Hej

Jag ska isolera och gjuta mitt badrumsgolv med Ardex a35-mix. och det kommer bygga runt 100mm. Undrar mest om man ska montera fast Minerit VT skivorna först och sen gjuta in dem eller om man ska gjuta först och sen montera skivorna? Fördelar nackdelar?

MVH Gustaf

Jag är amatör så du skall absolut höra mer vad andra säger. Men det jag tänkte på är ju att om du sätter skivorna först så stabiliserar det ju lite väggen nertill. Det blir ju då en anslutning golv/vägg som automatiskt blir bra. Sedan är det ju en fråga också om höjden på skivorna om de räcker till.

Glömde tillägga det, skivorna är 30mm förkorta när golvet är gjutet, så det blir skarvning, antingen 30 mm om jag sätter skivorna efter eller 130 mm om jag sätter dem först.

Det måste vara bättre att skarva med 130 än 30. ;)

Sant =)

Om du sätter skivorna upp mot taket så behöver du inte skarva där och inte heller vid golvet. Jobbigare är det förstås att montera skivorna mot taket speciellt om du är ensam

om jag sätter skivorna uppe i taket kommer det tyvärr fattas 30mm ner till golvet och dess tätskikt. det kan väl inte vara ok?

Nä, det blir inte bra. :(
Skarva hellre vid taket. :)

Passar på att ställa en annan fråga här med.

Som jag har förstått det med fall så ska hela badrummet ha ett fall mellan 1:100 och 1:200 förutom vid golvbrunnen där det ska vara mellan 1:50 och 1:150 under badkaret (i mitt fall) och i anslutning till golvbrunnen. Vad är "i anslutning till golvbrunnen"? 50 cm, 100cm eller?

/Gustaf

GustafH79 skrev:
Hej

Jag ska isolera och gjuta mitt badrumsgolv med Ardex a35-mix. och det kommer bygga runt 100mm. Undrar mest om man ska montera fast Minerit VT skivorna först och sen gjuta in dem eller om man ska gjuta först och sen montera skivorna? Fördelar nackdelar?

MVH Gustaf
Sätt skivorna först och gjut sen.
Har själv satt upp Minerit VT och därefter gjutit.

Lycka till !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.