Jag funderar på ordningen för vägg och golv att göra tätskikt och kakel respektive klinker. Jag skall sätta Mapei:s rollade tätskikt. Vilken ordning är bäst för att inte skada tätskiktet och mest praktiskt? Kan man sätta tätskiktet på väggarna och ungefär 10 cm ut på golvet först. Sedan kakla väggarna. Och därefter rolla ett överlappat tätskikt på golvet. Eller är det ett problem med skarven? Det finns ju helt klart en risk att det kommit smuts på den överlappade kanten fastän man täckt golvet som kanske är svår att rengöra? Anledningen varför man skulle tätskikta golvet senare skulle ju vara att inte riskera att skada tätskiktet på golvet när man håller på och lägger klinker på väggarna.

T
Rolla väggar och golv som vanligt och sätt sedan väggarna. När du är klar med dom så rollar du golvet en gång till!

SJW skrev:
Jag funderar på ordningen för vägg och golv att göra tätskikt och kakel respektive klinker. Jag skall sätta Mapei:s rollade tätskikt. Vilken ordning är bäst för att inte skada tätskiktet och mest praktiskt? Kan man sätta tätskiktet på väggarna och ungefär 10 cm ut på golvet först. Sedan kakla väggarna. Och därefter rolla ett överlappat tätskikt på golvet. Eller är det ett problem med skarven? Det finns ju helt klart en risk att det kommit smuts på den överlappade kanten fastän man täckt golvet som kanske är svår att rengöra? Anledningen varför man skulle tätskikta golvet senare skulle ju vara att inte riskera att skada tätskiktet på golvet när man håller på och lägger klinker på väggarna.
Jag gör alltid precis som du beskriver. Väggarna först och golvet sen. Ska inte vara några som helst problem med skarven som blir på golvet.

Väcker denna tråden!
Hur är det med arbetsordningen med kakel och klinker?
Jag tänker mest kontruktionsmässigt, vilket blir bäst?
1. Lägga golvet först, alltså ut till väggips, och kakel ner till klinker.
2. Sätta vägg först , alltså ner till flytspackel, och klinker fram till kakel.
Hoppas jag formulerade mig så att någon förstår!?!
/Frick

Båda sätten funkar. Personligen föredrar jag att sätta väggarna först. Detta på grund av lathet då jag tycker det är jobbigt att städa upp / täcka golvet. Dessutom slipper man oroa sig om man skulle råka tappa något under arbetets gång. Är man ovan och vill ha foglinjering på både vägg och golv är det dock betydligt enklare att börja med golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.