Hej
Vi har stött på patrull med vår rörmockare, han säger att vi vid renovering av vårt hus inte kan ha vattenledningarna till duschen inbyggda mot ytterväggen.
Vi har renoverat helt och stomrivit in på väggarna kommer att regla upp, isolera sen ytskick mm enligt regler. MEN fick alltså svaret nu att vi inte kan ha rören i den "nya innerväggen" som alltså ligger mot en yttervägg.

Är det inte tillåtet eller rekommenderas det inte?
Är det någon som har erfarenhet?

Tacksam för snabba svar!!!
Camilla
 
Hej, och välkommen..

Jag kan inte säga om rörinstallatörernas instruktioner "Säker Vatten" har invändningar, men i vilket fall som helst så är det ju inte särskilt bra att ha rör i en yttervägg på grund av frysrisken vintertid. Normalt är det säkert inget problem, men vid ett bortfall på värmen så kan det ju bli problem.

Finns det inga andra alternativa lösningar?
 
Hej och tack för välkomnadet!!!
Jag har precis upptäckt den här sidan, verkligen en bra och lärorik blogg.

Alternativet skulle väl vara att dra den i taket (mellan 1:a och 2:a våningen) säger min röris. Vilket väl skulle fungera, känns bara som en "omväg".

Vår tanke var att ledningen skulle ligga innanför den g:a ytterväggen och omregling och isolering kommer att ske, men det kanske är frysrisk ändå?

//Camilla
 
Din röris har helt rätt. Du skall inte dra i yttervägg. i år var det ju 2-3 på forumet som fick sina rör frysta som låg i yttervägg....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.