Hej Allihop!
Sprillans ny på forumet och nybliven husägare!
I huset jag och sambon har köpt har förre ägaren påbörjat en liten toalett med handfat och toalett på övervåningen i anslutning till ena sovrummet.
Det lilla utrymmet är precis rakt ovanför badrummet och det borde inte vara så svårt att dra upp vatten och avlopp dit upp... I väggen går det ett svart, ganska så grovt rör som jag antar är själva avluftningen för avloppssystemet, kan man koppla in sig där på? eller blir det för mycket vaccum när man spolar?
Vatten, kan jag bara dra upp två rör i väggen upp till det lilla utrymmet... Där det här svarta grova röret går, så är det en liten utbyggnad i väggen nere i badrummet, om jag bara gör två hål där och leder in två vattenledningar så borde ju inte det vara så svårt att göra iordning...
Vad har ni för tips och idéer?
Sprillans ny på forumet och nybliven husägare!
I huset jag och sambon har köpt har förre ägaren påbörjat en liten toalett med handfat och toalett på övervåningen i anslutning till ena sovrummet.
Det lilla utrymmet är precis rakt ovanför badrummet och det borde inte vara så svårt att dra upp vatten och avlopp dit upp... I väggen går det ett svart, ganska så grovt rör som jag antar är själva avluftningen för avloppssystemet, kan man koppla in sig där på? eller blir det för mycket vaccum när man spolar?
Vatten, kan jag bara dra upp två rör i väggen upp till det lilla utrymmet... Där det här svarta grova röret går, så är det en liten utbyggnad i väggen nere i badrummet, om jag bara gör två hål där och leder in två vattenledningar så borde ju inte det vara så svårt att göra iordning...
Vad har ni för tips och idéer?
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
I princip så låter det rimligt. En sak som du då måste kontrollera är att det verkligen går att dra fram avlopp från den tänkta placeringen av WC till röret du har hittat. Kan finnas en golvbjälke i vägen, och så stora hål som för WC avlopp bör man inte ta upp i en bärande bjälke. Kontrollera också dimensionen på röret. Till WC avlopp skall det vara 110mm. Avluftning är oftast så tjock men kan också vara i storleksordningen 75mm, vilket är för lite för WC.
Ett rent praktiskt problem är också om du kan komma åt att kapa röret så långt ner i golvet att du kan koppla på nytt rör och få fall från WC. Alternativt kanske det går att sätta en vägghängd toa och kunna koppla in sig lite högre på röret. Att kapa gjutjärnsrör (som det låter som du har) är ett litet h...e. Du får inte använda vinkelslip för brandrisken.
Ett rent praktiskt problem är också om du kan komma åt att kapa röret så långt ner i golvet att du kan koppla på nytt rör och få fall från WC. Alternativt kanske det går att sätta en vägghängd toa och kunna koppla in sig lite högre på röret. Att kapa gjutjärnsrör (som det låter som du har) är ett litet h...e. Du får inte använda vinkelslip för brandrisken.
Det är i princip en gammal klädkammare som de förra ägarna har gjort ordning för att kunna använda som toalett... Det som saknas är att dra upp vatten, in med el och koppla in toan och handfatet till avloppet...
Elen är inga problem då jag är elektriker, vatten är inte heller så knepigt då jag renoverat en del badrum förr... Men jag har aldrig installerat avlopp förrut...
Hur stort fall måste det vara på avloppet från toan?
Jag antar att avloppet från handfatet inte alls är lika komplicerat, men finns det någon minimum-tjocklek då jag kopplar in både toa och handfat eller gäller fortfarande 110mm??
Elen är inga problem då jag är elektriker, vatten är inte heller så knepigt då jag renoverat en del badrum förr... Men jag har aldrig installerat avlopp förrut...
Hur stort fall måste det vara på avloppet från toan?
Jag antar att avloppet från handfatet inte alls är lika komplicerat, men finns det någon minimum-tjocklek då jag kopplar in både toa och handfat eller gäller fortfarande 110mm??
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
1cm per meter om du kör med plaströr. Väldigt viktigt är också att inte ha 90 graderskrökar, utan det skall vara 45 graders "sluttning" ner i stamröret. Man måste leda vattnet "mjukt" i rätt riktning. Har du en 90 graders böj så studsar vattnet tillbaka när det träffar böjen. Finns även s.k långböjar i 90 grader, har samma total kurvradie som 2st 45 graders böjar, men tar mindre plats.
Räcker med 110 för båda. i övrigt 50mm för handfatet om möjligt, verkar som en del kör 40mm. Vattenlås ansluts med 40 eller 32mm.
Men som sagt jag tror att utmaningen kan vara att lyckas kapa gamla röret tillräckligt lång ned för att kunna koppla på. Har du en inspektionslucka en bit ned så kanske det är enklast att kapa och skarva där. Fast då kan problemet vara att få upp det kapade röret.
Har precis gjort en sådan operation själv. vinschade upp avluftningsröret till vinden, ca 70cm åt gången och kapade. Sedan hade någon dessutom lyckats borra en EKRK kabel rakt igenom röret (har en bild i en tråd under el här).
Räcker med 110 för båda. i övrigt 50mm för handfatet om möjligt, verkar som en del kör 40mm. Vattenlås ansluts med 40 eller 32mm.
Men som sagt jag tror att utmaningen kan vara att lyckas kapa gamla röret tillräckligt lång ned för att kunna koppla på. Har du en inspektionslucka en bit ned så kanske det är enklast att kapa och skarva där. Fast då kan problemet vara att få upp det kapade röret.
Har precis gjort en sådan operation själv. vinschade upp avluftningsröret till vinden, ca 70cm åt gången och kapade. Sedan hade någon dessutom lyckats borra en EKRK kabel rakt igenom röret (har en bild i en tråd under el här).
Det finns inget krav på att spilledning från 1 st wc skall vara i dimesnion 110, minsta tillåtna innerdiameter för en Wc är 82 mm. Du kan således använda div olika plaströr i dimension 90. Du vinner 20 mm. Från en wc får du dessutom ha 90 graders böj.
Mycke snack om detta med ej 90 gradare. Man undrar ju då varför dessa säljs. Visst skulle jag undvika liggande 90 böjar men stående är jag inte rädd för.
Jag har 90° som första böj i ett 110-rör (tänkt som tillfällig toaanslutning) och i tre 75'or, (golvbrunn + 2 st tvättställ) i garaget. Lodräta böjar, ja.
Efter första böjen har jag endast 45° eller mindre.
Rörisen som drog i grannens bygge intill, la dubbla 45°or överallt där 90° var önskad slut-vinkel, även till 50mm avlopp för tvättställ osv.
Jag antar att han vet vad han gör. När det blir dags för själva bostadshuset kommer jag själv antagligen följa det exemplet och använda dubbla 45°. Better be safe than sorry. Inga jättepengar som slösas.
Efter första böjen har jag endast 45° eller mindre.
Rörisen som drog i grannens bygge intill, la dubbla 45°or överallt där 90° var önskad slut-vinkel, även till 50mm avlopp för tvättställ osv.
Jag antar att han vet vad han gör. När det blir dags för själva bostadshuset kommer jag själv antagligen följa det exemplet och använda dubbla 45°. Better be safe than sorry. Inga jättepengar som slösas.
Funderar på hur jag ska ansluta toastolen... Direkt under den tilltänkta toan ligger den riktiga toaletten, med dusch och hela kittet, det kanske går att trixa med något genom golvet/taket, men hur sjottan får man till det på ett snyggt sätt...
Nackdelen är ju att luftningsröret sitter mot husväggen och i rummet där toastolen ska in är det snedtak... Lite tråkigt att sitta med böjt huvud, så min enda möjlighet är att sätta toastolen tvärs över där röret sitter till avluftningen, det är ca. 1-1,5 meter mellan...
Men som sagt, en idé är ju att lägga den snett genom golvet/taket och koppla på den på röret som går genom golvet/taket... Det behöver ju inte nödvändigtvis innebära att något sticker ner i toaletten på undervåningen, och om det gör det så kommer det att vara ganska så lite och det kanske man kan bygga in i en liten "låda" eller nåt liknande... Sänka taket tror jag inte riktigt går, då det är "lagom" höjd på det som det är nu... Det skulle bli väldigt lågt om man sänkte det 1-2 dm...
Men som sagt, en idé är ju att lägga den snett genom golvet/taket och koppla på den på röret som går genom golvet/taket... Det behöver ju inte nödvändigtvis innebära att något sticker ner i toaletten på undervåningen, och om det gör det så kommer det att vara ganska så lite och det kanske man kan bygga in i en liten "låda" eller nåt liknande... Sänka taket tror jag inte riktigt går, då det är "lagom" höjd på det som det är nu... Det skulle bli väldigt lågt om man sänkte det 1-2 dm...
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det behöver ju inte vara omöjligt att dra avloppet i golvet genom rummet. Framförallt om du kan tänka dig att göra ingrepp i badrummet under. Om du öppnar golvet (och bjälkarna ligger i rätt riktning så du inte behöver gå igenom dem med röret), så antingen finns det plats att kapa röret och koppla på sig, eller så kanske du kan frilägga röret uppe vid taket i badrummet under och kapa där.
Själva röret kommer ju att hamna i rätt riktning med tanke på bjälkarna, så det ska nog inte vara några problem... Själva utbyggnaden för luftningsröret i toaletten under sitter precis i hörnet mellan två väggar, så det kommer nog knappt att märkas tror jag...
Jag behöver få färdigt den toan ganska så snart, för toaletten under behöver en riktig renovering... Det som är positivt med den planlösningen som är just nu är att toaletten som ligger på bottenvåningen angränsar till en garderob, slår jag ut toaväggen och tar bort garderoben så får jag minst 2 meter till att bygga badrum i vilket är underbart, då det verkligen är litet och spartanskt, så det är min stora plan med det hela...
Jag behöver få färdigt den toan ganska så snart, för toaletten under behöver en riktig renovering... Det som är positivt med den planlösningen som är just nu är att toaletten som ligger på bottenvåningen angränsar till en garderob, slår jag ut toaväggen och tar bort garderoben så får jag minst 2 meter till att bygga badrum i vilket är underbart, då det verkligen är litet och spartanskt, så det är min stora plan med det hela...
Det låter som mitt badrum som jag precis byggt. Jag kopplade in mig på bottenvåningens toalettavluftning och drog upp den till övervåningen. Avloppsröret "gömde" jag i ett nytt hörn i badrummet där nere och så satte jag en vanlig vägghängd toalett på övervåningen eftersom jag inte fick plats med en vanlig pga golvbjälkar i övervåningensgolv. Från toaletten på övervåningen gick jag sedan vidare med luftning upp på taket. Funkar bra för mig trots 2 st 90 böjar.
Bilderna visar nedre badrum och hur avloppet nu går upp till övervåning.
Klicka här för att svara