Det borde funka, men ta bort sargen vart efter och fyll igen med bruk ända ut mot vägg.

Jag vägde av och ritade upp golvnivån längs alla väggar. Proffset som hjälpte mig med gjutningen, lade på bruk till denna nivå vid väggen och byggde sedan upp en "ö" av bruk en bit från väggen. Höjden på "ön" vägde han av med ett vattenpass så att fallet blev som planerat, ca 1 cm/m mot golvbrunn. Därefter glorde han klart golvet från väggen fram till ön. Byggde ännu wn "ö" som nivånanpassades, fyllde på fram till denna osv. Kollade då och då med lite längre pass då att fallet var jämt och stämde med det önskade.

Runt brunnarna fixade han ett lokalfall genom att lägga på lite för mycket och sedan dra av överskottet med en rätskiva av lämplig längd som hålls fast lätt vilande mot golvbrunnens överkant och skar mot golvytan på lämpligt avstånd från golvbrunnen (ca 50 cm).

Vart efter golvet blev klart revs det ihop med en rivbräda.

Jag vet inte om en normalhändig person fixar detta utan erfarenhet, ett alternativ är ju som du beskriver att "ligga lågt" och sedan spackla.

Om du använder vanlig betong så kan du gå på golvet dagen efter och då är betongen så mjuk att du enkelt kan skrapa bort betong om det skulle ha blivit för högt någonstans. Något man naturligtvis helst vill slippa, men det kan vara bra att känna till att det går att göra..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.