Badrum
Paul-Staffanstorp: Finns klara bilder på hur det ska se ut om du tittar i BKR branschregler på sidan 13. http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf Finns speciella monteringsplattor för att göra detta rätt och bra. http://www.jafo.eu/products.php?groupid=5&pro_id=685
Paul-Staffanstorp: Jag är ju inte i vvs-branschen, men när de kommer och gör kopplingarna då jag renoverar bl.a badrum så drar de bara på glidmedel och kränger in gumminippeln i gjutjärnsröret och sen gör de likadant när de sätter i det nya in i nippeln...
bearpower: Ahhh..tack :) Men finns det andra våtrumsskivor som man bara kan måla med någon lämplig färg? Eller...fn va dum jag är. Kanske bara är att sätta upp vilken skiva som helst och sedan fuktspärra den?
gustavk: Förresten, det är 5 års garanti på kompressorn. Nog värt att kontakta canvac.se.
SvenD: Jag har mineraliska (lättbetong och cementhålsten) väggar ovan mark delvis utspacklade med Gypsum gipsbruk. Det är OK så länge det inte kontinuerligt tillförs fukt bakom tätskiktet. I torrare källare kan det säkert också vara OK, så länge man inte stänger in fukten bakom ett tätskikt. Alternativet är putsbruk C och jag tror inte att detta funkar bättre om det inte är torrt. I
puu: Det är lagligt att använda en skrapa, vi brukar göra det även att vi har bra fall. Det torkar snabbare då och håller sig fräschare. Angående om det är ok för er att dusch i tvättstugan behövs mer info.
Anonymiserad 23608: [citat] Det är inte fullt så enkelt. Jag har haft eget företag i snart fem år och under den tiden har inte en enda kund letat upp mig via Eniro eller liknande. I princip så har samtliga jobb har kommit in via kontakter och rekommendationer, och samma sak gäller för mina kollegor som också är småföretagare. Bara för att man verkar i en storstad så kan man ju inte bara gå vidare och
zahira: jag har hittat på sale, tvättställ i gammal eng stil+ toalett och badkar allt i gammal stil mycket billigare än i Sverige inkl frakten, men jag undrar nu om det kommer att passa till svensk standard vvs vid anslutningen ? Har någon här erfarenhet om det ?
AXS: Har själv bott i lgh med 2 kaklade badrum, ett i bottenplan utan golvvärme. Innan var det plastmatta. Upplevde det inte som något större problem alls utan golvvärme, men då var det en ganska varm lgh och det satt en handduksvärmare(vatten) på väggen. Golvvärmen på övervåningen var dock skön att ha efter bad. Plastmattan var ungefär lika varm/kall i båda badrummen som klinkersen
SvenD: Har du kollat om blandaren inte har en begränsning för hur mycket den öppnar? Mina IKEA köksblandare liksom den enkla FM Matsson blandaren på gästtoan har jag reglerat ned så att de inte öppnar fullt. Med tanke på konsekvenserna tycker att det vore skandalöst om vattenfallsblandaren saknar denna funktion. Då är den i mitt tycke felkonstruerad. På IKEA köksblandaren finns en skriv
kloka_elin: Finns här någon som har det? www.e-badrum.se Skulle tacksamt ta emot alla ev åsikter! /Elin
Strulputten: Tack för svar! Då låter det onekligen som det är felbyggt även med de regler som gällde då huset var nytt. Dock är det nog lite sent att reklamera nu...
Ebbot: Här kommer lite mera info http://www.byggahus.se/forum/badrum/1651-troeskelhoejd-i-badrum.html
gaia: [citat] skulle inte bry mej om isolering på en källarvägg invändigt... kan lätt bli problem. Jag skulle satsa på en stor handdukstork och en stor/större radiator för att få upp värmen i den tillfälliga duschrummet. Det verkar vara ett litet utrymme så uppvärmningen blir inte hissande dyrt. I alla fall biligare än golvvärme utan isolering i golv . Kakla enbart där det blir vatten
kakelmannen: [citat] Jag gjorde om ett badrum hemma hos Percy Barneviks (ni vet han som fick 900 milj. i pension) dotter i Bromma och hon har ekpanel som fondvägg bakom badkaret. Jag fukt spärrade badrummet som vanligt och kaklade alla väggar utom fondväggen som snickaren läktade och satt upp panelen med lim och träplugg tror jag. Som avslutning lackade de väggen några ggr. med båtlack. De sa att det
kakelmannen: Det är svårt att bygga mindre än 45 mm om man ska få in transingarna.
Alexio: sökte lite på forumet, man verkar ju inte behöva nåt på väggarna, men frågan är om jag ska slita bort det jag reglat upp o sen måla siporexen me våtrumsfärg, och lägga upp en kant me klinkers, men va fan väggarna blir ju inte utsatta, det enda är väl då ångan, det lär ju bli fuktigt, men det måste man ju kunna ta bort med fuktstyrd fläkt tycker jag
Paul-Staffanstorp: [citat] Naturligtvis finns det inga krav på det eftersom BBV endast befattar att våtutrymmet ska vara tätt... Dock tycker jag det är att rekommendera att undvika dubbelplast eftersom det aldrig är bra att bygga in saker mellan två plastlager faktiskt.
T&H: Bör fönsterramarna vara behandlade med något speciell yta eller går det bra att ha det målat med vanlig snickerifärg? Kan jag ta vilket som helst och montera in? (Skall inte ha den i duschhörnan) Det är ju annars überviktigt att precis alla väggar har godkännt tätskikt och därmed kanske man bör måla ramarna med sådant?
Svansen: Hej ! Jag har efter lite funderingar beställt Prisol vattenrör 15 och 12 mm för vatteninstallationen i mina nyrenoverade badrum (pågående). Rören kommer att vara dolda bakom undertak samt endast synlig i tvättstuga och klädkammare. Tyckte därför att Prisol var ett bra alternativ som är enkelt att arbeta med. När jag kommer med rören i taket till min dusch i rummet utanför tänkte
Jef: [citat] Hej, Väggmatta: http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/wetroom/article/20069/article.asp Bård: http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/wetroom/article/15579/article.asp OBS, då vi inte hittade någon snygg bård så valde vi ovanstående och mattläggaren vände på den och klippte bort mönstret. Detta fungerade eftersom vi har så lågt till tak (ca
palbin: hej! jag skall lägga/sätta våtrumsmattor på golv och väggar i mitt badrum och undrar hur man kan skaffa dessa till bra pris? jag har försökt kolla lite på webben men inte hittat något på detta sätt! har kanske någon av de stora lågprisbyggvaruhuskedjorna (!) bra priser? mvh palbin
PappasHammare: Vi specialbeställde en unindrain som blev nästan 1.8meter. Vad dom gör är att svetsa ihop två kortare som vi ska ha till våran "dubbeldusch". Man kan få dom ännu längre om man vill... Se sista bilderna på dessa... http://husett101.blogspot.com/2009/05/dag-198-blommande-raps-och-armering.html http://husett101.blogspot.com/2009/05/dag-218-vaggarna-kommer-tillbaka.html
nino: Ang skivor så är det tillverkaren av skivor som ska ha en monteringsanvisning där regleavstånd och skruvavstånd ska finnas specat Godkända skivor Gamla järnrör till värmesystemet TROR jag att man får plugga även utan insp.lucka Vid renovering är det ju omöjligt att inte ha dolda skavar om man inte byter allt, och det tror jag inget försäkringsbolag kräver Nybyggen där är det
Paul-Staffanstorp: [citat] Absolut tvärt emot alla regler som finns !!!:eek:
stiges: Halo... Om man vill ha i det närmaste 100% vattenskadesäkert väljer man en duschkabin. Har man dessutom utrymme att dra fram den vid storstädning är det perfekt. Jag litar inte på alla dessa tätskikt, så många varianter det har varit genom alla år och det är ju bara det nyaste man inte vet hur länge det håller... Nu för tiden har ju många duschkabiner duschkar gjorda i gjutgods och