Håller på med renovering av badrum för tillfället. Jag har väl koll på det mesta men önskar ändå åsikter från andra, del för att få idéer men även för att vara säker på att jag tänkt rät.
Jag börjar med väggarna. Nu mins jag inte vad de skivor heter som jag tänkt sätta upp på väggen. De är i alla fall vanlig gipsskiva fast glasfiber istället för papp på utsidan. Vad rekommenderas att jag lägger utanpå detta? Gissar att jag inte bör kakla rätt på skivan.
Nästa fråga är om golvet. Då badrummet är på nedervåningen och det är betongplatta under rekommenderar en kollega till mig att jag inte skall lägga tätskikt på hela golvet utan endast där duschen är. Detta för att bottenplattan skall kunna andas. Stämmer detta? Får man göra så? Han har själv gjort så i sitt badrum säger han.
Sist en fråga om det elektriska. Jag kommer inte koppla något själv men kommer förbereda så mycket som jag kan åt elektrikern. Dra rör och sätta upp kopplinsdosor, även dra fram kablar i rören på de ställen där jag kan. Blev dock lite fundersam över kopplingsschemat till ledspottarna. Bifogar länk till bild på detta nedan. Om jag fattat rätt skall det vara konstans matning till drivarna och på/av knappen går via separat kabel. Sen seriekopplas ju spottarna. Måste det sitta en strömbrytare till den konstanta matningen i så fall också? Kommer ha en dubbelkontakt på väggen då det sitter spottar i badrumsskåpet också men hur löser man det när det kopplas in i knappen på väggen. Nå ja, sista frågan löser väl elektrikern när han kommer men jag vart nyfiken. För det matas väl ström via den svarta kabeln som går in där nu som för övrigt måste finnas där för att spottarna i skåpet skall lysa.

• Bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.