2 995 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Ifös porslin
Vi funderar på att köpa en Ifö Sign 6861 toalettstol, men tycker att Ifös porslin ibland kan vara lite väl porigt. Det verkar dock variera mellan olika exemplar och olika produkter.
Någon annan som har observerat detta?
Någon annan som har observerat detta?
Vår IFÖ tvättfat och tronen (en 6893) har fungerat förträffligt. Helt otroligt lätt att hålla ren. Det enda nagativa är att toaletterna (har två likadana) skvätter upp på ringen och även på golvet om man trycker ner spolningen hårt.
Inga porer således. Inköptes på rinkaby
Inga porer således. Inköptes på rinkaby
Porigt?
Ifö har nog ett av de bästa kvalitetskontrollerna i världen tilsammans med sina kollegor Ido, betydligt oftare syns porer på porslin från sydligare/östligare nejder enl min erfarenhet. Får du en pora i Ifö-porslin får du det dessutom utbytt (gäller att upptäcka det i tid bara).
Ifö har nog ett av de bästa kvalitetskontrollerna i världen tilsammans med sina kollegor Ido, betydligt oftare syns porer på porslin från sydligare/östligare nejder enl min erfarenhet. Får du en pora i Ifö-porslin får du det dessutom utbytt (gäller att upptäcka det i tid bara).
När jag gjorde om toaletten nu i vinter så fick jag byta ut det första ifö sign handfatet för att det hade en stor spricka i mitten på baksidan. Såg ut som att sprickan hade varit där redan efter bränningen. Tog evigheter att få det utbytt, vet inte om det var vvsonnet eller ifö som var långsamma, fick iallafall till slut ett nytt från vvsonnet. Även det hade sprickor på baksidan, men inte lika stora och rakt igenom som det första hade.
När vi tittade på Ifö på olika byggvaruhus och på Ifös egen utställning i Bromma så tyckte vi att en del av porslinet var porigt. En del handfat och toalettstolar hade också perfekt yta.
En spricka borde ju vara en solklar reklamation även om det tog tid för fremar.
När det gäller porighet känns det som att det kan bli diskussioner och tyckande. Och om man till slut ska varan utbytt eller ej kan då hänga på hur generös policy Ifö har när det gäller reklamationer.
Det hela kompliceras ju av att det vi tänker köpa är en förhöjd stol som inte är lagervara. Annars hade vi ju kunnat inspektera den innan vi betalar.
En spricka borde ju vara en solklar reklamation även om det tog tid för fremar.
När det gäller porighet känns det som att det kan bli diskussioner och tyckande. Och om man till slut ska varan utbytt eller ej kan då hänga på hur generös policy Ifö har när det gäller reklamationer.
Det hela kompliceras ju av att det vi tänker köpa är en förhöjd stol som inte är lagervara. Annars hade vi ju kunnat inspektera den innan vi betalar.
Porslin är ju visserligen ett levande material och krymper ganska mycket så någon exakt vetenskap är inte sanitetsporslinstillverkning. Att vara orolig för en pora i en Ifö-wc som tillverkas i Bromölla (som 6861) kan man vara men min erfarenhet säger att risken är betydligt större för Ifös och andra produkter som inte tillverkas i Sverige, man har helt enkelt ganska höga kvalitetskrav (och pris därefter).
En pora är dessutom en pora och då kan man få produkten utbytt, är det annat som är tveksamt är det just Ifö man skall köpa eftersom dom är generösa med reklamationer IMHO.
Inte lagervara? Vardå? Det är inte direkt en ovanlig produkt, finns för leverans i hela Sverige nom 24 timmar från minst tio eller fler leverantörer.
Hoppas att jag stillat oron lite
En pora är dessutom en pora och då kan man få produkten utbytt, är det annat som är tveksamt är det just Ifö man skall köpa eftersom dom är generösa med reklamationer IMHO.
Inte lagervara? Vardå? Det är inte direkt en ovanlig produkt, finns för leverans i hela Sverige nom 24 timmar från minst tio eller fler leverantörer.
Hoppas att jag stillat oron lite
Tack Cheever! Då får det bli en 6861. Just nu verkar Rinkaby Rör ligga bra till i pris fast jag har inte tagit reda på om det är modellen för limning (som vi vill ha) som de säljer.
Klicka här för att svara