Hur hög ska tröskeln vara? Nått annat special att tänka på?

hej !du måste höja upp karmen,så du får plats med en förhöjning för tätskiktet. min 22 mm skulle nog funka,ev mer om du har tjocka plattor.

hmm. Vet ju inte i dagsläget hur mycket uppspacklingen för fall kommer att göra på golvnivåerna vid karmarna. Kanske satsar på att höja karmen för 25mm + en generös springa. Räcker inte det så går det ju att hyvla av dörrarna lite i underkant.

Jag hade också en dörr som gick innåt. Jag kapade bort drygt 3 cm från dörren. Sedan fräste jag (farsan) till en förhöjning till den befintliga tröskeln i ek. Höjningen blev väl tilltagen. Kunde ha nöjt mig med nån cm mindre dock. Från utsidan blir det ju ett litet trappsteg till badrummet men det vande man sig snabbt vid.

Bara för att få det sagt i tråden, dörrar till badrum och bastu ska gå utåt. Bastu förstår jag, fråga mig inte varför det även gäller badrum.

vem har bestämt det då? Om du istället skriver "bör" så är jag med på noterna

Ja nu blev jag också lite fundersam vad det skulle va bra för. Vid en massiv vattenläcka och badrummet fylls upp till taket....då kan det ju vara knepigt att öppna dörren innåt men annars?;)

Är det boverket som har satt upp dessa regler?

SKulle bli väldigt skumt hos mig då jag har fyra dörrar på rad som alla öppnas inåt. Så länge jag inte hör ett vettigt argument för detta så kommer jag inte ligga sömnlös direkt.

Jag minns inte källan just nu, men har för mig att det var boverket. Det var inte bara en rekommendation i alla fall. Jag ska kika lite, ska se om jag hittar det.

Eller så har jag helt enkelt våldsamt fel, och har hallucinerat ihop detta under för flitig användning av PL400.

Mikael_L
I "alla" bostäder öppnas sovrumsdörrar inåt och badrumsdörrar utåt. Det bara är så ... ;)

En orsak jag hört är just detta med tröskeln, man vill hålla den högre kanten mot det våta utrymmet.

Det här klargjorde väl inget ???
Det var inte meningen heller... :D

Hittade var det borde stått i BBR, men det stod inte där. Jag har uppriktigt sagt inte en aning om var jag fått detta ifrån, men jag var ganska säker på att det var från en tillförlitlig källa. Det tror jag inte längre. Jag tar tillbaka det jag sade och påstår motsatsen.

P
Mikael_L skrev:
I "alla" bostäder öppnas sovrumsdörrar inåt och badrumsdörrar utåt. Det bara är så
Ja, så är det. Jag skulle tro att anledningen till att det har blivit standard är att det är det i många fall är det enda vettiga alternativet. I 80% av alla badrum skulle en inåtgående dörr bara vara i vägen, om det ens skulle gå att öppna den utan att slå i handfat och wc.

Av samma anledning går de flesta köksdörrar utåt, eftersom dom i många fall skulle blockera köksinredningen när dom står öppna.

Om snickaren sätter 80% av dörrarna med öppning utåt, så tar det emot att vända på karmen även om det finns plats i badrummet, för det är ju fel...

Detta med standardöppning för dörrar var uppe i en annan tråd någonstans på forumet för ett tag sedan vill jag minnas. Då diskuterades det ytterdörrar där t.ex. Sverige var ett av få länder där dörren öppnas utåt. Bl.a. så öppnas ytterdörren inåt i t.ex. USA, England och Tyskland.

Det kanske ni sett i alla amerikanska filmer där tuffingen med en schyst axeltackling slår upp dörren innåt i rummet. Blir ju lite mer komplicerat om dörren öppnas utåt...

Kan ju vara så att det ska öppnas utåt
för om det brinner så är det lättare att få upp den.
Har hört det men kommer inte ihåg i vilket sammanhang.
Kan vara i allmänna utrymmen.

Mvh Putte

Snailman
Jag kollade nyligen i trivselhus katalog, och det finns några få hus som har badrumsdörren inåt, vanligen beroende på att man typ slår ihjäl nån med dörren om man öppnar den utåt (typ den öppnas precis utanför en sovrumsdörr)

ett exempel http://www.trivselhus.se/SingleHusskiss.aspx?id=2&houseid=1585

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.