Jag försöker sätta mig in hur vi skall gå tillväga för att gjuta golvet i badrummet och få till fallet men får ingen riktig rätsida på det hela. Varje tråd är olik den andra och de olika materialalternativen tycks mig väldigt många.

Något som är frustrerande då jag brukar "få kläm" på saker rätt snabbt i vanliga fall.
Därför hoppas jag att några vänliga själar kan beskriva de olika tillvägagångssätten som finns.

Utgångsläget är:

Vi har bilat upp rännor i källargolvet, bottnat med lecakulor och därefter monterat pp-avloppsrören. Rännorna tänker vi därefter fylla med mer leca-kulor. Betonggolvet är inte i våg och rätt knöggligt på vissa ställen.

Det vi vill åstadkomma är:
Gjuta igen rännorna. Jämna ut golvet och ta bort ojämnheter. Få till fall. Detta bör helst inte ta allt för lång tid då vi hoppas hinna klart badrummet till januari då vi väntar tillökning. Därtill vill vi ha klinker och golvvärme.

Övrigt
Har hört talas om "Sluring", vad är det?

Gjut igen rännorna med en snabb slipsats eller snabbetong. Om golvet sedan är tillräckligt jämnt primar ni och lägger elslingorna (om det nu är sådana ni ska ha). Sedan flytspackel.

Sluring tror jag är en lös betongblandning som man borstar in i den gamla betongen för att få vidhäftning när man gjuter nytt. Kallas också "slamma". Men jag kan ha fel här, det kanske är något annat.

Några småtips kan jag väl bidra med.

Sluring, man har blandat primer och spackel och "slammar" ut det på golvet. Görs ofta om man är osäker på vidhäftningen för spacklet.

Vill du hinna ditt projekt snabbt så bör du använda golvspackel och inte betong när du gjuter igen. Spacklet härdar på några dagar och betongen kan ta veckor. Du kan med fördel blanda lecakulorna med golvspackel när du gjuter igen rörgravarna.

Har du tillräckligt med isolering under golvet så att golvvärmen inte sticker ner i backen, eller det kanske inte är i källaren?

Hur ojämnt är golvet? Är det inte allt för oljämnt kan du dammsuga av golvet, prima, lägga ut golvvärmen (är det elvärme?), montera nivåpinnar (som du väger upp med vattenpass så du får lämpligt fall mot brunn), täta med latexfog alla hålrum där flytspacklet kan flyta ner, montera en avjämningsremsa runt golvbrunnet. Kom ihåg att mäta upp golvvärmeslingan innan du börjar spackla, kan vara bra att kolla att den är hel innan du häller på spacklet.

Be någon hjälpa dig att blanda ett lämpligt flytspackel i murarhinkar, bär in och häll ut på golvet. Gå försiktigt så att golvvärmen inte skadas. Kolla efter topparna på nivåpinnarna. Sen kan man efter någon timme gå in på golvet och "sickla" av golvet med en spackel. Sen spacklar man med ett handspackel kring brunnet.

Hittade en pdf på en av spackelleverantörernas hemsida, lycka till!

http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/gds/spackla_golv.pdf

Menar du exempelvis Finjas 460 med snabb slipsats?

När rännorna är gjutna så kommer inte övriga golvet att vara jämt.
Vid ett parti så vet jag redan nu att vi har ett bakfall på ca 0,5cm per meter. I övrigt så är golvet knöggligt, 3-5mm dalar och rännor lite här och var. Hur hanterar jag det?

Rummet är ca 30m2 men skall avdelas med en vägg så att vi får en separat tvättstuga. Antar att det är smidigast att bygga väggen först och då få 2 mindre golv att jobba med?

Jo, det är lättare med 2 mindre rum, 30 m² är inget litet rum att ge sig på att spackla. Ang din olika nivåer så är mitt tips att du köper nivåpinnar. Lägg ut en rätskiva, mät höjdskillnaden mellan golv och rätskiva, klipp till nivåpinnen till rätt längd (dom är graderade med mm-skala) klistra fast på golvet. På så sätt kan du mäta upp ev fall från alla hörn mot golvbrunn.

Tack Turborouring för länken och tipsen, det var precis något sådan som jag var ute efter.

Du nämde att jag kunde blanda leca i golvspacklet som jag använder för att gjuta igen rörgravarna med, men hur blir ytan då? Eller tar flytspacklet hand om det?

Vi har ingen vidare isolering under plattan men fick ändå att rekomendationen att köra på el-golvvärme. Det är dock inte tänkt att den skall värme upp rummet utan för det har vi 1-2 badrumsradiatorer till. Golvvärmen är till för ren komfort. Och ja, det är i källaren... vet att det inte är optimalt men det blir väl kallt om fötterna på vintern annars...

Det som kan hända med lecan är att den kan flyta upp till ytan men i och med att du ska flyta över så gör det mindre. Avsluta med lecablandningen någon cm under det slutliga golvet så funkar det.

Ang taskig isolering så visst kommer mycket av värmen att stick ner i backen men klinkret absoberer och behåller värmen bra också. Har man mycket tillskjutande fukt under golvet finns risken att fukten söker sig till andra ställen att vandra upp i. Håll kolla på andra väggar i källaren och kolla efter missfärgningar.

Lycka till!

kom bara ihåg att fixera rören annars flyter dom upp. resten med leca låter som kalaspuffar i mjölk. Några som är experter på golvspackel, flytspackel eller avjämning är beijer byggmaterial. där finns nog yterligare råd mvhV

Varför skulle rören flyta upp?

Jag menar, rören är ju iofs fyllda med luft men lecakulorna täcker rören rören helt. Golvspacklet omsluter därmed inte rören utan lägger sig ovanpå lecakulorna. Visst flyter lite gran ner emellan lecakulorna men inte så att det skapar någon lyftkraft......eller har jag fel?

Hoppas någon vill kommentera på mitt resonemang ovan.....tänker jag rätt eller fel?

Om man binder lecakulorna genom att fukta dem med flytspackel i en tombola (lite flytspackel och mycket leca) så kommer rören mycket riktigt inte att riskera att flyta upp. Den här metoden ger ett material som är fullt av håligheter. Om du däremot bara häller flytspacklet ovanpå lecakulorna kommer så gott som allt spackel rinna ner i botten och lyfta både rör och kulorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.