Badrum
jon_h: Det kommer gå utmärkt. Bara man anpassar reglarnas c/c-avstånd till skivorna så blir det bra. 10 mm masterboard ska sitta på max c/c 400 mm om jag inte minns fel. 12 mm klarar 450 mm c/c.
DrKnowLittle: Golvytan är 208 x 237 = 4.92m 2 , 400watt känns tillräckligt , blir ett cc på 11ca när jag räknat bort ytan för wc och brunn. PS! Manchetter inköpta :) Just nu pågår taksänkning och lite el.
jon_h: Detta har diskuterats i flera andra trådar, sök lite så hittar du det säkert. I badrum skulle jag inte sätta dem, aldrig. Men i tvättstuga kan du ju ha träpanel på väggarna om du så vill, där funkar det såklart.
GoForIt: Jag tycker den verkar mycket prisvärd. Ansluts med stickpropp = krav på jordfelsbrytare. IP21 = Minst 60 cm från duschutrymme/badkarskant
phl: Kan du inte bara kustera elanslutningen i stället?
Frekke: Jag tycker inte du ska köra på spånskiva, köp ett byggelement Kgcs lux eller Tebo märke mindre viktigt. Men då slipper du nog ev sprickbildning. Spånskivan består av träfiber som sväller när de absorberar fukt till slut kan både fix och fog bli less och börjar fundera på att spricka eller släppa, då blir det inte fint.
mango: Oavsett vilket märke du köper, känn efter med fingrarna under kanten på insidan av toastolen, där vattnet kommer fram när man spolar, att ytan är slät och behandlad, dvs samma ytfinish som på de synliga delarna. Många billigare, men även dyra toastolar, har tyvärr inte behandlat denna yta och den blir då både mycket smutsigare och svårare att rengöra.
pappskallen: Börja med att läsa den klistrade tråden av jon_h, den borde reducera dina frågor. ägna gärna någon timme att skumma igenom andra trådar med ämnen du tycker berör vad du undrar.
jon_h: Visst, det fungerar lika bra. Och det gör ingenting om färgen går ner en liten bit under keramiken heller. Men där färgen ska synas är det dumt att gå upp med tätskikt under, det har en tendens att blir ganska ojämnt.
jon_h: Precis, man behöver inte kunna demontera klämringen. Se bara till att du får ur vattenlåset, annars kan du förskjuta så mycket du vill.
Skruttis: Kan bara hålla med föregående talare, öppna upp snarast! Ser verkligen ut som att något är på gång uppifrån. Vatten är lurigt, det kan leta sig iväg på de mest konstiga ställen. Har själv fått erfara detta.
Frekke: Det jag har erfarat är att dyrare duschhörnor ofta är lättare att montera, mer tilltänkta profiler osv. De dyrare brukar även ha "rejälare" gångjärn samt att deras profiler går bra att göra rörgenomföringar i medan en del billiga säger att man absolut ej skall ta hål i profilerna. Dessutom får man ofta en 10-20årig garanti på de dyrare om det nu är något argument...
andi_j: har pratat med thorin & thorin själv nu. Dom rekommenderar INTE att man använder dessa plattor i badrum OM inte golvet är helt plant dvs. om man har fall på hela rummet. Alternativet är att lägga plattorna där man har plant golv och lägga kabeln fritt i duschen och sedan "flyta" den som vanligt, finns dock en risk att man kan få sprickor i tätskicktet i skarven. Så det blir
ohlgren: Tack för alla svar. JAg har upptäckt att det finns kombinerade tak o väggduschar där man växlar mellan takdusch & väggdusch via en "knapp" på själva dusch-setet. Uttaget där är uppåt (till takduschen). Blir ev en sådan. Om det en väggdusch så blir det en med uttag nedåt.
jon_h: Det finns billigare lim som fungerar precis lika bra. Casco boardfix till exempel, och flera andra.
jon_h: Ja, syratvätta när du är klar med badrummet. Förvattna alla fogar så syran inte sugs upp i dem, och låt inte syran verka för länge. Skölj noga.
mafia: Tack för svar! Ja, 5000 är ju inte så mycket om man ändå lägger ner en dryga 100 000. Tack och lov (?) har jag "vanlig" torpargrund från 90-talet.
Engan23: ja det är nog något sådant som jag far efter.
anad: Jag funderar också på en vägghängd toalett , har fastnat för den här http://www.svedbergs.se/2_2_produkter_.asp?PRODUCT_LINE_ID=88&PRODUCT_CATEGORY_ID=3&PRODUCT_CARD_ID=535&PRODUCT_TITLE=WC%2Dmodul+70+Ek&SUBCATEGORY=#contentstart från svedbergs någon som har erfarenhet av den ?
Kåben: Det är tyvärr lätt att bli bortskämd. Byggde ca 105x90 i förra lägenheten och nu känns det trångt i en dusch med standardmåttet 90x90... Det är skönt att ha gott om plats och kanske till och med kunna duscha två personer samtidigt!
jonas_moller: Fick tag i ett rätt coolt program för planering av byggnation. 3D home architect heter det. Byggde upp det som ska bli badrummet småningom. Ni kanske inte är intresserade av hur det kommer att se ut rent virtuellt, men lite fräckt program iaf... mvh Jonas
småstuga: Jag tror ja skippar tätskiktet. Ytan på min blivande yttervägg vill jag ha som den i Unidrainreklamen!
DrKnowLittle: Det kan nog vara olika från olika tillverkare , men den Ido stol som vi valt rekomenderade min 40cm från centrum av stolen till närmsta vägg , vi kommer dock att hamna på lite mindre än det , men har inte upplevt det som något problem förut ( den gamla wcn stod på samma plats) Mvh DrKnowLittle