Tjena!.jag ska byta min golvbrunn och behöver tips,vad är detta för typ av brunn och hur vet jag vilket håll rören går åt?
tips på hur jag ska bila upp denna smidigt?!den är gjord av plast.
photo.php
photo.php7624_305034405640_871910640_9039232_4081803_n.jpg
mvh Christian

Paul-Staffanstorp
Får en känsla av att den går rakt nedåt...

Har du krypgrund under huset ?

I så fall är det nästan säkert att den går rakt nedåt...

I annat fall så ta hammaren och knacka på betongen runt plastbrunnen och hugg försiktigt dig nedåt så du ser vad som sker...

Paul-Staffanstorp skrev:
Får en känsla av att den går rakt nedåt...

Har du krypgrund under huset ?

I så fall är det nästan säkert att den går rakt nedåt...

I annat fall så ta hammaren och knacka på betongen runt plastbrunnen och hugg försiktigt dig nedåt så du ser vad som sker...
Det är en bostadsrätt så inte en aning,men borde man inte se en utgång om det nu hade gått åt någon sida?

Paul-Staffanstorp
Bor du på bottenplan så kan det ju vara krypgrund under...
annars inte naturligtvis. ;)

Normalt sett brukar det finnas en "rensplugg" i brunnen och då brukar röret ligga åt det hållet den pekar, men här ser ju inte ut att vara någon sådan.

Yes bor på bottenplan,vi får väl helt enkelt se på torsdag va det är för något,tack för hjäpen,men går det bila upp betong för hand?

P
Ner med näven och slit upp vattenlåset så ser du vart röret tar vägen. Med tanke på utseendet så skulle jag också tro att den går rakt ner, men man har blivit lurad förr..

Huggmejsel, handslägga, handskar och skyddsglasögon.

ACME skrev:
Ner med näven och slit upp vattenlåset så ser du vart röret tar vägen. Med tanke på utseendet så skulle jag också tro att den går rakt ner, men man har blivit lurad förr..
Vattenlåset vilken är det?den lilla runda precis under vatten ytan?aldrig sett en sån här innan!och nyinflyttad=)

Paul-Staffanstorp
Ner med fingrarna i vattnet och greppa kanten därnere och dra vattenlåset rakt upp...
Detta bör man göra ganska regelbundet även för att rensa brunnen och hålla den fräsch.

Paul-Staffanstorp
Tidux skrev:
Yes bor på bottenplan,vi får väl helt enkelt se på torsdag va det är för något,tack för hjäpen,men går det bila upp betong för hand?
Känner mig mer och mer säker på att den går rakt nedåt, men som ACME också säger så har man blivit lurad förr... :(
Är det så att den går nedåt och du ska ha den nya brunnen på samma plats behöver du nog inte använda maskin för att få loss den...annars är det all idé att hyra en bilningsmaskin med mejslar för att underlätta.
Går den rakt ned i en krypgrund brukar det räcka med att knacka med hammaren runt brunnen för att få den att släppa.

Paul-Staffanstorp skrev:
Ner med fingrarna i vattnet och greppa kanten därnere och dra vattenlåset rakt upp...
Detta bör man göra ganska regelbundet även för att rensa brunnen och hålla den fräsch.
försökte nu men i mitten på botten är det bara en konformad sak som jag inte kan få fingrarna runt,fattas vattenlåset?skummt som fasen,.men runt konen går det att känna ett mellanrum upp mot kanterna om det nu säger nått

P
Det ser ut som det sitter två fästen till ett bygelhandtag, som saknas. Se den bifogade bilden på ett vattenlås så förstår du vad jag menar.
Stoppa ner fingrarna i hålet och följ plasten tills du känner en kant, ta tag i denna kant och ryck/lirka rakt upp. Det kan sitta ganska ordentligt om det inte har tagits bort på länge.

• 713_38_58_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Borde gå att få in fingrarna i det mellanrummet och dra upp vattenlåset.

Samtidigt när jag tittar närmre på din bild ser det ju ut som att det är två saker som ser ut som skruvar...
Går det möjligtvis att vrida dem ett kvarts varv eller något med en stor mejsel eller ett mynt så att de typ släpper loss vattenlåset om det nu verkar sitta fast...

Har faktiskt aldrig sett just den modellen. :o

Paul-Staffanstorp
Hittade en liten bild som kanske kan hjälpa på traven...

image034.jpg

Det går fan inte få upp,men det finns som två plast skruvar?
bifogar bild!7624_305106650640_871910640_9039917_4414519_n.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.