Badrum
kloka_elin: Tack för svar! Nu är väggen urfräst, dosa satt det som kommer att bli handdukstorkens nedre högra hörn, och väggen kaklad. Vi får helt enkelt hoppas att det går att ansluta där, annars får man väl dra en synlig sladd.
SJW: Jag funderar på att bygga ett inbyggnadsskåp. Jag tänkte lägga golvvärmeshunten här och lite rörkopplingar också. Det är i den torra delen av badrummet, där nära är bara handfatet och här skall det inte spillas vatten. Jag har lagt Aquapanel nu i halva rummet och tänkte lägga det också i den andra hälften så är det samma överallt. Jag tänkte kanske att bygga skåpet utanpå
Stefan_B: Jag samlar mod för att riva ut duschrummet i fritidshuset, småhus byggt 1929. Tätskiktet är idag masonite som lär ha suttit uppe sen 1959, så renovering börjar bli nödvändigt... Badrummet är ca 1,7 kvadrat och det ska bli plastmatta på golv och väggar. Frågan är: elektrisk golvvärme eller inte? På vintern kommer jag att ha på underhållsvärme i endast toan, köket och källaren
GoForIt: Reglerna som gällde t.o.m. 2007-06-30 i kombination med sunt förnuft (som att man inte borrar hål i tätskiktet hur som helst) och god ventilation räcker gott och väl enligt min bedömning.
y98matan: Men ser du, det ska nog lösa sig. Du skall nämligen stå med dina egna händer och hålla emot från källarplan.
Gomma: Maxit och Finja har avdragsbanor och förstärkningshörn, ring dom för närmaste återförsäljare. /Peter
isendahl: Jag har ett nybyggt duschrum med toa o handfat på ca 2 kvm. Standard obehandlad skjutdörr i direkt anslutning till dusch och framför den ett draperi som dras för när det duschas. Funkar utmärkt o ser inte så illa ut. Har du en dörr som är våtrumsbehandlad klarar sig säkert dörren men vinkeln dörr/vägg lär ta stryk. Tittade till en början på glasväggar eller att ha ett runt
superturbo: [citat] Japp det går sakta men säkert framåt i badrummet. Rörgubben har varit där oxå så nu är det klart. Jag läste på contifloor hemsida hur man skulle lägga och det stämmer det du säger. Limmas och förskjuten skrarv minst 200mm. Skall nog kolla hur det stämmer med reglarna....om det går så lägger jag skarvarna på reglarna....känns bättre även om man kan/får skarva i
jepperdy: Ytterväggar = inget tätskikt (viktigt), förutom i duschutrymme. Innerväggar = Inga bestämmelser. Vissa försäkringsbolag säger tätskikt. Sunt förnuft och vettiga plattsättare säger tätskikt ca 10-15cm upp på väggen från golvet. Resten "rent". Oisolerat källargolv = Inget tätskikt, förutom i duschutrymme. Isolerat källargolv = Tätskikt. (Vill du ha golvvärme, vill du ha
RobZombie: [citat] Måste revidera mitt svar en aning. Jag hade nöjt mig med enkel godkänd våtrumsskiva oavett vilket tätskiktssystem som ska användas. Dubbla gipsskivor satte man tidigare för att det allt som oftast satt gips på reglar med avstång 600cc. Dubblade man då gipsen så skulle det motsvara gips på reglar med avstånd 450cc. Vilken typ av skiva du än sätter på den där väggen kommer
coolone: En del system har ju duk också, är detta ett komplement eller krav för just det systemet?
-Maria-: Någon som har gjort något liknande och kan berätta om sina erfarenheter...?
pirrepirre: I min kåk har jag matta i ena badrummet där det bara ligger spånskiva under. Har ett intyg på att det följer GVK´s regler så jag antar att det borde funka. Skadar dock aldrig att kolla med en mattläggare ändå kanske.
mignus: Vi vil göra en liten annorlunda lösning ang dusch när v bygger nytt. På bottenvåningen vill vi ha ett litet badrum i hallen med endast toalett och handfat. Bakom badrummet kommer det finnas en större tvättstuga samt plats för värmepump och varmvattenberedare. I det rummet, som har egen entre, skulle vi vilja ha en dusch. Smidigt att ta in smutsiga barn och hundar - skitiga kläder kan
pinebar: Hur det är med puts vet jag inte men det finns ju målade system med glasfiberväv som vad jag har förstått fortfarande är godkända.
lajsiiwan: Hej! Håller på med att renovera i badrummet och ska snart börja gipsputsa väggarna som sen ska kaklas. Jag ska riva ner allt kakel och hugga upp golvet imorgon men hur mycket av väggen behöver man egentligen hugga av? Där har varit kaklat upp en bit och sedan har där suttit en tapet med tätskikt och färg under direkt på den gamla putsen. Jag har fått höra att man kan gipsa direkt på
carro121: Skrev och visade bild, för ett tag sedan, på badrummet vi renoverade för drygt ett år sedan. Fick blandade reaktioner. Visa tyckte det var vågat, vissa snyggt och fick även en kommentar från en som hade en helt annan smak. Nu finns det bild med accentfärg till det svartvita badrummet, sedan är taklisterna på plats också. http://barbaskon.blogspot.com/2009/02/en-annan-del-av-huset.html
snuttjulle: Mina små tankar. Använd ev höjdskillnaden som finns för att göra en spännande relax. Det som man bygger igen gör man så att man i framtiden kan ta fram polen igen om man ändrar sig. Kanske nytja utrymmet under till någon typ av föråd och maskinrum? Gissar att man nog får göra många avsteg från ev försäkringsregler men bygger man med förnuft och ej fuktkänsligt material slipper
Raskus: Ja naturligtvis, my bad, dock kan man ju undra hur en glasfiberbeklädd gipsskiva kan kosta 4-5 ggr mer än en pappbeklädd, men jag antar det har med tillverkningsvolymen att göra.
coolone: Vi har samma problem som du. Har fasnat för ett Aspen 90cm tvättställ med två utdragslådor. Handfatet är rejält och ändå bra avställningsyta. Får nog bli det,bara vi får prutat lite mer ;)
Elvis69: [citat] I och med att du har råspont på väggen räcker det med ett lager gips. Antalet lag gips har med styvheten att göra och råspont i kombination med gips blir styvt nog.
fsn: Hängde in ett vitt 100cm IKEA Godmorgon med två hoar i nya huset i helgen. Prydligt, är nöjd (inte minst med priset)...
Immobil: Klart ni ska använda plaströr. Det finns övergångar till gjutjärn som passar.
axell: Att den inte är helt tät förstår jag, men primer som används i ett våtrumssystem har väl ett visst fuktskydd i sig själv?! Fler exempel på diffusionsöppen primer som kan vara lämplig i källare?
petboos: Hej, jag är också ny här, funderar på att gjuta ett badkar som ska vara nedsänkt i hörnet på en gjuten krypgrund. Hur isolerar man? frigolit? kan man lägga golvvärmeslingor i botten på badkaret? Det omkringliggande golvet är ett träbjälklag hur funkar det?
Consensus: Eftersom du inte vattenbegjuter väggarna så är det golvet som skall vara utrustat med godkänt tätskikt (eftersom du har brunn). Du gör alltså golvet som i ett badrum, med fall mot brunnen. Tätskiktet mot väggen drar du upp 10-15 cm enligt tillverkarens rekommendation. Jag skulle dock se till att vattensäkra väggarna, tex genom glasfiberväv och våtrumsfärg. Väven drar du ner mot
Sune Dosa: För att återgå till vad jag undrade i början av tråden...Va på Hornbach o köpte några fixturer och fick då klart att det ju bara är att sätta dom på tvären... Men nu har jag bestämt mig för att bara köra med dålt..Min halvårsgamla FMM-blandare går väl att sälja.Därmed kan vi väl avsluta denna tråd.Tack för era svar.