M
muskifjordi: OK - tusen tack för svar!
2 svar · 2,7k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Var är där en sned hörna menar du ? Menar du mellan väggen och snedtaket till vänster så gör man precis på samma sätt som om snedtaket hade varit en vägg. Att tänka på är dock att plocka bort eventuell plast i taket innan man klär med nya godkända våtrumsskivor !!
6 svar · 19,1k läst
·
A
Abbedabbe: Jag kan bara hålla med ovanstående och den stora problematiken skulle jag vilja påstå ligger i den subjektiva bedömningen av vad som verkligen är kvalitet. Eftersom jag själv är hantverkare vet jag att alla kunder är olika och likaledes givetvis alla hantverkare. Det finns riktilinjer eller kanske rättare sagt minimikrav på vad som är fackmannamässigt utfört vid t.ex plattsättning.
27 svar · 3,7k läst
F
frimson: Det här är en nybörjarfråga men jag har ändå inte lyckats hitta svar på den här så...: Jag tänkte på en väggbricka (15 mm) koppla en kulventil och sedan förminska ner till 12 mm. (Köpte massa andra prylar också på Hornbach och frågade om nästan allt utom just detta så nu blev det väl fel :o.) När jag provar nu att skruva i ventilen i väggbrickan så undrar jag om det inte
0 svar · 2,7k läst
·
L
Leon_Azzaro: Hej! Vi håller på att bygga ett nytt badrum och duschområdet är en fyrkant på 80*120 cm och resten av badrumet är ytterligare en fyrkant på 2*3 m. Vi har tänkt ha en kant på 45mm där duschdelen är för att förhindra att vatten rinner ut i resten av badrummet när man duschar. Vidare ska vi ha en duschdörr som sluter tätt på kanten typ Macro. Min fråga är om det räcker med en
0 svar · 1,6k läst
Zemerlin
Zemerlin: Om du nu skall reparera något alls så behöver du göra mycket mer än bara "lägga nytt golv" (om du nu skall följa några branchregler) Vill ni renovera och har pengarna till det så får ni nog blåsa ut hela badrummet och bygga upp det från grunden...med bra underlag, fall, tätskikt etc... Annars känns det som att en duschkabin kan vara ett bra alternativ till att slippa göra om allt.
1 svar · 1,6k läst
I
injonil: Det är ett tvättställ från ca 2001 av budget-modell (ej känt märke). Finns inte någon anordning för att skruva fast ringen alls. Kan det vara så att den ska vara lös?
2 svar · 888 läst
T
telabtelab: [citat] Isolerar du med med ekofiber så kan du ha vindpapp istället för plast.
1 svar · 1,4k läst
K
Anonymiserad 23608: [citat] Om vi pratar vanlig vidhäftningsprimer, ja. Är det primern som ingår i tätskiktssystemet (plastdispersionen) så ska den definitivt inte appliceras överallt om man har tillskjutande fukt. Tätskiktsprimern är många gånger (5 ggr om jag minns rätt nu) tätare än gummit.
4 svar · 1,6k läst
L
Linisen_01: Skall erkänna att vi pinsamt nog redan har byggt upp hela badrummet, gipsat och börjat spackla. Tills vi kom på att vi hade glömt detta... Just därför skulle jag behöva lite mer specifika uppgifter om var det finns och kanske några bilder så man kan lösa detta utan att behöva riva det vi redan har gjort.
5 svar · 2,5k läst
V
v_skogh: Efter en fuktskada i vårt duschrum har vi nu bestämt oss för att flytta lite väggar och bygga ett fullstort badrum på andra våning. Vi har lite snetak, takkupa osv. Eftersom att huset är byggt 1913 skall badrummet gå i lantlig/gammaldags/engelsk stil. Porslinet är redan bestämt, det kommer levereras av engelska Twyford. Det blir antingen serien Dovedale eller Clarice, just nu är vi
0 svar · 1,4k läst
F
fungsgard: Jag har (håller på) byggt ut mitt badrum. Som det är just nu så finns det två ventiler ut ur det som ska bli badrum och jag ska ha en paxfläkt i den ena ventilen som sitter i "dusch och bad-delen". Jag har reglat ut väggarna så det är i källarplan och nu undrar jag vad jag ska/bör göra med den andra ventilen. Ska jag mura igen den eller ska jag spara den som den är bakom den nya
0 svar · 716 läst
rqu
rqu: [citat] Det borde väl gå att limma i golvet, det är ju inte så stora krafter i sidled... Eller måste det vara helt tätt vid golvet? [bild]
4 svar · 7,9k läst
V
villa stella: Vi ska till att köpa badkar och har svårt att bestämma oss för material. Vi vill ha ett duobadkar (lika sluttning från bägge håll och avlopp i mitten) och helst emalj. Vi har bara hittat ett och det är ganska grunt. Så nu tittar vi på andra material, dvs. akryl och gjutmarmor. Enl. försäljarna finns naturligtvis inte några som helst problem med att karet åldras och blir fult med
0 svar · 6,4k läst
C
Carreman: Jag har grovspacklat fallet i duschen, blev inte helt bra... Ska jag då flytspackla det så det blir jämt. Eller kan jag använda vanligt våtrumspackel på hink för att få det bra?
15 svar · 8,2k läst
K
cheetah1: Kommunen brukar komma och fixa sånt åt en om man anses som handikappad.
3 svar · 5,4k läst
T
tank77: Kör på rollat, då det är enklast att hantera. Tätskikt kostar så mycket och är inte särskilt dyrt med tanke på att det är det viktigaste i ett badrum. Att folk slänger ut en 4-5 tusen på en toalett tycker dom inte är så farligt men hugaligen vad tätskiktet ska vara dyrt. Om du vill handla billigt så kan du göra det på nätet:
1 svar · 2,9k läst
T
tank77: Svedbergs har en snygg porslinshäst: http://www.svedbergs.se/se/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=10174&category_id=13214
2 svar · 3,2k läst
Z
zolher: Tusen tack för svaret! Det där med framtida läckage låter lite oroväckande i alla fall, så jag undrar hur sannolikt det är... (Men jag förstår självklart att det är bättre att förebygga följdskador om det skulle inträffa)...
2 svar · 1,9k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Vad är det för skrynklig brunnsmanschett. Kvalitén ser ju inte ut att vara någon höjdare tycker jag. Rekommenderar dig att köpa en manschett från de lite mer proffesionella försäljarna av kakel/klinker/tätskikt i din närhet.
3 svar · 2,5k läst
·
E
espace: Nån som vågar prova med att gno med en delad citron? Har aldrig provat på glas men i badkar funkar det att ta bort kalk mha det. Hade grönfärgad kalk i botten som var helt omöjlig att få bort med rengöringsmedel men citronen tog bort allt.
5 svar · 7,8k läst
nattugglan11
nattugglan11: Tror du kan göra som du känner, du lär ju ha en separat vägglampa också vid spegeln. Du får ju passa dig när du sätter spottarna intill duschen, se vad som gäller där o det lär finnas info om detta på förpackningen av spotterna. IP-klasser o avstånd. Jag har själv funderat detta med placering, symetriskt eller ej. Du har ju inga tavlor som du vill lysa upp i badrummet så sätt dem
1 svar · 2,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: I princip alla är fyrkantiga och de hittar du lite varstans i en massa olika utförande ju. Ramen fästes i fixet i samband med klinkerläggningen. Kollade en snabb googling och hittade bland annat denna sidan med lite olika typer... http://www.sigro.se/es_shop/produkter/rorkoppling_etc/golvbrunn/uni_ram.html
1 svar · 3,9k läst
B
Bnicke: Pratade med en kille på ett byggvaruhus om detta. Han trodde att man kanske var tvungen att sätta en våtrumskiva över tätskiktet innan man målar, så att det fäster. Jag tror dock att våtrumsspackel fäster bra, och sedan kan man måla/fästa väv på det. Någon som vet?
1 svar · 2,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Förstår inte poängen med en väggbrunn heller...
7 svar · 1,5k läst
B
Blumbern: räcker bra, kakla på ett frimärke bakom handfatet bara...
1 svar · 1,5k läst
T
torparnorpan: Kanske inte vad du är ute efter....nej foto har jag ej men jag har för mig att jag sett en sådan platta på Bauhaus (Barkarby) faktiskt... Kan ej svära på att den var 20x30..men den var vit, relativt stor, rektangulär och ganska kraftiga vågor i ytan. Kanske värt att kika där?
1 svar · 2,4k läst
K
Anonymiserad 23608: För all del. Det är svårt att svara på vad ni borde få stå för utan att veta mer om vad som har hänt och hur konstruktionen ser ut.
5 svar · 1,3k läst
D
DanielSjokvist: Ok Tack för svar, får diskutera med rörkillen! MVH Danne
3 svar · 1,2k läst
H
hojis: Hej Angående reglarna. De kan sitta kvar och du väljer våtrumsskiva efter cc måttet. Den lägsta tjocklek som rekomenderas är 20 mm på 600 cc mått. ska du ha smalare 10-12 mm ska du ha 300 cc mått.
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.