Badrum
Lillasyster Kanin: Håller just nu på med byggnation av badrum och funderar mkt kring badrumsmöbler. Vi vill ha handfat m kommod, lådor, och nån sorts spegel eller överskåp. Undrar nu om jag kan få lite råd kring märken, kvalitet, pris etc. Några märken att undvika? Det är svårt att hitta info om de olika märkena, vilka material de är gjorda av osv. Jag tycker att det är vanskligt med all denna
jedwardh: Jag har ett lött ventilfäste i väggen. Se bifogad bild. Jag skall gipsa, täta och kakla om. Vilken är det bästa sätten att föra röret vidare genom väggen. Till blandaren var det ju inga problem. Dit hittade jag ett Mora ROT-kit, bild nr två. Kollade med den lokala vvs-handlaren och han sa att man inte kunde köpa sånna rör lösa. Måste finnas fler än jag som har eller ska göra på
hempularen: Jag tror att gångjärn limmas fast. Men en vettig glasmästare har tillgång till hela sortimentet, och kan limma dem åt dig med garanti. Jag misstänker att det kan vara lite strul att limma dem rätt, så att inte gångjärnen spänner sedan när man skall öppna och stänga.
elsie: Vi ska byta golv, tak och riva loss träpanelen från väggen så i stort sett ska vi blåsa ut allt. Jag ska försöka fixa en bild som beskriver hur det ser ut.
Daniel_N: Ingen som har några tankar kring detta?
it-snubben: VI gjorde en bård av klinker i duschen där klinkret är 2 mm tjockare än omkringliggande kakel. Absolut inget jag tänker på iallafall. Dessutom är det ju förutom tjockleken en färg-/mönsterskillnad som bryter av.
lena26: Jag har nyligen prov badat mitt nya bubbelbadkar.. Det ska fyllas med vatten via jetsen.. Saken är den att det bara kommer vatten genom några av jetsen och ifrån några kommer det inget.. Det är inte direkt något tryck heller på vattnet utan är som om man man har en kran på lite grann = tar himla lång tid att fylla.. Ska det verkligen vara så? Jag trodde att det gick att reglera trycket
gorran: Hej! Jag startade en tråd ang detta igår se länk http://www.byggahus.se/forum/badrum/110958-inbyggnad-av-cistern-till-vaegghaengd-toa.html
tank77: Man har rätt så bra skjutförmån utav slukristen över brunnen, bara så att man kollar att man kan få upp vattenlåset!
Källarprojekt: Hittade svar i en annan tråd.. Ska leta lite mer innan jag frågar nästa gång.
funkypirate: Hej Tack för svaren, Dock så måste jag ha in duschen i hörnet, ett badrum på 4.3kvm gör att möjligheterna till större förändringar är borta. Så, finns det någon duschvariant som kan vara en möjighet, jag kommer troligen att byta fönster inom en 2-3 års period, och fram till dess så ska ett drapperi monteras framför fönstret. Jag är inte så bra på just detta, men kan man
Havsutsikt: Bara från duschsidan, det är inte helt lätt att få en siliconefog supersnygg. Behöver ni inte silicone och det inte läcker igenom vatten så är mitt tips att skippa det. silicone blir ofta ful med tiden. Det som talar emot det är att det istället tränger in tvål och smuts rester mellan vägg och duschväggen och det kan vara svårt att hålla rent där. Jag skippar siliconet.
texastaz: Jag drog dit osb skivor och sedan standard gips det vart hur bra som helst o stadig som bara den var rekomenderad det av en plattsättare och det var innan nya reglerna började gälla (eller i övergångsperioden).
banco: Så var det dags för vårt första inlägg... I december köpte vi ett 1800-tals lerstenshus och har spenderat den senaste månaden med att på helger bila och gräva ut golv i det som ska bli vårt badrum. Betonggolvet som låg där var oisolerat från 50-talet. Under det hittade vi rostiga avloppsstammar i gjutjärn och vattenrör som läckte lite smått. Vattenrören har vi bestämt oss för
Virri: Vad är rimligt pris för att kakla ett badrum (25 kvm)? Undrar för bara arbete av kakling (om man fixar underarbete, tätskikt osv och material själv), resp att hantverkare grundar med tätskikt som de inhandlar och kaklar med plattor som vi redan köpt. Hade tänkt fixa allt själv förutom kaklingen men hanverkare verkar inte så pigga på bara det utan vill även ta sig an att grunda med
Fredrik L: Om det är silikonfogen du menar (?) så fick rådet att tvätta av med Alg & Mögeltvätt. Testade och det funkade fint. Sen bör man väl välja en fog med anitmögelbehandling. Jag valde Casco Vårtumssilikon som innehåller antimögelbehandlad alkoxy silikon.
DrKassler: Hej! Vi gör badrum i vårt betonghus och har kommit till tätskiktet. Vi har betongväggar och -golv och tänker använda Casco Aquastop. Manschetter har vi skaffat till brunnen och avloppet från toan och handfatet, men hur ska vi göra med exempelvis genomföringarna för ventilationen? Vi har förutom fläkten en frånluftsventil som leder luft in i murstocken. Sen så har jag en fundering
malinahlen: Jag har beställt altanfönster/dörrar och tak från skbv i olika omgångar, och det har funkat bra då med kontakterna och leveranserna och varit bra grejer. Jag är nu sugen på att gå vidare med rusten av badrummet, efter ha hållit på med köket i evigheter, och funderar på att köpa badrumsinredningen från skbv. Nån som har testat den delen av deras sortiment och kan lämna ett
BAS: Det beror på hur långt det är från hålen till lägsta punkt. Ju lägre avstånd desto större moment och dragkraft blir det på skurvarna. Om du även limmar med silicon då du sätter fast handfatet så sitter det fast ordentligt. En varningens ord då du skruvar fast porslin. Använd något mjukt mellan porslin och skruven, det är annars lätt att det lossnar en flisa. Det brukar följa
AndersS: När det gäller "normalstora" badrum/bastu/relax" så är det inte så viktigt med antal högtalalare, du har i regel också ganska hårda material som kakel/klinker på golv/vägg och en helklädd bastu med trä och kanske glasdörr/fönster. Jag gjorde det enkelt och kopplade in en högtalare i bastun nere vid golvet under lavarna och den andra i ett hörn utanför i dusch/relax. I bastun kan
Caspár: Jag har satt upp nytt Huntonittak och kommer att spika fast lister i taket, på dom reglar som jag satt fast taket i. Ett tips som jag fått från en snickare / badrumsbyggare. Frågade också om det behövde limmas, men det behövdes inte. Rätt eller inte ? Ser fram emot flera tips.
Caspár: Tänkte komma med ett tips om hur jag gjorde för att få bort min gamla plastmatta från badrummet, limmad på betongbotten -86. Skar upp ett hål så att jag kom åt att börja riva. Sen tog jag en kofot och slog in den platta änden och bröt. Det tog max en halvtimme att ta bort mattan. Sen slipade jag bort limmet med en Festool SAF 750 E, finns säkert andra maskiner också. Limmet intill
dembo: Normalt placerar man termostaten på 160cm. Alla apparater där man ska kunna läsa på är detta standard.
Lbx: Vi har ett Boro-hus byggt 1945 och planerar nu att renovera vår källare. Tänkte byta ut de gamla golvbrunnarna i tvättstugan och i f.d. pannrummet och därefter lägga klinkers på alla golvytor. Planerar också att i en del av ett förrådsutrymme inreda en toalett och dusch på ca 4 kvm. Frågor: 1) Behöver jag göra något åt de gamla gjutjärnsrören, eller räcker det om jag byter
Dreadlock: Hej, Vi gör en "semi" renovering av vårt badrum (nya möbler och porslin men låter kakel/klinkers vara till nästa gång). Sätter nytt tak med spotlights, men så såg vi en så snygg pendelarmatur på confortbutiken nämligen Svedbergs Nova http://net-vvs.se/shop/svedbergs-nova-munblaast-12725p.html Har nu letat mig blå efter andra pendelarmaturer med IP44-klassning men inte hittat. Är
WAR: Suveränt, tack ! Ska nämligen fixa ytterligare ett uttag i badrummet, då jag förrutom dusch vill ha ett badkarl strax intill
joflopp: Följande står i BBR 2008 8:6. Vet inte om skrivningen har varit tydligare innan att dörr till hygienutrymme ska vara utåtgående. För bastu står det att den ska vara det men för att underlätta snabb utrymning. Dörrar till hygienrum, bastu och andra utrymmen där någon kan bli oförutsett instängd, ska ha en sådan stängningsanordning att en reglad eller låst dörr kan öppnas både