Tror ni att det är dömt att misslyckas? Har en borrmaskin som jag funderar på att använda som omrörare, men har läst någonstans att vridmomentet är för dåligt, vilket gör att maskinen brinner upp.

M
Tigersågen skrev:
Tror ni att det är dömt att misslyckas? Har en borrmaskin som jag funderar på att använda som omrörare, men har läst någonstans att vridmomentet är för dåligt, vilket gör att maskinen brinner upp.
Troligen har det mer berott på den som kört maskinen :D Använd lagomt stora omrörare, å en sats därefter, inte några våldsamma "gräddvispar" eller säckvis med spackel, så funkar det med borrmaskin åxå. Det gäller ju att anpassa verktyget efter maskinen som ska driva det, vilket verkar väldigt svårt att förstå för vissa ;)

magentis.

Ett budget alternativ är att använda en borrhammare från Jula.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=001085

Det går koppla bort slaget. Levereras med chuck som går att fästa en omrörare i.

Jag har blandat ganska många säckar betong/bruk och fix med min. Kvaliteten är inte den bästa, så det kan behövas tillgång till två om man inte skall bli stående. Reserven kan man ju lämna tillbaks om den inte kommer till användning.
De har ibland sålts för 300 kr.

En annan nackdel är att de saknar varvtalsreglering, men varvtalet är annars ganska lagom för att blanda.

En vanlig handborrmaskin är alldelers för högvarvig för att vara lämplig för ändamålet.

Blandar alltid flyt, fix, fog och även små satser betong med borrmaskin. Vad är problemet.

Thomas59
Det kan man göra men det kan gå illa. Har fuskat med B&D, grön Bosch och blå Bosch som omrörare i mpnga år, alltid med samma resultat.

Motorn pallar nog och du känner ju om den blir varm men lager/planetväxel pallar inte längre stunder för det brytande momentet om du har en lång obalanserad visp som trycks i sidled.

Hur vet jag det? OT så läs inte vidare om ni bara vill ha svar på frågan.

VARNING OT

Köpte en blå Bosch värstingmodell skruvdragare/borrmaskin till superpris. Ett av de tyngsta argumenten förutom det uppenbara med kvaliteten var ju den 3-åriga garantin.

2 år och en månad på dagen senare skulle jag flytspackla badrummet. En polare ställde upp med en omrörare men jag tänkte att jag kunde hjälpa till lite med min blåing.

Nån timme senare glappade chucken som en maraccas och maskinen drog en sista suck.

Inga problem tänkte jag, blå Bosch har tre års garanti så jag ringde den välrenomerade återförsäljaren och kollade hur han skulle hantera garantiärendet.

Svar: Nja alltså det är ju bara tre års garanti om man gräver fram en liten blankett i boxen, fyller i den och skickar den till Bosch så vi kan inget göra. Möjligen så glömde vi att nämna det men det kan du inte bevisa:eek:! sa han som avslutning.

Enormt uppretad ringer jag Bosch service och får beskedet att det är planetväxeln som pajjat och att det kostar fläsk att reparera. Servicekillen redogör ingående för hur maskinen slits av att jobba som omrörare. Motorn brukade det inte vara några problem med. Insåg då att mina tidigare maskiner nog drabbats av samma åkomma men en B&D eller grön Bosch slänger man ju då dom pajjar.

Någon treårig garanti om man inte fyllt i och skickat in lappen ville han styvnackat inte gå med på. Att den 2-åriga garantin som man i en djup ynnest får från Bosch utan larviga blanketter kom inte heller på fråga. DET VAR JU FAKTISKT 30 dagar över tiden.

Frågade försynt varför man skulle fylla i en lapp. Varför inte bara ge 3-års garanti? Jo det var för att man ville få in adressuppgifter så man kunde skicka reklam. Idiot tänkte jag!

Undra hur många hantverkare som sitter på golvet och lusläser manualer och intresserat kollar alla lösblad i boxen. Skulle tro att dom river upp dragaren eller va det nu är, slänger allt papperskräp i en bigbag och börjar jobba i tron att dom har 3-års garanti.

Allvarligt, jag blev så uppretad så jag hivade dragaren, som låg på sätet bredvid mig i bilen, ut genom den öppna rutan, ner i diket nånstans i höjd med Rinkeby. Där ligger den nog än idag.

M
Även om jag gillar mycket av det Bosch tillverkar, så hade det definittvt varit sista gången jag köpt nåt med en Bosch klisterlapp. Såna där jävla bulffgarantier borde förbjudas, för det är rent vilseledande..., självklart ett helt medvetet tilltag från Bosch sida .

magentis

Thomas59
Jo det är lite garantisvindleri. J-r vad arg jag blev, satt å skrek i bilen.

Rådet om omrörare från tex classe i sjön eller nån kinesprylmånglare, eller billigast möjliga borrhammare kan jag instämma i. Borrhammare kanske man har mera användning av vid andra jobb medan en billiga omrörare borde gå att sälja lätt på blocket om det är ett engångsbehov.

Ett par hundra spänn bör räcka för att få en kompetent omrörare/borrhammare. Även en billig sådan är mera robust än en skruvdragare.

Dom saknar väl planetväxel, som liksom är grejen med en fin skruvdragare, som ju inte pallar sidomomentet och dom har också en lite robustare motor.

Min polare hade en BestTool från K-rauta och den har vi plågat vid otaliga flytningar och den funkar alltid lika bra.

Sen finns det ju (text med grön färg)

Jag använde borrhammare och en ganska stor visp. Det gick hur fint som helst. Borrhammaren går med lagom varvtal så det är ingen risk att den går sönder. Fast chucken passar ju inte till vispen. Jag kopplade ihop den med en borr, 2 slangklämmare en stadig slang och 1/2 meter 22mm kopparrör över allt. Fick såga av vispen så den blev lämplig längd ihop med borren.

Tack för alla bra svar. Jag hade inte tänkt att använda min Bosch skruvdragare utan en hederlig borrmaskin med variabel varvtalsreglering. Men förslaget på att investera i en billig borrhammare från Jula kanske inte är så dumt :).

Köp en Ferm på jula (3 års garanti) eller en Kellen på Coop (5 års garanti) sen plågar du maskinen som visp eller borrar som en galning i betong och när den lägger av hämtar du ut en ny. Så gjorde jag och så kommer jag att göra i fortsättningen. Tänk bara på att när du vill byta den trasiga så får du inte 3 (eller 5) års ny garanti utan den tid du har använt maskinen dras bort från garantitiden. Där för tog jag pengarna tillbaka istället och gick sen och köpte en likadan med full garanti :)

Har under ett års tid "bytt" en ferm tigersåg, kellen slagborrmaskin(användes vid flytspackelblandning) och kellen limpistol.

Förresten, nån som vet om det går att blanda flytspackel i en tombola?

Mikael_L
jeppeknaster skrev:
Köp en Ferm på jula (3 års garanti) eller en Kellen på Coop (5 års garanti) sen plågar du maskinen som visp eller borrar som en galning i betong och när den lägger av hämtar du ut en ny. Så gjorde jag och så kommer jag att göra i fortsättningen. Tänk bara på att när du vill byta den trasiga så får du inte 3 (eller 5) års ny garanti utan den tid du har använt maskinen dras bort från garantitiden. Där för tog jag pengarna tillbaka istället och gick sen och köpte en likadan med full garanti :)

Har under ett års tid "bytt" en ferm tigersåg, kellen slagborrmaskin(användes vid flytspackelblandning) och kellen limpistol.
Att du orkar ! :)

Förresten, nån som vet om det går att blanda flytspackel i en tombola?
Ja varför inte, måste ju fungera ifall man har behov av de mängderna.

Mikael_L
magentis skrev:
Troligen har det mer berott på den som kört maskinen :D Använd lagomt stora omrörare, å en sats därefter, inte några våldsamma "gräddvispar" eller säckvis med spackel, så funkar det med borrmaskin åxå. Det gäller ju att anpassa verktyget efter maskinen som ska driva det, vilket verkar väldigt svårt att förstå för vissa ;)

magentis.
Håller inte med. Har man en "vanlig" borrmaskin på 3000v/min och 500-700W så fixar dom det inte. Om man inte nu blandar en väldigt liten skvätt.

En nedväxlad maskin ska det vara, är den på 1000 v/min har den 3 ggr högre vridmoment än en med samma effekt och 3000/v/m.

Men jag håller med om att inte använda stor visp. Jag körde med tvåväxlad grön Bosch och en ganska liten och billig visp från Byggmax (ca 7-8 cm dia) när jag blandade mur och putsbruk, gick bra.

När vi skulle flyta hos kompisen började det ryka ur hans 600W B&D (3000 varvsmaskin), men fick låna en gammal tvåväxlad metabo av grannen på ungefär samma effekt och då fungerade det finfint.

Rätta mig gärna om jag har fel, men de billiga typen av borrhammare som länkas till har väl inte steglöst varvtal? Det är väl bara på eller av som gäller? Borde bli ett jäkla dammande om man inte är försiktig med en sådan?

Jag skaffade istället en blandare från AlphaTools eller vad det nu heter när Bauhaus säljer grejerna. För runt 300 spänn har jag en blandare som är nedväxlad, kör rätt varvtal, steglös dessutom och med bättre handtag än en borrmaskin. Har blandat allt från grovbetong till flytspackel och fix utan några som helst problem. Medföljande visp kastades dock åt sidan då jag köpte bättre dito på Biltema.

M
Mikael_L skrev:
Håller inte med. Har man en "vanlig" borrmaskin på 3000v/min och 500-700W så fixar dom det inte. Om man inte nu blandar en väldigt liten skvätt.

En nedväxlad maskin ska det vara, är den på 1000 v/min har den 3 ggr högre vridmoment än en med samma effekt och 3000/v/m.

Men jag håller med om att inte använda stor visp. Jag körde med tvåväxlad grön Bosch och en ganska liten och billig visp från Byggmax (ca 7-8 cm dia) när jag blandade mur och putsbruk, gick bra.

När vi skulle flyta hos kompisen började det ryka ur hans 600W B&D (3000 varvsmaskin), men fick låna en gammal tvåväxlad metabo av grannen på ungefär samma effekt och då fungerade det finfint.
Självklart ska det vara en maskin som kan köras med lågt varvtal.., dumt nog så tog jag det för givet, är väl hantverks-skadad antar jag... Fast..., med riktigt högt varvtal, så kanske man kan blanda å sprida i ett å samma moment.. :-)

magentis.

Redigerat:
P
Jag har blandat all min betong och flytspackel med en vanlig Skil 500w med variabelt varvtal. Går lite trögt ibland och då får man öka varvet lite, kan vara bra att stå utomhus då :)

Har haft den maskinen i minst 5 år och ännu har den inte brunnit upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.