1 732 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Kakelskärare
Jag tror att man skulle kunna göra det på den lilla billiga kakelsåg som vi har köpt på Clas Ohlson. Vi har kört skivor som är längre än sågskivan på den. Men som sagt, om man ska såga många är det nog bättre att hyra en "riktig" maskin.
Tvärt emot mitt vanliga beteende köpte jag en billig kakel/klinkersskärare av det berömda märket alphatools på Bauhaus. En diamantskiva med enekl lösning på kylvatten i ett kar under men skivan snurrar och man kan skära 670 om man vill, bara att ta bort anhållet (heter det så?)
och skära efter en linje på plattan. Kostade 495 pix har jag för mej. Den har nu skurit klinker och kakel till köket (vilket den köptes till) det helkaklade badrummet och hallen, fungerar fortfarande. Jag skulle inte byta den mot vinkelslipen.
Jag har i mina tidigare kakel och klinker sättningar alltid kapat med vinkelslip och cormantklinga. Nu när jag skulle helkakla mitt nya badrum så grovinvesterade jag i en våtkap för 499:- på Jula (Artnr: 243005). Har funkat klockrent, skulle aldrig idag gå tillbaka till dammet efter vinkelslipen.
Köpte också en Bauhausmaskin. Än så länge har jag bara kört lite klinker till hallen med den , men det var stora plattor 40x40 och det funkade bra. Lätt att göra saker med precision, även om det går lite långsamt. Lite slabbigt förstås men vinkelslipen som jag använde förut skulle jag inte villa köra inomhus.
Vatten sågen kanske är slabbig och långsam men bättre kontroll och mindre risk för att fingrar oxå blir kortare.
Klicka här för att svara