3 001 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Purus brunn och flytspackel
Hej hopp.. Jag blev lite osäker på hur det var man skulle göra när en rörläggare sa nåt helt annat mot vad jag hört innan. Om man har 22mm frästa golvspånskivor med vattenrör i och en brunn med purusplatta så ska väl plattan ligga på samma nivå som flytspackel hamnar på , dvs minst de mm som man måste ha spackel över rören? Han menade på att man ska lägga spackel över plattan också men det tycker jag verkar vara ologiskt? Kan nån säga hur det ska vara?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Tittar du på monteringsanvisningen hos purus så höjer man plattan (om du köper deras "300 platta" så ingår förhöjningsbitar).
Som jag har förstått det så finns även alternativet att du spacklar över plattan, och sätter en förhöjningsring. Tanken med plattan tror jag är att man skall slippa förhöjningsringen. Passbitarna som följer med plattan höjer den 6mm eller 13mm, jag antar att man kan kombinera dem också och få 19mm.
Som sagt, jag tror att båda varianterna är OK, kanske bra att göra som proffset vill.
Som jag har förstått det så finns även alternativet att du spacklar över plattan, och sätter en förhöjningsring. Tanken med plattan tror jag är att man skall slippa förhöjningsringen. Passbitarna som följer med plattan höjer den 6mm eller 13mm, jag antar att man kan kombinera dem också och få 19mm.
Som sagt, jag tror att båda varianterna är OK, kanske bra att göra som proffset vill.
Kollade men byggbutikens expert på området och han var bestämd över att man inte ska spackla på plattan, utan använda tex maxits manschett och deras duk över och ner i brunnen förståss. Tack så länge
Jag la purusplattan 20mm över det spårfrästa spångolvet. Vid brunnen blir det 20mm flytspackel med armering sen lägger vi till ca 40-45 mm längst ifrån brunnen för att få fall hela vägen.
Klicka här för att svara