W
WAR: Vi lät den lokala glasmästaren skära till ett glas åt oss, dom bjöd dessutom på lim. Blev inte så dyrt alls och skitsnyggt.
13 svar · 11,6k läst
Immobil
Immobil: 2 995:- betalar du hos: http://www.skanskabyggvaror.se/ :)
6 svar · 9,6k läst
S
Smile.75: [citat] Ja precis som i stort sett alla andra hantverksjobb så blir det billigare att köra det på löpande räkning. Men det gäller ju såklart att vara lite selektiv med vilka firmor man anlitar när man skall köra det på löpande. Men är man det så blir det i stort sett alltid mycket billigare att ta det löpande.
9 svar · 5,7k läst
·
V
Villa Luta: hrä ett alt med eps cement - det bygger lite mycket tycker jag kanske
1 svar · 2,4k läst
·
T
tank77: Golvet i ett våtrum skall enligt branschreglerna alltid ha ett fall på 1:100 till 1:200, alltså en halv till en centimeter per meter, i hela rummet, samt 1:50 till 1:150 i de delar som regelmässigt begjuts med vatten (i praktiken i duschhörnan och under badkar). Om du har en 90-hörna så ser det snyggt ut med golvbrunnen på 45 cm CC!
1 svar · 1,8k läst
G
grunch: Jag satte 20watts spottar i apparatdosor (hidealite modell 1208, 12volts) just med den anledning att jag inte har så mycket isolering i mitt snedtak (23cm) och vill inte sätta upp stora burkar där då. Men som sagt man är verkligen begränsad i utbudet av spottarna.
21 svar · 5,5k läst
J
Jensa1: [citat] Kan starkt rekomendera Maxits Z-line Liquid System, ja jobbar på Maxit så ja vet att det är ett kanon system! Ser det dagligen där det testas till det yttersta och det får inga dåliga testresultat om man säger så! Ska själv använda det!
3 svar · 2,0k läst
P
paesan: Minerit fungerar alldeles utmärkt. Finns andra också som Lux-elements som inte utsöndrar något när man jobbar med dem. Det byggaren tänker på är nog gipsskivor som har glasfiber istället för papp och de kan tydligen vara rätt hemska att jobba med. Tebo byggelement kan också vara värt att kolla upp, tror de ligger lite lägre i pris än minerit. Finns på byggtilbehörs hemsida.
11 svar · 1,6k läst
J
jakim: Jag köpte en burk bastuskydd på extrapris i går. Funderar om det kan vara nått som funkar i taket?? Nån som vet? Dåligt med info på burken men den är avsedd för panel i bastu och badrum, ej för laven.. :)
2 svar · 2,2k läst
it-snubben
it-snubben: Storleken på klinkerramen har ingen relation till storleken på purusplattan. Purusplattan är till för att fästa och ge stöd till själva golvbrunnen och täcks ju sannolikt av flytspackel. Slukristen (klinkerramen) läggs som en vanlig klinkerplatta med fix och behöver inte ens vara perfekt centrerad över brunnen.
12 svar · 4,5k läst
A
alexolotta: Enligt försäkringskillen kunde jag sätta vilket tak som helst, min idé om att sätta innertak med färdiga innertaksspånskivor var helt okey. och de är nog inte VA klassade. Reglar iaf cc30 så att man har möjligheten om 15år när huset satt sig lite att riva bort och göra om till kaklat. Men mycket hinner ske på 15år i branschen och även om jag skulle kosta på dyrare våtrumsskivor
6 svar · 1,8k läst
J
jenfor: Ja, lågkonjunktur har onekligen fördelar också. Kunden ges möjlighet att välja hantverkare utifrån kvalité istället för utifån dem som har tid (vilket i högkonjunktur bör vara lika med de dåliga hantverkarna...)
14 svar · 2,4k läst
L
Linnex: [citat] tejpa några lager med förslags maskeringstejp där du skall borra så vandrar inte borren.
3 svar · 1,2k läst
J
johan006: My bad ... jag har läst igenom reglerna/reko. av BKR och antog att GVK hade motsvarande regler/rekom. men där ser man. Man lär så länge men lever. Trodde endast att det är de nya gipsskivorna som inte har kartong är de som gäller. [citat]
10 svar · 8,3k läst
M
Mäster: Båda alternativen fungerar, välj det som verkar enklast i ditt fall, jag kan tänka mig att det blir inte lika många hål att borra, om du går under golvet, och kanske kortare sträcka/ mindre böjar, samt mindre risk att råka slå i en tavelspik i ledningen.. Försök få till så få, och mjuka böjar som möjligt, och fäst skyddsröret ordentligt, där möjligt är, så går det lätt
11 svar · 4,1k läst
D
denne: Så nu hittade vi en duschkabin tillslut...Macro semi..Dom hade som var 193cm höga:)
3 svar · 5,3k läst
D
denne: Ok..15 mm rör ja det låter ju smidigt...ventil ska jag oxå montera på till flödet...sen skulle man ha en returkoppling oxå... Å den borde man ju koppla på utgående vatten?
2 svar · 1,2k läst
L
Linnex: Nä. Du skall ha dött mtrl som tex gips. Trä mtrl rör på sig vilket inte är lämpligt för kakelsättning.
3 svar · 868 läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi köpte en temporär duschkabin på blocket, 500 pix inklusive blandare och duschslang. Fungerade utmärkt.
3 svar · 5,5k läst
M
mozart: OK. Tack än en gång!
4 svar · 1,8k läst
E
erikssonjorgen: Även om det nu finns beskrivet hur man ska ansluta till klinker från Målarbranschen så faller det antagligen pga att man har använt två olika system från två olika tillverkare. /Jörgen
16 svar · 11,9k läst
S
Stollen: Jag funderar på att gjuta eget badkar och handfat, alternativt låta någon gjuta åt mig (i någon typ av platsmaterial eller komposit). Jag undrar om det är någon som vet standarddimensionen för hålet där bottenventilen ska sitta. Antar att det är större diameter på badkar jämfört med handfaten. Kanske finns någon som har en skiss/ritning??? (ser ut som om de flesta har ett lite
0 svar · 2,0k läst
v-g
v-g: För tips finns LIPs bruksanvisningar. De är ganska informativa.
8 svar · 4,9k läst
M
mikmal: Kolla med en glasmästare i närheten ... Vi beställde glasparti till bastun (en fast glasruta och en dörr). Dörren har en speciell gångjärnsprofil och kan svänga 90 grader såväl inåt som utåt. Dessutom finns ett stoppläge i mitten. Skulle kunna funka med två såna. (Blir kanske inte så mycket billigare, men kan vara värt att kolla ...) //Mikael
1 svar · 6,6k läst
D
denne: Hej nu ska vi göra ett badrum i våran oisolerade badrum i källaren.. Tanken är att sätta in ett bubbelkar å en duschkabin, handukstork, handfat samt ett vattenburet fläktkonvektor element..och en fuktstyrd pax fläkt..oma jag har fattat allt rätt så ska man kakla direkt på väggarna ? Men dessa är målade med någon slags färg....Den vill jag slipa bort ..vad ska jag använda till
0 svar · 1,6k läst
joflopp
joflopp: Som Hempularn skrev så ska du inte ha något mer än 22 mm golvspån som skruvlimmas i bjälklaget samt fiberarmerat golvspackel. Beroende på vilken produkt du väljer när det gäller flytspackel behöver du armera med punktsvetsat nät. Även om du inte behöver det är det ju skönt att ha något att fästa golvvärmen i. I produktbladet för golvvärmen står det hur mycket flytspackel som
7 svar · 1,3k läst
gafsan
gafsan: Jag menade avluftning av avloppet.
5 svar · 2,1k läst
LAINE
LAINE: Okej, tack för svaret. Bara att kontakta röris nu.
2 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Jag har just monterat en vägghängd inbyggnadstoa. Efterssom vi skall ha ett litet förråd (under en trappa) i rummet på andra sidan väggen, så har jag "förtjockat den väggen till lämplig höjd in mot förrådet. Jag fukspärrade utrymmet innifrån badrummet innan fixturen monterades, monterade fixturen, fuktspärrade skivan på insidan innan den sattes upp över fixturen. Och därefter
9 svar · 2,1k läst
Bezt
Bezt: Jag undvek riktbara då fukten smiter upp genom spotten lättare då, kändes bättre med fasta. Sen förespråkar ju folk 12v då de är mer effektiva än 230v. Jag har 7 st i mitt badrum på 9,5 kvm, det räcker gott enligt mig. De ligger på 35 watt, 12 v.
3 svar · 936 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.