10 448 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Rörgenomföring i glasblocksten?
Behöver lite råd och tips om någon gjort nått liknande förut.
Ska ha igenom två rör till duchen genom en vägg av glasblockssten (är det samma som glasblocksbetong?). Har tre alternativ:
1. Gå över muren med rören, minst estetiskt, sista valet.
2. Bygga ut en liten vägg först till genomföringen att gå igenom, ca 10-20cm kanske, med kakel på.
3. Borra två hål i en glasblockssten.
Min fundering är då självklart alternativ 3, är det möjligt? Firma som kan fixa sådana hål? Vill nog inte försöka själv.
Ska ha igenom två rör till duchen genom en vägg av glasblockssten (är det samma som glasblocksbetong?). Har tre alternativ:
1. Gå över muren med rören, minst estetiskt, sista valet.
2. Bygga ut en liten vägg först till genomföringen att gå igenom, ca 10-20cm kanske, med kakel på.
3. Borra två hål i en glasblockssten.
Min fundering är då självklart alternativ 3, är det möjligt? Firma som kan fixa sådana hål? Vill nog inte försöka själv.
Jag går i samma funderingar.
Jag har dock tänkt mig att gå igenom fogen då den är ca 6 mm och fräsa upp den lite just vid röret med ett diamantslipstift.
Glaset ser ut att vara ca 10mm tjockt så jag tänker pröva iallafall.
Är det någon som har gjort något liknande och vet om det fungerar?
Jag har dock tänkt mig att gå igenom fogen då den är ca 6 mm och fräsa upp den lite just vid röret med ett diamantslipstift.
Glaset ser ut att vara ca 10mm tjockt så jag tänker pröva iallafall.
Är det någon som har gjort något liknande och vet om det fungerar?
Medlem
· västragötaland
· 43 inlägg
Kolla om det finns nån firma i närheten som kan vattenskära!
de kan nästan skära i vad som helst!
Har skurit ur kakel för eluttag på detta vis!, blev helt perfekt
se t.ex: http://www.tovab.se/
de kan nästan skära i vad som helst!
Har skurit ur kakel för eluttag på detta vis!, blev helt perfekt
se t.ex: http://www.tovab.se/
Medlem
· Västernorrland
· 2 102 inlägg
Tänk på att blocket är ihåligt och normalt helt tätt. Så problemet som kan komma efteråt är kondens/damm inuti blocket som inte går att få bort.
Kan du inte ta ett halvblock precis där rören ska gå igenom istället?
Kan du inte ta ett halvblock precis där rören ska gå igenom istället?
Det finns speciella block för genomföring. Jag har bara sett helblock, annars skulle nog halvblock räcka for de flesta. Blocken är normalt "vacuumfyllda". Det avråds från att borra hål i blocken för att det som tidigare skribent skrev, finns stor risk för kondens inne i blocket. Det har vad jag förstår ingen praktisk betydelse, men ser nog inte så vackert ut.
Ej expert, men har haft samma funderingar.
Ej expert, men har haft samma funderingar.
Där rören passerade vid väggen bytte jag ut det hela blocket mot en halvblock i väggen och lät det vara öppet. Du får snygga till de synliga sidorna på glasblocken genom att klä dem med något, t.ex. samma kakel som på väggen och sedan en fog runt.
Min genomföring blev mycket bra, jag använde en dremel med slipstift av diamant för att slipa upp utrymme för rörgenomföring i fogen mellan två block. Jag behövde inte slipa igenom glaset någonstans för att få plats med 12 mm rör.
Det blev mycket snyggt.
Det blev mycket snyggt.
Vet någon om det finns glasblock, så att rör kan dras upp igenom väggen från golvet, och blandaren monteras på glasblocks väggen?
Om inte; Finns det andra passande element att dra rör igenom som är avsedda att byggas in i glasblocksvägg?
/Gunnar
Om inte; Finns det andra passande element att dra rör igenom som är avsedda att byggas in i glasblocksvägg?
/Gunnar
Tror jag inte finns men det kanske går att trixa till.
Min glasblocksvägg sattes ihop med lim och platsprofiler. Med den lösningen tycker jag att man borde kunna modifiera dom berörda plastprofilerna lite och dra rörena mellan blockena. Beror ju lite på rör avståndet som blandaren vill ha men kanske går som han ovan att borra i ett par glasblock i kanten så man får ut rörena genom muren.
Lycka till, cool ide om du får till det.
Min glasblocksvägg sattes ihop med lim och platsprofiler. Med den lösningen tycker jag att man borde kunna modifiera dom berörda plastprofilerna lite och dra rörena mellan blockena. Beror ju lite på rör avståndet som blandaren vill ha men kanske går som han ovan att borra i ett par glasblock i kanten så man får ut rörena genom muren.
Lycka till, cool ide om du får till det.
Jag har gjort precis det du pratar om , jag har också en glasvägg med plastskenor i.
Jag ersatte plasten med två rör där jag ville få upp vattnet. För att få till böjar som var skarpa nog så lödde jag rören med 90 graders vinklar där de skulle gå runt ett hörn resp ut ur väggen. Fogen blir ett par mm bredare om man använder 12 mm rör. Jag valde också att slipa ur glasblocken där rörböjarna hamnade då dessa byggde ytterligare 2 mm i fogen.
Jag ersatte plasten med två rör där jag ville få upp vattnet. För att få till böjar som var skarpa nog så lödde jag rören med 90 graders vinklar där de skulle gå runt ett hörn resp ut ur väggen. Fogen blir ett par mm bredare om man använder 12 mm rör. Jag valde också att slipa ur glasblocken där rörböjarna hamnade då dessa byggde ytterligare 2 mm i fogen.
Bild tack. Jag måste få se det.mb29661 skrev:Jag har gjort precis det du pratar om , jag har också en glasvägg med plastskenor i.
Klicka här för att svara