Cheever
Cheever: [citat] Hej, Har en Josephine och man kan säga att, ja den funkar utmärkt! Och ja det skvätter ut vatten, men inga mängder. Med takdusch knappt någonting. Men räkna inte med att det blir vattentätt såklart. Har sett en del kommentarer på detta forum om att en del blir besvikna på sina väggar om det skvätter ut lite vatten, men för det mesta är det dåligt fall det är frågan om.
3 svar · 2,2k läst
L
leha40: Vårt badrum har väl fastlimmad (på 30mm spån) plastmatta och väggarna (kartongklädd gips) har våtvinyl - allt av hög kvalitet och välgjort. Inga fuktproblem under ca 15 år. Nu ska det bli klinkers och kakel. Badkaret ska ut och där blir det ett helt duschrum ca 90x175 med skjutdörr. Så är det tänkt. Jag är väl påläst om nya bestämmelser. Har frågat "experter" på olika
0 svar · 1,0k läst
E
Elvis69: 1 lag gips reglas cc 30, 2 lag reglas cc45 (13 mm). 15 mm Humid Board kan användas på cc45. Våtrumsvägg
2 svar · 1,1k läst
F
FDT: Bestämt mig (tror jag) Upp c/c 40 och in i Trio's rena blandarfäste (utan fula synliga blindpluggar uppåt) och så smackar jag dit blandaren utanpå det. Går att justera ut duschröret så det linjerar.
2 svar · 2,5k läst
Consensus
Consensus: [citat] Ja precis! Vad hade du tänkt att göra med tåtarna till vägguttaget? Du kan ju inte bygga in dem i väggen hur som helst. Har du flax kan du ju dra ur FK:n beroende på varifrån den kommer. Har du oflax så går inte det eller ännu värre, den går vidare någon annan stans.
7 svar · 1,1k läst
mythic
mythic: jag fick råd att köpa fiberstärktbetong för att få ner höjden. Så det vart 10säckar som totallt skulle ge en höjning på ca 18mm. och det skulle tydligen räcka sa dom på beijers. tyckte personligen de lät lite. men men... plus då självklart armeringsnät :)
8 svar · 1,6k läst
·
K
kloka_elin: Har någon testat ännu? Tycker att de ser snygga ut. Är de effektiva nog att ha som ensamma radiatorer? Vill gärna ha en så lång som möjligt till rummet som är drygt 4 kvm. /Elin
8 svar · 6,1k läst
B
bogaboga: Själv har jag 63gr taklutning och har bestämt mig för att kakla, men problemet är att det redan sitter gles i taket på cc40cm (28x70) direkt på takstolarna. Vad göra? Byta ut glesen mot, 45x70 på cc30? Eftersom lösullen redan är på plats är det besvärligt och få dit någon regel mellan takstolarna... Tips?
32 svar · 29,4k läst
·
L
lena26: Lutar mot ett inköp av ett bubbel badkar från Danline Bermuda 1400. Finns det någon som har ett badkar därifrån och kan säga något om ljud nivån? Lågt säger de men finns inga uppgifter på hur lågt o hur vet man att det stämmer..Och undrar vad ett normalt badjup är? Detta låg på 45cm som effektivt bad djup.. Det sitter normalt tre mindre jet munstucken i ryggdelen men blev
0 svar · 2,0k läst
C
Colds: Ja köpte en sådan skrapa på byggmax för typ 10 :-. Vet inte om den finns kvar till försäljning, det var 1 år sedan.
8 svar · 3,1k läst
B
Bambi: Hej! Det tycker jag om men vi fick tyvärr inte plats. http://www.svenska-badkar.se/sv/pdf/geminamini1432.pdf http://www.svenska-badkar.se/sv/detalj.asp?id=64 Mvh Bambi
13 svar · 3,9k läst
E
Elvis69: 45X70 cc 45 och två lager gips eller 45x70 cc 30 och ett lager gips. Med gips menar jag 13 mm oorganisk skiva, typ Norgips Humidboard.
1 svar · 850 läst
A
AndersS: Kolla först om det finns några fuktskador och skulle det finnas, hur ser det ut, var finns de och vad är den troliga orsaken. Det blir en bara massa gissande och spekulation annars.
7 svar · 1,5k läst
J
jepperdy: Hakar på tråden lite... Vad kostar ungefär en våtrumsmatta per kvadrat ? (typ Tarkett) Vad skall man ha för underlag ?
4 svar · 4,3k läst
E
ejwbegysv: Lådorna är mano tror jag dom hette... Även handfatet köpte jag på kvik (2500kr)
7 svar · 9,7k läst
·
v-g
v-g: Badrum är svindyrt även för en som jag som gjorde allt själv. Kakel+klinker gör det hela ännu värre. :( Räkna med minst 80-100' och uppåt.
3 svar · 4,7k läst
v-g
v-g: Våtrumsfärg är inte lika tätt som tätskikten men ändå ett fullgott skydd. Vid övergång tex vägg till tak där vägg är kakel så målar du taket samt en bit ner på väggen sen är det bara att kladda på tätskiktet på väggen upp till taket och du har ditt överlapp. Samma gör du om du tex vill ha "halvkaklat" färgen överlappas av tätskiktet en bit om kanske 5-10 cm.
2 svar · 2,4k läst
T
tank77: Är grunden isolerad? Tätskikt finns i formerna flytande (rollat), duk som man limmar upp eller en plastmatta som kan kaklas på. I ditt fall är rollat tätskikt lämpligt. I taket målar du med våtrumsfärg.
1 svar · 1,0k läst
J
jbl: Har man isolerat under betongen så är fuktspärr nödvändigt vad jag läst mig till. Annars så kan man fuktspärra där dushen är det har jag gjort. Prima betongen behövs för bättre vidhäftning. Det andas mycket riktigt genom fogarna i varje fall. Vet inte hur det är med alla klinker plattor.
1 svar · 1,8k läst
marie10663
marie10663: Hej Vill bara informera om att badrummet är klart och att pengarna räckte. Något blev lite dyrare och något blev billigare. Det finns lite bilder på min blogg under ämnet badrum. Jag tycker att det blev bra och när jag ligger i karet känner jag mig nöjd och glad över alla sparade pengar. :) http://mariesplats.blogg.se/ http://mariesplats.blogg.se/category/badrummet.html
17 svar · 25,2k läst
it-snubben
it-snubben: [citat] Quicknet? Det är väl Thorin Thorin? Isåfall är det samma som jag har använt. 90w/m2. Inget "speciellt med den. Den verkar göra vad den ska iallafall. Har använt Devimat också och jag upplever dem likvärdiga. Det går inte att skarva eller kapa den. Du anger hur många kvadrat den ska täcka och får den längd som behövs. Tänk på att kvadratmetrarna som täcks av golvvärme
3 svar · 1,1k läst
H
hempularen: En anledning till de olika svaren, är att det delvis beror på vilken matta du väljer OCH vilket kakelfix du väljer. Det tillverkas mattor som tål fix, och det finns fix som inte bryter ned vissa mattor. Det fanns en tråd med hänvisning till en lista med mattor som var godkända för ändamålet. Kommer inte ihåg om listan fanns hos GVK eller hos en fix tillerkare. Jag tror att man måste
2 svar · 2,6k läst
A
addex: en sak till. ska jag använda plast på ytterväggen? alltså isolering>plast>osb>gips.
3 svar · 1,8k läst
S
SJW: Det står att i badrum "normalt krävs vattentätt skikt på väggar och golv". Men det är inte givet av ordalydelsen att det betyder hela golvet och alla väggar. Jag tycker det verkar som om den som skrivit meningen medvetet valt att vara lite otydlig. Det stod ju t.ex. inte "normalt krävs vattentätt skikt på väggarna och golvet" då hade det ju varit mer givet att det betyder allt.
17 svar · 2,9k läst
M
mikand: Skall bygga till vårt fritidshus med bl.a. badrum. Har tänkt mig uppvikt plastmatta på golvet. Blankmålad väv på väggarna och målad panel i taket. Inredningen blir VC, tvättställ, duschkabin, tvättmaskin och varmvattenberedare. Är det okey att ha osb + gips i väggarna under väven? Behöver jag förstärka väggen något för att kunna sätta kakel ovanför handfatet. Mvh Masen
0 svar · 1,5k läst
E
evaxps: Jag har nyss handlat av Net-Vvs och även haft mailkontakt med företaget. Hade inga som helst problem, varorna kom snabbt hemkörda till dörren. Kommer definitivt att handla av dem igen!
4 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Stänger
18 svar · 1,9k läst
·
H
18 svar · 1,9k läst
·
T
tank77: En primer är en vidhäftare, alltså använder du Lip 54 innan du flytspacklar!
5 svar · 4,1k läst
A
anis16: Kan inte låta bli att komentera kvällens Bygglov (tv4): Dag två kommer "målarna" som ska kakla och måla tvättstugan. Fuktspärr påf.m och kakla på e.m... Va snabbt fuktspärren måste torka...
0 svar · 874 läst
C
coolone: [citat] Tänkte just på om Humidboard var bättre än Minerit Vt att skruva upp på en plankvägg med masonit? Något med sammansättningen i skivan?
9 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.