Vår granne har i sitt nybyggda hus dubbla lager kakel samt dubbla lager klinkers i sina två badrum. I det ena badrummet så har en vägg tom 3 lager!!
Lång historia, men byggarna klantade sig ett antal gånger och vägrade att riva ner det gamla och hävdade att det funkar fint med dubbellager...
Nu till frågorna:

Får man sätta hur många lager som helst med kakel?
Ska man acceptera det?
Finns det några lagar eller byggregler som man kan hänvisa till?
Vad kan uppkomma för problem i längden genom att det redan från början är dubbelkaklat?

Jag har sökt på forumet, men inte hittat något svar.

mvh Jonas
.

I teorin, ja. Det som begränsar är att det till slut blir för tungt för det innersta skiktet (eller ett av de yttre om de är svagare) att bära alltihop. Men två lager, och till och med tre, fungerar om det är rätt gjort. Det som händer är förstås att rummet blir någon centimeter mindre för varje gång, och att blandarrör och liknande kanske blir för korta. Några direkta risker med flera lager kan jag inte se.

Jag tycker egentligen inte att man ska behöva acceptera en sådan här lösning, men vad jag förstår har man inte några direkta juridiska verktyg för att tvinga dem att riva och göra om. Men någonstans blir det förstås absurt om det blir för många vändor med keramik, och jag hade nog slagits med näbbar och klor för att inte behöva acceptera tre lager. Två, kanske, men inte tre. Det är bara för uselt.

Såg att du skrev dubbla lager Klinkers...
Skulle ju vara intressant att veta vad som var anledningen till det extra lagret där???
För om det är så att det var bakfall på det ursprungliga golvet så är det troligt att bakfallet finns kvar under en (möjlig) ny spackling.

Ända sättet att det bakfallet skulle vara åtgärdat är i såna fall om tätskiktet "numer" ligger direkt under det översta lagret klinkers, men det skulle i såna fall betyda att det finns dubbla tätskikt i golvet vilket inte är bra....

Jag förstår inte varför dubbla lager tätskikt mellan ett lager av klinker och fog skulle vara något riskabelt. Så länge inget organiskt material finns mellan tätskikten är det väl ingen risk eller?

Med vänlig hälsning/Tigersågen

Låt säga att golvet spacklas om till godkänt fall.
Tätskiktet påförs ovanpå flytspacklet. vad tror du händer med vattnet som kommer från väggarna?
Det kommer rinna bakom kaklet "dock inget konstigt med de" ner under det senaste lagret fuktspärr, stannar först på det lagret som har bakfall.

I det fallet som du fuktspärrar om så skall vägg /golvinkeln vara godkänd (alltså sitta i hop)
Vilket skulle betyda att aven väggarna hade ny fuktspärr " skulle tro att så inte är fallet här".

Förövrigt så även om man lyckats få dit en godkänd fuktspärr utanpå den första, så är det en del negativa fenomen som kan uppstå, ex kondens mellan lagren...

P
Det kan ju tänkas att vatten har blivit ståendes i någon svacka på första lagret klinker. Då kan denna ha spacklats upp med fix och ett nytt lager lagts ovanpå det.
Visst, en viss mängd fukt kommer att bli ståendes i svackan under det första lagret klinker, men tätskiktet är i alla fall intakt.

Det dubbla lagret klinkers är lagt för att dom hade betalt extra för att få lagt i ett visst mönster, vilket naturligtvis inte gjordes första gången...

mvh Jonas
.

Då verkar väl golvet vara i sin ordning, och skall och behöver inte Fspärras om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.