Hej, jag har precis blivit "klar" med mitt badrum som en god vän till mig har gjort åt mig. Han är utbildad plattsättare och har gjort en hel del badrum då han jobbade på en firma som i princip inte gjorde annat än badrum. Men trots detta så har han inte fått till mitt badrumsgolv som jag tycker att det borde vara. Fallet är byggt ganska kraftigt runt golvbrunn och en bit ifrån, fram till duschdörren börjar. Problemet är det vatten som ändå stänker förbi duschdörr vill sticka iväg mot badrumsdörren. Vad det är för fall på flytspacklingen och tätskiktet kan jag ej svara på då jag helt lämnat badrummet i hans händer. Men det kändes inte bra när jag märkte problematiken. I flytspacklet ligger även elvärmeslingor om detta skulle göra någon skillnad. I vilket fall så kom han förbi igår och kollade på mina åsikter och tyckte heller inte att det verkade bra och hade som förslag att lägga nytt lager flytspackel ovanpå och sen ny mosaik på det och på så sätt lösa fallet. Min fråga till er som kan här på forumet är om man kan göra på detta vis och tro/hoppas/veta att det kommer at vara ett fungerande badrum. Eller kan man bryta upp det gamla försiktigt ner till flytspacklet, ta loss tätskiktet för att flyspackla ny omgång och sedan lägga tätskikt på det utan att behöva riva alla väggar och lägga nytt tätskikt i hela badrummet och nya plattor i hela badrummet. Känns fördjävla tråkigt det här men man får väl skylla sig själv kanske när man snålar och förlitar sig till en vän som ska kunna det där. Usch, blir matt bara av att tänka på det. Badrum är juh dessvärre allt annat än gratis att göra.
Tacksam för alla råd jag kan få. Mvh Besviken
 
Normalt ligger ju flytspackel UNDER våtspärren och därmed torrt. Om han flyter nytt lager kommer det alltid att ligga blöt. Vanligt flytspackel mår inte bra av detta men det finns flytspackel som är gjort för att ligga blött.
Det går även att spackla upp med kakelfix, som även det ligger blött.
Om det görs på det såttet så är det inga som helst problem.
Jag har själv ett badrum hemma som jag lagt på ett extra lager plattor på eftersom jag tyckte de gamla var så fula. Jag använde då speciellt spackel och vanligt kakelfix.
 
Det är intressant med fall. Vi har byggt två badrum med sk. bkr företag och i båda fallen fick vi reklammera fallet på underlaget. Fallet skall ju vara vid tätskiktsnivå då vatten går igenom kakel fogar. Så jag kan trösta dig med att det nog inte hade varit bättre (lite beroenda av tur) om du anlitat en svindyr - "vi har alla papper, GVK BKR - firma".

De argumet våra killar hade var också att då vi har värme i golvet kan vi dra på det så gör det inte något med lite bakåt fall. Inte kul att höra med tanke på pris och kvalitet direkt....men men. Om det ändå inte handlar om stora mängder utan stänk så skulle jag ställa en skrapa vid duschen.

Att gör aom är ju en stor process......då man lätt nog kan skada tätskikt och tätskikt bör ej brytas.

Kan du ställa en växt på golvet, ormbunke som kan ta upp stänk?

Jag skulle fundera över någon sådan lösning före riv o fixa...
 
Thomas59
Bakfall och hur man åtgärdar (eller inte!) har avhandlats i ett flertal trådar. Sök på bakfall så skall du finna.

Det enda riktigt korrekta är att göra om (allt) och göra det korrekt. Att bygga fall med fix är endast en kosmetisk lösning och påverkar inte fallet som mycket riktigt ligger i tätskiktet.

Så länge tätskiktet har bakfall är det aldrig korrekt alldeles oavsett hur själva golvytan med kakel lutar. Att göra om bara golvet går givetvis men du kan aldrig få en godkänd skarv till tätskiktet i på väggen.

Att ta med i bedömningen är att du vid en ev framtida försäljning bör upplysa om problemet och att köparen då i värstsa fall backar ur eller mera troligt drar av (med marginal) på köpeskillingen.

Hantverkare brukar föreslå att man lägger ett nytt lager kakel och bygger fallet med fixet. Det är bara för att dom är lata. Sådana lösningar ska du ALDRIG godkänna. Är ju kanske lite känsligt då en kompis gjort jobbet men lösningen är densamma.
 
Thomas59 skrev:
Hantverkare brukar föreslå att man lägger ett nytt lager kakel och bygger fallet med fixet. Det är bara för att dom är lata. Sådana lösningar ska du ALDRIG godkänna. Är ju kanske lite känsligt då en kompis gjort jobbet men lösningen är densamma.

Håller med, men det finns också någon "regel" som brukas tas upp av vissa här på formumet om att felet skall motsvara hur jobbigt det är att fixa för att man skall kunna kräva det. Om man tex fått sitt hus felplacerat på tomten brukar man inte kunna kräva att det flyttas och om vi inte snackar stor pöl och fuktskada på trätröskel så tror jag att detta kan klassas i kategori att felet är av sådan liten art. Dessutom så är det ju svårt för trådsakparen (kanske) ? att veta hur fallet är där det skall vara fall eftersom det verkar som att han inte var där med lod o tittade.

Det kan ju vara ok under fast kakel har minskat lite på effekterna. Enligt vad ajg förstod så var det bra fall runt golvbrunnen.....

Hur mycket vatten parat vi om? Stänk försvinner ju faktiskt snabbt med golvvärde? är det en pöl? Hur länge om golvvärme är på "normal"? Påverkas tröskeln så denna komme rta skada? Skall badrummet enligt er ök ha gjorts enligt BKRs anvinsningar på fall? i så fall, är det så under?
 
Det är väl uppenbart att man ska kontrollera fallet under och efter flytspacklingen innan man applicerar tätskiktet. Funderar på om det är OK att utföra en kontroll med vatten för att se om det rinner rätt eller riskerar man att flytspacklet suger upp vattnet och då kommer tätskiktet att förhindra avdunstning när detta läggs på. Utför ni mätning med enbart vattenpass eller kan man använda glaskulor som får rulla? En annan fråga kan man kompensera felaktigheter med ett cementbaserat spackel efter primning och i såfall hur ?
 
Thomas59
Åsa76 skrev:
Håller med, men det finns också någon "regel" som brukas tas upp av vissa här på formumet om att felet skall motsvara hur jobbigt det är att fixa för att man skall kunna kräva det. Om man tex fått sitt hus felplacerat på tomten brukar man inte kunna kräva att det flyttas och om vi inte snackar stor pöl och fuktskada på trätröskel så tror jag att detta kan klassas i kategori att felet är av sådan liten art. Dessutom så är det ju svårt för trådsakparen (kanske) ? att veta hur fallet är där det skall vara fall eftersom det verkar som att han inte var där med lod o tittade.

Det kan ju vara ok under fast kakel har minskat lite på effekterna. Enligt vad ajg förstod så var det bra fall runt golvbrunnen.....

Hur mycket vatten parat vi om? Stänk försvinner ju faktiskt snabbt med golvvärde? är det en pöl? Hur länge om golvvärme är på "normal"? Påverkas tröskeln så denna komme rta skada? Skall badrummet enligt er ök ha gjorts enligt BKRs anvinsningar på fall? i så fall, är det så under?
Ja man skulle väl kunna resonera i termer av proportionalitet men att det är allmänt jobbigt borde väl inte vara ett skäl att inte fixa felet. Vad som är rimligt är väl att vissa kosmetiska fel som är oerhört dyra att fixa kanske istället ska medföra prisavdrag. Att badrummet inte är utfört enligt gällande regler bör dock aldrig godkännas. Om man ställer kostnaden för felavhjälpning mot "skadan" måste skadan beräknas utifrån dels olägenheten för brukaren men OCKSÅ den eventuella värdeminskning som ej fackmannamässigt utfört badrum innebär vid en framtida försäljning.

Det kan vara svårt eller rent av omöjligt att bedöma det faktiska fallet vilket ju är ett problem. Det kan ju möjligen vara ok men knappast troligt. Då maste kakelsättaren nästan ha gjort det med flit typ bytt tandning för varje rad och hoppat på de sista raderna kakel. Skulle varit kul att se.

Det bör dock inte vara någon fara med tröskeln om man följt BKR
 
Thomas59
Tigersågen skrev:
Det är väl uppenbart att man ska kontrollera fallet under och efter flytspacklingen innan man applicerar tätskiktet. Funderar på om det är OK att utföra en kontroll med vatten för att se om det rinner rätt eller riskerar man att flytspacklet suger upp vattnet och då kommer tätskiktet att förhindra avdunstning när detta läggs på. Utför ni mätning med enbart vattenpass eller kan man använda glaskulor som får rulla? En annan fråga kan man kompensera felaktigheter med ett cementbaserat spackel efter primning och i såfall hur ?
En studsboll funkar fint på flytspacklet. Är det redan klinkers på golvet behöver man också en tapetlinjal som rullbana.

Borde faktiskt vara krav på att korrekt fall dokumenteras på något sätt innan kakling då det är svårt att kontrollera helt säkert i efterhand även om det i vissa fall är helt uppenbart.
 
Tackar så hemskt mycket för alla svar. Jag har inte skrivit så mycket på detta forumet men jag är inne minst en timme om dagen och läser runt. Tycker det är fantastiskt =) Jag kommer att lösa det hela genom att jag sänker ner glasduschväggen mot mosaiken och låser den så att den inte är rörlig längre och silikonar den mot mosaiken. Då hålls vattnet inom fallområdet iaf. Tror detta blir bästa, snyggaste och billigaste lösningen förutom att göra om hela rummet vilket är det enda rätta egentligen. Har pratat med många bekanta som råkat ut för samma problem även att dom har anlitat "certifierade" plattsättare. Förstår inte att det får/kan bli så.. Att så många slarvar sig genom en så viktig och dyr process i hus. Vet så klart att det finns många jätteduktiga och seriösa snickare runt om i landet vilket känns skönt å veta. Är nog viktigare än man tänker sig att kolla referenser. Jag betalar gärna för någon extra debiterad timme av en som är noggrann och gjort det rätt. Tack än en gång alla för tips och råd.!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.