1 858 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Använda kartongkädd gips i våtrum !!!!
Ok...jag har ganska bra koll på vad reglerna säger..ingen kartongklädd gips i våtrum m.m
Ang försäkringsbolag så vet jag att det inte blir så bra...inga föreläsningar där behövs.jag vet.
Själva frågan:
Kan jag använda vanlig gips i våtrummet ?
Jag kommer att ha en kaklare som fixar ett ORDENTLIGT tätskickt med genomförningsskydd mm.
Inget slarv.
Så vad händer med denna omtalade kartongklädda gips...
Möglar den ? hur fan kommer fukten in till den ?
Är det endast vid läkage inne i väggen som det skiter sig ?
OBS....skippa BKR reglerna samt försäkringsfrågan...jag vet.
Anders
Ang försäkringsbolag så vet jag att det inte blir så bra...inga föreläsningar där behövs.jag vet.
Själva frågan:
Kan jag använda vanlig gips i våtrummet ?
Jag kommer att ha en kaklare som fixar ett ORDENTLIGT tätskickt med genomförningsskydd mm.
Inget slarv.
Så vad händer med denna omtalade kartongklädda gips...
Möglar den ? hur fan kommer fukten in till den ?
Är det endast vid läkage inne i väggen som det skiter sig ?
OBS....skippa BKR reglerna samt försäkringsfrågan...jag vet.
Anders
Ja jag har då aldrig hört talas om problem så länge det fungerar som tänkt och det får vi väl hoppas att det inte är så för då skulle ju varenda badrum gjort dom senaste 30 åren vara fukt o mögelskadat
Det har ju funkat i många år innan. Ibland har det blivit problem men det är ju i samband med läckage eller nåt som gör att gipsen blivit utsatt för fukt. Bryr man sig inte om "reglerna" så går det säkert jättebra. Firmor som kör med gvk´s regler använder fortfarande gips...
Antagligen funkar det jättebra ifall ni gör tätskiktet 100% och underlagen är tillräckligt stabila.
Största risken är vid ytterväggar, där den diffusionstäta plasten kan medföra att fukt ansamlas mellan de två vattenångetäta skikten. För inget är egentligen helt tätt.
Kan man ordna med lite ventiltion mellan den difftäta plasten och badrummets tätskikt är mycket vunnet.
Vill du strunta i reglerna men ändå höja säkerheten lite så sätter du ickeorganiska skivor i duschplatsen och vanlig kartonggips i övrigt.
Största risken är vid ytterväggar, där den diffusionstäta plasten kan medföra att fukt ansamlas mellan de två vattenångetäta skikten. För inget är egentligen helt tätt.
Kan man ordna med lite ventiltion mellan den difftäta plasten och badrummets tätskikt är mycket vunnet.
Vill du strunta i reglerna men ändå höja säkerheten lite så sätter du ickeorganiska skivor i duschplatsen och vanlig kartonggips i övrigt.
Min uppfattning är att de "gamla" metoderna fungarade men att marginalerna för slarv var små. De nya reglerna och det nya materialet ger större utrymme för slarv utan att man riskerar fuktskador. Men det är som sagt bara min uppfattning.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Den plasten ska ju inte finnas i väggen om du har ett badrum på insidan.Mikael_L skrev:Antagligen funkar det jättebra ifall ni gör tätskiktet 100% och underlagen är tillräckligt stabila.
Då ska ju bara tätskiktet i badrummet finnas på väggen så det inte blir dubbelt.
Som jag skrivit i någon annan tråd så tycker jag som person att de här reglerna är lite korkade eftersom man inte får ha varken träfiberskivor eller kartongbeklädd gips i väggarna trots att tätskiktssystemen blivit tätare de senaste åren med ångkraven.
Skulle träfiberskivan eller kartongen på gipsen ta skada så är ju tätskiktet redan fördärvat och man måste då ändå åtgärda badrummet.
Personligen skulle jag använt både träfiberskiva och vanlig kartongbeklädd gips om jag gjorde ett badrum till mig själv idag och sen lagt ner extra omsorg på tätskiktet.
Dock är inte detta en rekommendation till folk utan var och en får bilda sig en egen liten uppfattning om vad som skulle kunna hända med träfiberskivan och den kartongbeklädda gipsskivan så länge tätskiktet är helt och fint för det är ju trots allt inte förrän det brister som det ska kunna uppstå problem...
Håller med till 100%Paul-Staffanstorp skrev:
Precis så bygger jag mitt nya badrum just nu, naturligtvis utan diffplast i badrummets yttervägg.
Tätskiktet är LIP system 17 som jag är ytterst noga med att lägga.
Skulle det bli ett hål i detta tätskikt spelar det dock ingen roll om jag har gips eller nåt annat bakom, då blir det en fuktskada.
Möjligen tar det lite längre tid att upptäcka den om man använder våtrumsskivor istället för gips.
Jag vill dock inte heller rekommendera någon att frångå reglerna, utan bara berätta hur jag själv resonerat/gör.
Så bort med fuktspärren ytterväggen...låter ju logiskt.
Detta känner jag igen.
Va det inte endast ytterväggar som skulle ha specialgips i början av regelhysterin ?
Anders
Detta känner jag igen.
Va det inte endast ytterväggar som skulle ha specialgips i början av regelhysterin ?
Anders
Om du andvänder typ höganäs våtrumsduk så kan du låta plasten sitta för det blir tillräckligt tätt så det inte läcker ut något i skivkonstruktionen.bygganders skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Skönt att fler än jag är öppna och kan inse att reglerna egentligen är löjligt överdrivna.Gabbe1 skrev:Håller med till 100%
Precis så bygger jag mitt nya badrum just nu, naturligtvis utan diffplast i badrummets yttervägg.
Tätskiktet är LIP system 17 som jag är ytterst noga med att lägga.
Skulle det bli ett hål i detta tätskikt spelar det dock ingen roll om jag har gips eller nåt annat bakom, då blir det en fuktskada.
Möjligen tar det lite längre tid att upptäcka den om man använder våtrumsskivor istället för gips.
Jag vill dock inte heller rekommendera någon att frångå reglerna, utan bara berätta hur jag själv resonerat/gör.
Jag jobbar också med detta system som jag tycker är smidigt.
Enda nackdelen är torktiderna och att man måste pensla och rolla på tre ggr för att få på den rätta mängden plus vs20 innan i dubbla omgångar...
Jag jobbar inte med detta proffisionellt utan är en amatör som tycker det känns tryggt och kul att bygga sitt eget badrum/hus.
Så torktiden och antal rollningar spelar mindre roll för mig, jag ville ha enkelhet och kvalitet så det blev system 17 efter mycket läsande.
Valet av gips är starkt påverkat av svärfar som byggt badrum i över 30 år.
Så torktiden och antal rollningar spelar mindre roll för mig, jag ville ha enkelhet och kvalitet så det blev system 17 efter mycket läsande.
Valet av gips är starkt påverkat av svärfar som byggt badrum i över 30 år.
Det gäller för alla godkända tätskikt som uppfyller kravet på ånggenomgångsmotstånd.kakelmannen skrev:
Jag förstår faktiskt inte varför "alla" blir så upprörda över dom strikta branschreglerna.
Som joflopp skriver så måste BKR köra med livrem och hängslen för att gardera upp mot alla tänkbara scenarion.
Som konsument/GDS:are lägger man ner förhållandevis grova pengar på ett badrum. Då borde det väl vara intressant att bygga det så vattenskadesäkert som möjligt?
Som byggare så förväntas vi följa reglerna, vi får betalt för att göra det och det är inte svårt att göra det.
Bygger vi enligt konstens alla regler så kan vi ju t.o.m komma undan med små misslyckanden i vårt utförande utan att det kostar oss ett backjobb.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det är ju upp till var och en att göra avsteg från reglerna så länge ni inte utför arbete åt kunder. Som kund skulle i alla fall jag bli lite purken om en hantverkare gjorde lite efter eget tycke.
Purken=gör om, gör rätt!
För er andra, som också kan tänka er att tumma på reglerna, skadar det inte att tänka lite längre. Den dag ni ska sälja ert hus är ni skyldiga att upplysa köparen om att våtrummet inte är byggt enligt reglerna och får då vara beredda på att köparen kanske inte har samma syn på saken.
Om jag skulle köpa ett hus där säljaren upplyste om att han byggt badrummet med avsteg från våtrumsreglerna skulle jag kräva ett ordentligt prisavdrag.
Era försäkringsbolag kanske inte heller har samma syn på saken som er. Är våtrummet inte byggt enligt reglerna får ni vara beredda på att ersättning kan nekas, och det alldeles oavsett om era avseg orsakat skadan elller ej.
Betvivlar inte en sekund att det går att bygga ett fullgott våtrum med i stort sett vad som helst (stumt) bakom tätskiktet men frågan är om det är värt det. Det är ju liksom inte något större problem att följa reglerna och merkostnaden är hanterbar i förhållande till ovan nämnda risker med avsteg.
Ser faktiskt inte vitsen med att bygga efter eget huvud?
Ps. Till trådskaparen, jag ber om ursäkt att jag tog upp försäkringsfrågan trots att du uttryckligen inte vill att den skulle diskuteras. Att att helt utelämna denna information kan få oönskade/oväntade konsekvenser för personer som, kanske efter att ha läst denna tråd, själva väljer att göra avsteg från våtrumsreglerna Ds.
Purken=gör om, gör rätt!
För er andra, som också kan tänka er att tumma på reglerna, skadar det inte att tänka lite längre. Den dag ni ska sälja ert hus är ni skyldiga att upplysa köparen om att våtrummet inte är byggt enligt reglerna och får då vara beredda på att köparen kanske inte har samma syn på saken.
Om jag skulle köpa ett hus där säljaren upplyste om att han byggt badrummet med avsteg från våtrumsreglerna skulle jag kräva ett ordentligt prisavdrag.
Era försäkringsbolag kanske inte heller har samma syn på saken som er. Är våtrummet inte byggt enligt reglerna får ni vara beredda på att ersättning kan nekas, och det alldeles oavsett om era avseg orsakat skadan elller ej.
Betvivlar inte en sekund att det går att bygga ett fullgott våtrum med i stort sett vad som helst (stumt) bakom tätskiktet men frågan är om det är värt det. Det är ju liksom inte något större problem att följa reglerna och merkostnaden är hanterbar i förhållande till ovan nämnda risker med avsteg.
Ser faktiskt inte vitsen med att bygga efter eget huvud?
Ps. Till trådskaparen, jag ber om ursäkt att jag tog upp försäkringsfrågan trots att du uttryckligen inte vill att den skulle diskuteras. Att att helt utelämna denna information kan få oönskade/oväntade konsekvenser för personer som, kanske efter att ha läst denna tråd, själva väljer att göra avsteg från våtrumsreglerna Ds.
Redigerat:
Lånar tråden lite. Köpte ett hus för två år sedan där badrummet på ovanvåningen endast var gipsad och flytspacklad. Jag tänker heller inte riva ner gipset för att ersätta med minerit VT osv utan satsa på en bra duk som skyddar väl. MEN nu till frågan. Gäller de nya reglerna mig då gipset var uppsatt 07 då reglerna inte krävde våtrumsskiva?
Ja, dom gäller.Bonan skrev:
BBV gäller egentligen för plattsättaren. När han(du) går in och gör sitt jobb i våtrummet så tar han över ansvaret för hela konstruktionen, och i ditt fall är konstruktionen inte korrekt.
Avvakta till efter stormötet den 22:a så kanske det kommer förändringar som kan vara till din fördel, eller bygg det enligt GVK som ännu inte har några godkända alternativ till kartongbeklädd gips.
Klicka här för att svara