lutar åt 12 V system. Har läst flera trådar ang placering mm, men behöver tips. Se min skiss, baserat på ca 40 cm från vägg. Duschen i hörnet är en steamer, den har ju tak med egen belysning, men man sätter väl en där ändå? Blir också spegelskåp med egen belysning! Förslag önskas. //WSP
0 svar · 4,2k läst
·
J
jon_h: Lugnt. :) Ett tips kan vara att läsa den klistrade tråden längst upp, där står en hel del väsentligtheter i ämnet.
5 svar · 2,6k läst
Quist
Quist: Någon som har erfarenhet av PCI:s våtrumssystem VG2007 och tätskiktet Pecilastic? Hur är det att arbeta med? Prisvärdhet? Jämförelse med Rubbox, Illigo etc... Alla erfarenheter är av intresse. Jag har av mitt försäkringsbolag blivit rekomenderad att använda det i mitt nya badrum.
0 svar · 2,7k läst
K
Kippeman: Hallojsan.. Jag funderar på att bygga en hylla mellan badkaret (Hörn mod.) och väggen som man kan ha lite ljus på etc.. Är det någon som gjort en hylla av trä typ mahogny eller ek? Skulle vara trevligt med någon inspirationsbild, hur löste ni bygget av hyllan? MVH // Kippe
0 svar · 4,1k läst
S
stefan64: Ok då kör jag på och testar :)
4 svar · 2,3k läst
J
jon_h: Okej. Fibercementskiva på 300 c/c blir mer än starkt nog. Regla som du tycker blir enklast, det har föga betydelse i ditt fall.
4 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Jupp, klokt. Kör på LIP om du vill slippa hålla på med dukar.
4 svar · 3,8k läst
J
jon_h: Jag håller med Åsa. Bygg enligt de nya branschreglerna, noggrannt och omsorsgfullt, och du får ett idiotsäkert system. Dagens tätskikt är långt tätare än vad som behövs. Att bygga egna lösningar är sällan smart, blir det problem eller skador för att man förbisett någonting så kommer du få stå för hela kalaset själv.
2 svar · 2,5k läst
·
J
jon_h: Det där bör de definitivt åtgärda snarast. Det läcker in vatten där, om det inte finns ytterligare en gammal matta bakom som råkar vara tät.
3 svar · 2,8k läst
·
T
TomasH: Tack för det! :), då måste jag fråga en sak till: vid utanpåliggande rördragning, hur högt över golvet placerar man rören?(16-20?:confused:)
2 svar · 9,9k läst
HusFru
HusFru: Vi har en sådan badkar och är nöjda. Vi köpte karet för att den har bra djup (maken är lång) och att priset var ok! vi anser att det inte är värt att kosta på en bubbel för 30-60 tusen när man inte badar varje dag!, och sen om man nu blir less efter ettag så är inte bort kastade pengar =) Lycka Till!!
6 svar · 4,0k läst
·
J
jon_h: Dels är det sällan golvet blir så varmt som yttertemperaturen, men jag tror inte att det skulle vara lika illa. Om man värmer golvet med elslinga till exempel så blir det lokalt ganska höga temperaturer och därmed belastningar på materialen. Sedan verkar det alltså vara okej med 23-24 grader på vattnet och varmare än så har jag mycket svårt att tro att plattan skulle bli bara av
32 svar · 17,4k läst
M
moddha: jag ska bila upp golvet av två anledningar. det ena för att brunnen behöver bytas (den är gammal och är inte godkänd att ha kvar). i badrummet ska avloppen dessutom dras om. och så ska golvet isoleras för att kunna ha lite bättre ekonomi, komfort och kunna ha värmegolv. sedan verkar den mesta utveckling gå mot utvändig isolering. egentligen enklast konstruktion och säkrast. men
5 svar · 1,9k läst
T
trevik: Någon som har ett, kanske kan skanna o lägga ut här?
2 svar · 6,9k läst
7
79:an: Tänker du elda för att värma ett litet golv på sommaren med? Du lär ju ha en separat slinga till den då, annars finns det ju Push 12 eller 15 tror jag dom heter med en liten inbyggd elpatron just för golvvärmesystem som annars skulle vara kalla på dom varma månaderna. Klinkers kan upplevas kalla även en varm sommardag.
4 svar · 3,5k läst
J
jon_h: Ah, då förstår jag bättre hur du menade.
7 svar · 3,7k läst
J
jon_h: Du kan använda i en vanlig billig väv, jepp.
1 svar · 2,8k läst
B
Bambi: äganderättshus med gar-bo som utsett BM Skriftligt>finns det mallar för sånt, eller skriver man bara datum, vilket husnr och var det gäller, alla punkter man vill ha åtgärdade och underskrifter? Man köper juh nyckelfärdgt hus för att slippa allt detta. Tack för allt stöd!
9 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.