1 299 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
montering skivor
Hej
Jag ska isolera och gjuta mitt badrumsgolv med Ardex a35-mix. och det kommer bygga runt 100mm. Undrar mest om man ska montera fast Minerit VT skivorna först och sen gjuta in dem eller om man ska gjuta först och sen montera skivorna? Fördelar nackdelar?
MVH Gustaf
Jag ska isolera och gjuta mitt badrumsgolv med Ardex a35-mix. och det kommer bygga runt 100mm. Undrar mest om man ska montera fast Minerit VT skivorna först och sen gjuta in dem eller om man ska gjuta först och sen montera skivorna? Fördelar nackdelar?
MVH Gustaf
Jag är amatör så du skall absolut höra mer vad andra säger. Men det jag tänkte på är ju att om du sätter skivorna först så stabiliserar det ju lite väggen nertill. Det blir ju då en anslutning golv/vägg som automatiskt blir bra. Sedan är det ju en fråga också om höjden på skivorna om de räcker till.
Passar på att ställa en annan fråga här med.
Som jag har förstått det med fall så ska hela badrummet ha ett fall mellan 1:100 och 1:200 förutom vid golvbrunnen där det ska vara mellan 1:50 och 1:150 under badkaret (i mitt fall) och i anslutning till golvbrunnen. Vad är "i anslutning till golvbrunnen"? 50 cm, 100cm eller?
/Gustaf
Som jag har förstått det med fall så ska hela badrummet ha ett fall mellan 1:100 och 1:200 förutom vid golvbrunnen där det ska vara mellan 1:50 och 1:150 under badkaret (i mitt fall) och i anslutning till golvbrunnen. Vad är "i anslutning till golvbrunnen"? 50 cm, 100cm eller?
/Gustaf
Sätt skivorna först och gjut sen.GustafH79 skrev:
Har själv satt upp Minerit VT och därefter gjutit.
Lycka till !
Klicka här för att svara