nino
nino: bastubrunn = spygatt en mindre brunn som ansluts till en vanligbrunn och använder det vattenlåset Tror att försäkringsbolagen har som krav att det ska vara vattentåligt golv i kök Har du klinkers i köket ska du fuktspärra ca 1m ut, har du plastmatta så ska det vara uppvik har du trägolv så är det bökigare... rekomenderas att du gör en "potta" under diskbänksskåpet och diskmaskinen
7 svar · 7,1k läst
v-g
v-g: Putsen kan ju ha varit "bom" också. Har det själv på flera ställen i källaren. Bara att knacka ner när du liks håller på. Inte omöjligt att de bara smäckade på kaklet trots att underlaget var som det var.
2 svar · 2,2k läst
M
Marive: ring och hör med purus men har den blå ring så ska den vara godkänd.
1 svar · 1,7k läst
Raskus
Raskus: Hej alla! Är i färd med att bygga nytt och funderar på vägghängd wc i badrummet. Jag har valt bort väggbeklädnaden och kommer kakla själv, kvar är endast våtrumsskivorna. Vad behöver hustillverkaren förbereda med om jag vill sätta in en vägghängd toalett? Jag antar att avlopp och vatten måste omplaceras något jämfört med en golvmodell. Själva vattencisternen placerar man ju
0 svar · 1,2k läst
R
ridd_sten: Jag tänkte att några förtydliganden kanske vore bra. Utgå alltid ifrån spackelproduktens hänvisningar t.ex produktblad. Generellt så krävs endast armering i flytspacklet på träbjälklag. (Betong är förhoppningsvis tillräckligt böjstyvt ändå :) ) Angående elvärmeslinga ska den limmas på ett jämnt och primat betonggolv innan flytspackling. På träbjälklag ska slingan aldrig
13 svar · 9,3k läst
H
Hilding: Vi har nyligen gjort i ordning vårt badrum på övervåningen (1½-planshus). Därav har vi satt träpanel (allmoge) som vi först vitlaserat. För att det ska stå emot ånga/imma bättre har vi strukit det med en polyuretanlack inköp - allt enligt rekommendation från en av stans största färgaffärer. Strunta i vad din snickare säger och hör med en färgaffär som du upplever som kunniga.
4 svar · 2,0k läst
T
tank77: Klart det finns förhöjningsring, bara att kolla på Purus hemsida!
1 svar · 1,6k läst
T
tank77: Tätskikta golv och väggar i duschhörnan! Resten kan vara utan.
1 svar · 1,5k läst
Caspár
Caspár: Har du / ni kollat på Minerit VT ? 8 mm tjocka, 900 mm breda. Sitter på minst 45 cc, själv kommer jag att sätta dom på 30 cc. Behöver inte fuktspärras, förutom i skarvarna och skruvhålen. Har fått pris på ca 580 / skiva. En cementbaserad skiva som är ganska lättjobbad, kan kapas med lågvarvad cirkelsåg eller liknande. Färdiga skruvål runtom. Lite dyrare men väldigt bra.
18 svar · 18,4k läst
W
WAR: Är på jakt efter ett billigt hörnbadkar, utan jets och annat sån skit. Finns ju flera modeller för runt 2000 på bauhaus men dom är ju i princip vanliga badkar där man sitter på sniskan. Finns det inga billiga hörbadkar som använder större delen av ytan ?
0 svar · 821 läst
A
androxe: hehe jo givetvis :). jag är själv rätt smal. men jag tänkter även lite på att någon gång ska man ju sälja, kan 46 cm vara så trångt så en större människa (låt säg normalt överviktig person) måste riva bort väggen?
2 svar · 2,0k läst
E
erber: Hej! Frugan har fått för sig att istället för bidé ska vi ha en "extra dusch" vid toaletten för att kunna spola av underredet när det finns behov. En god idé - eftersom bidén åkte ur vid renovering till förmån för dubbla handfat. MEN har någon kanske någon idé på blandare? Vi tänkte köra på GBG Nautic genomgående. Det måste ju vara en liten sak. Det kanske finns enkomma
0 svar · 1,0k läst
it-snubben
it-snubben: Svar ja. Kaklet levereras först i början på veckan och klinkret hade jag hemma redan. Så det var jag som tyckte han kunde börja med golvet omgående. Har sett att det finns de som förordrar väggar före golv men även de som tycker tvärtom. Endera funkar väl?
13 svar · 8,4k läst
·
T
tob_ekl: Hej, Skriver här på badrum för det är här folk skriver om att gjuta/flyta golv. Ska gjuta/flyta golv på en 5kvm takaltan (utomhus) och behöver fler råd och synpunkter (det verkar finnas många sätt att göra det på). Har en dukfirma som kommer att svetsa sin tätskiktsduk på takaltanen. Högst upp vill jag ha klinker. Idagsläget är det underst betongbjälklag. Ovanpå det sitter nu
0 svar · 1,1k läst
F
Frekke: Dom säger mycket...
5 svar · 7,4k läst
M
moix: Hittade detta på blocket: http://www.blocket.se/vi/20297193.htm?ca=11_s
5 svar · 10,9k läst
E
elajens: Ingen som hade synpunkter? Om jag är frisk i helgen så ska jag knacka bort den andra halvan av det pågjutna golvet och så får jag se vad som händer sedan. Det sparar en hel del bygghöjd iallafall och så slipper jag köpa 20 säckar betong att fylla ut med.
1 svar · 1,2k läst
A
androxe: [citat] Min första tanke var husfix? vad tror ni om det? det ska väl tåla vatten? läste dock att det får en alkalisk reaktion vid kontakt med vatten, men det kanske gäller superfixet också så det är inget att bry sig om? Ett alternativ annars som borde funka är väl att bygga upp superfixet i två lager o låta det första lagret stelna 24 timmar innan man lägger på andra lagret, då
6 svar · 3,3k läst
Nimajneb
Nimajneb: Jag tror trådskaparen bara driver med alla här. Hur kan man bara orka tjata om ett icke problem så länge. Kommer själv att renovera tvättstugan i vår och att täta den som ett badrum finns inte bara på min karta. Som jag fattat det så har inte trådskaparen fått någon indikation från färsäkringsbolaget att en ev fuktskada i tvättstugan inte täckas av försäkringen fullt ut.
42 svar · 7,3k läst
·
K
Kurtivan: Äldre kranar har ju ett större kryss som är kromat, det är ju väldigt fint jmf m plast. När vi satte in vår värmepump såg röris att vi hade läckage på den gamla kranen i diskbänken i tvättstugan. Han bytte, snäll som han var, ut våra kromade till fula plastiga, så tvärtom borde också gå att göra.
1 svar · 2,7k läst
mandus
mandus: Exempel på tidigare trådar: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43756-simpel-golvvaerme-utan-shuntsystem.html http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/61631-byta-vattenelement-mot-vattenburen-golvvaerme.html
5 svar · 1,5k läst
J
jenfor: Bra pris vete f-n, då skivorna som är gjorda för kakling är styva, armerade och därmed inte jättebilliga. Däremot är de fantastiska att jobba med. Det finns två huvudsakliga fabrikat, Lux-skivor och Tebo Byggelement. Själv använde jag de sistnämnda som jag köpte via en lokal kakelbutik och jag är otroligt nöjd med dem. Har en granne som kaklat direkt på de blå, styvare
7 svar · 7,4k läst
C
Colds: Om det bara är taket som är problemet så kommer de säkerligen att bara byta ut detta. taket har inget tätskikt och man kan därför ta bort det gamla och sätta dit ett nytt utan att förstöra badrumets tätskickt.
1 svar · 1,5k läst
C
Colds: Jag målade om mitt gamla emaljerade gjutjärnsbadkar själv med 2-komp båtlack och en fin roller. Det blev perfekt. Annars går det att lämna in på billackering vilket är mycket billigare än remaljering.
4 svar · 7,5k läst
C
Colds: Jag la cellplast skivor 5 cm meter först därefter ett armeringsnät ich gjöt nytt golv med golvvärmnekabel i ( el ). Blev kanon. Annars finns det färdiga, spårade cellplastskivor som man lägger kabel i. Bygger minimalt.
3 svar · 1,7k läst
C
Colds: http://www.geysir.se/shop/. Bra kvalite. jag valde en fyrkantig 90x90 för att det ger mer plats i duschen.
2 svar · 1,5k läst
C
Colds: Hittade snygga väggar på Folkducshen.se men priset för en fyrkantig 90x90 var 3400:- + frakt. Sedan hittade jag av en slump exakt likadana väggar ( Till och med bilderna på deras sidor är identiska) på www.geysir.se/shop/. Priset där var för samma väggar 1875:-+ 250 kr i fakt. Jag fick hem dem efter 3 dagar och kvaliten var riktigt bra.:D
8 svar · 9,8k läst
B
blippblapp: Hej! Ska renovera vårt enorma badrum på 1,43x1,64 m. För närvarande "klassiskt inrett" med inbyggt badkar och halvkakel/glasfiberväv. 1) Har tänkt riva ut allt gammalt själv men låta hantverkare göra resten. Hur jobbigt är det att riva ur ett gammalt inkaklat badkar? Någon som provat? 2) Behöver man "torka ur" väggarna efter att man rivit det befintliga ytskiktet och före man
0 svar · 907 läst
·
Consensus
Consensus: [citat] Absolut!
10 svar · 3,8k läst
J
JanneL: Prata med din föreningen att de står för kostnaden att bila upp och byta de rör som går genom ditt badrum och även din golvbrunn. Vissa föreningar ställer upp på detta när någon vill renovera. Då är s.a.s ditt badrum klart när de beslutar sig för att gå vidare med stamrenoveringarna. Ställer de inte upp på detta får du engagera dig. Det är aldrig fel att bevista årsmöterna
5 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.