Drömmer mig lite framåt i tiden...
Om ett tag står en badrumsrenovering på schemat, allt skall bort och göras om. Huset är från -34 med en tillbyggnad med badrumet från -69. Plankstomme. Det är ingen plast någonstans och jag hade inga planer på att lägga någon heller. Gamla hus och plast gillar ju inte att umgås.
Har tagit in en offert från en firma och de menar att de vill lägga plast i taket på badrummet.
Hur blir det då? Fukten från badrummet idag söker sig ju långsamt upp och ventileras ut i vinden rakt ovanför förutom den del som försvinner ut via min nya fina badrumsfläkt. Om jag lägger in ett plastlager så kommer den ofläktade delen att vandra ut vid sidan av plasten dvs i rummet utanför badrummet istället och då i större koncentration antar jag.
Är det klokt att lägga in plast när det inte finns i resten av huset? Ger det några fördelar så som att fläkten får längre tid på sig att dra ut det eller liknande? Eller skapar jag bara mer problem i den delen av huset som inte är van vid att få större fuktmängder att ventilera?
Gamla hus skall man akta sig för att bråka med för mycket har jag märkt...