För ett antal år sedan så byggde jag in ett hörnbadkar med ett väldigt smidigt material. Det fanns i 10 cm tjocklek, vägde "ingenting" och var lätt att skära och såga - men ändå hållbart. Som en tätare styroform. Jag limmade delarna och kaklade direkt på materialet.

Jag hittar inte det materialet nu och kan inte komma på vad det var jag använde. På bland annat Bauhaus har de ett liknande material men det är smalt (1-5 cm) och dessutom svindyrt.

Kan någon hjälpa mig att komma på vad det var för material som jag använde. Eller tipsa om ett bra material. Jag vill enkelt kunna bygga trappsteg samt följa bakarets rundning.

Så, dessa skivor skulle passa till å bygga in gerberdelen? Bara limma, så e man hemma?
Jaha, here we go... ut på jakt....
Tack för tipsen.

Alla de föreslagna skivorna är dubbelsidigt armerade med bruk och färdiga för plattsättning, vilket naturligtvis är bra om man har rätt tjocklek. Jag kommer däremot att bygga typ en trappa runt badkaret vilket gör att jag på en del ställen längst ner behöver 30 - 40 cm brett. Det verkar både dyrt och bökigt med de armerade skivorna.

Jag lyckades dock hitta ett gammalt foto från den gamla badrumsrenoveringen och efter lite detektivarbete lista ut att jag hade använt rosa isoleringsskivor ECOPRIM

.. jag lyckades komma åt skicka knappen för tidigt.

Skivorna var alltså ECOPRIM som är ett isoleringsmaterial i form av skiva av extruderad polystyrencellplast (XPS) från Paroc. På deras hemsida står att den är fukttålig enligt: "Vatten absorption, långtid, Deklarerad, WL(P) enligt EN12087
< 0,2 volym% kg/m2-

Tror ni att det fungerar bra? Eller finns det andra bra alternativ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.