Går det eller? Hela vårt hus är byggt i lättbetong och jag undrar om det går att sätta kakel direkt på betongen eller måste det upp gips först? Tänkte så man inte bygger upp för stora förväntningar och så går det inte...

Det går bra att kakla direkt på lättbetong. Om ytan är ojämn, spackla med t ex husfix först (vanligt sandspackel är för klent för att bära kakel).

Edit: ktm250 har säkert rätt i sina kommentarer nedan. Jag har kaklat på lättbetong... som haft ett lager puts ovanpå... *noterar ny kunskap*

K
Jag skulle nog gipsputsa först då lättbetongen kräver lågalkaliska produkter för att inte starta en svällning i "stenen". Varken kakelfix eller husfix är lågalkaliska och man vill inte riskera nåt, men allt är ju valfritt :)

Självklart går det även att putsa med ett lågalkalist KC. Det är bättre om man misstänker fuktvandring i väggen, men gips är också riktigt bra.

ktm250 skrev:
Jag skulle nog gipsputsa först då lättbetongen kräver lågalkaliska produkter för att inte starta en svällning i "stenen". Varken kakelfix eller husfix är lågalkaliska och man vill inte riskera nåt, men allt är ju valfritt :)

Om man använder tätskikt emellan lättbetongen och kakelfix/husfix borde det inte bli några problem kring "icke-lågalkaliska"-medel, eller ????

//Dontino

K
Nä, det ska det inte vara. Tätskiktet i sig innehåller ju inte cement och det är den som gör produkten alkalist.

Nu vill jag inte bli påhoppad så jag kan lika bra nämna att, visst finns det cementbaserade tätskikt också, men de används inte i "vanliga" våtrum. Det är inget man "råkar" få fel. Det skulle synas allt för tydligt på kvittot och förpackningen (torrprodukt) :)

Har man ren lättbetong ska man hålla sig till cementprodukter som har vitcement eller anläggningscement som bindemedel eftersom de är lågalkaliska.

ktm250 skrev:

Självklart går det även att putsa med ett lågalkalist KC. Det är bättre om man misstänker fuktvandring i väggen, men gips är också riktigt bra.
Gipsputs vete fasicken om jag skulle putsa med i ett badrum.
Tätskikt är inte 100% täta, de har ett visst genomsläpp.
Detta är helt ok och ska vara så, men gipsputs brukar inte gilla fukt.
Kanske mindre lämpligt att hänga kakel på det.
Gipsskivor och i synnerhet våtrumsskivor är bra bättre på att tåla fukt.

Åtminstone min erfarenhet. Jag hade kört med vanlig puts lämpad för lättbetong.

Mvh

K
somelvis skrev:
Gipsputs vete fasicken om jag skulle putsa med i ett badrum.
Tätskikt är inte 100% täta, de har ett visst genomsläpp.
Detta är helt ok och ska vara så, men gipsputs brukar inte gilla fukt.
Kanske mindre lämpligt att hänga kakel på det.
Gipsskivor och i synnerhet våtrumsskivor är bra bättre på att  tåla fukt.

Åtminstone min erfarenhet.  Jag hade kört med vanlig puts lämpad för lättbetong.

Mvh
Då har du missat nåt som sker på, i stort sett, alla stambyten i Sverige där man putsar väggarna i badrum. Gipsputs är nog den vanligaste produkten. Sparar massor med tid, lättarbetad, torkar fortare än KC och du kan lägga på tjocka skikt (upptill 60 mm) i ett påslag utan att riskera krympsprickor. KC har gränsen på 10 mm med tvungen eftervattning och uttorkning innan nytt skikt kan läggas på. Gipsputs är dessutom en alldeles ypperlig produkt att hänga kakel på.
Jag anser iaf att gipsskivor mår mycket sämre av lite fukt än gipsputs som faktiskt kan torka ut igen och ändå sitta kvar.
Jag skulle använda KC om det hade varit under mark, men det var det ju inte i det här fallet och då rekommenderar jag starkt gipsputsen.

:)

Jo, att gipsputs sparar tid är tveklöst.
Det är nog därför produkten blivit så poppis.
Det är ju som att spackla närapå.

Så visst, ska man ha in hantverkare till att göra jobbet så blir det avsevärt billigare med gipsputs trots det högre priset.
Är man inte supergrym på att putsa så slipper man dessutom att hälften hamnar på backen.

Jag har tre mindre hyreshus i Ytong och Siporex som renoveras efterhand, jag kör själv vanlig puts eller våtrumsgips beroende på hur skadad väggen är efter nerbilningen av kaklet.
Gillar inte tanken på gipsputs i ett badrum, har lite taskiga erfarenheter efter en fuktskada. Dock inte i ett badrum.

Mvh

Lyfter en gammal tråd med en följdfråga

Måste man putsa lsiporexväggen med gipsputs eller räcker det att "slamma" den (med gips) innan man kaklar?

/TN

Det räcker att prima den. Ska du ha tätskikt så behöver du i och för sig en yta utan porer, så någon form av puts eller spackel behövs ju då.

Vad skulle du slamma med tänkte du?

Nja bara att prima lär ju inte skydda mot svällning om jag förstått ktm250 rätt

"Jag skulle nog gipsputsa först då lättbetongen kräver lågalkaliska produkter för att inte starta en svällning i stenen"

Slamma tänkte jag göra med gipsputs om det låter sig göras

/TN

Jo, priming räcker för att isolera de cement- och gipshaltiga materialen tillräckligt för att förhindra så kallad ettringitbildning. Det håller nog Ktm250 med om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.