Den ursprungliga planen var att snedtaket i vårt badrum skulle kaklas (38 grader lutning), därför finns det ingen ångspärr bakom våtrumsgipset.. Efter diverse funderingar så vill vi nu ha snedtaket målat istället och har börjat spackla upp alla skarvar. Om man läser MVK fuktdimensioneringar (vilka gäller för yttervägg) enligt ALCRO så skall det finnas en ångspärr i konstruktionen. Se sid 13 i http://www.alcro.se/pdfs/inomhus/Utforandeanvisning_Vatrum.pdf

Om man strikt skall följa dessa riktlimjer så borde vi riva ner våtrumsgipset och lägga till en ångspärr, vilket känns lite jobbigt. Frågan är om det finns några alternativ, kanske någon av dessa

1: Gör ingenting, det målade tätskiktet är tillräckligt, 10 000 - 200 000 s/m
2: Måla med tätskiktsgucka för att uppnå minst 1 000 000 s/m, sedan väv + täckfärg på detta
3: Slipa ner spacklet och kakla ändo
4: Riv och gör om.

Just nu lutar det åt alternativ 3, finns det någon som kan uttala sig om risken med alternativ 1 eller om det går att få alternativ 2 snyggt?

Men man behöver väl inte ha tätskikt i taket?

Om det kommer vattenstänk därpå, så rinner det ju neråt.

Problemet är nog inte tätskiktet som sådant, utan om ett målat tätskikt utgör ångspärr så att det räcker.

Du lär ju inte behöva mer eller mindre ångspärr för att du kaklar,
Annars brukar det ju heta att om man har ett tätskikt på en skiva, så ska det inte vara någon ångspärr bakom,
Har du ett hyfsat modernt hus, med ventilation, istället för självdrag, så har du väl ett visst undertryck i huset,
Då borde en våtrumsfärg vara tillräckligt,

En sidofråga ang gips med folie som ångspärr.
JAg har i mitt hus från 1967 gips med folie (alu-folie tror jag) som ångspärr på ena sidan (den yttre).

Verkar klart praktiskt. JAg har dock inte sett det säljas idag. Ngn som sett?

Roger_B skrev:
Den ursprungliga planen var att snedtaket i vårt badrum skulle kaklas (38 grader lutning), därför finns det ingen ångspärr bakom våtrumsgipset.. Efter diverse funderingar så vill vi nu ha snedtaket målat istället och har börjat spackla upp alla skarvar. Om man läser MVK fuktdimensioneringar (vilka gäller för yttervägg) enligt ALCRO så skall det finnas en ångspärr i konstruktionen. Se sid 13 i [länk]

Om man strikt skall följa dessa riktlimjer så borde vi riva ner våtrumsgipset och lägga till en ångspärr, vilket känns lite jobbigt. Frågan är om det finns några alternativ, kanske någon av dessa

1: Gör ingenting, det målade tätskiktet är tillräckligt, 10 000 - 200 000 s/m
2: Måla med tätskiktsgucka för att uppnå minst 1 000 000 s/m, sedan väv + täckfärg på detta
3: Slipa ner spacklet och kakla ändo
4: Riv och gör om.

Just nu lutar det åt alternativ 3, finns det någon som kan uttala sig om risken med alternativ 1 eller om det går att få alternativ 2 snyggt?
Men kakel skall ju också ha tätskikt bakom sig!??
Och behövdes inte det, brukar man inte behöva i tak, så borde du kunna måla också rakt av.
Och är du orolig för stänk så finns det ju våtrumsfärger som är mer vattenresistenta...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.