Badrum
Reg1: Hej Inte så bra med inkommande vattenledningar ovanför innertak. På sommaren med hög luftfuktighet och kallt inkommande vatten kommer kondens att bildas på kallvattenledningen + ventilerna på beredaren.
Rica: En djungel av regler där några är krav, andra är starka rekommendationer och en del är kvalificerat skitsnack! La ut en tråd här angående det badrum som jag ska bygga. Fick inte så många svar men en hel del andra liknande frågor fanns som andra inlägg så jag fick rätt bra svar efter lite letande. MEN! När jag kontaktar 3 stora firmor i Göteborgstrakten som är auktoriserade för
Caspár: Tack för det, väldigt nöjd själv, kul att kunna hjälpa till. Men som ovanstående skrev så märker du at det finns många olika sätt att riva. Lycka till !
Paul-Staffanstorp: Ska du byta kakel kan jag garantera dig att din gamla gips ändå kommer att gå sönder så pass mycket så att du inte kan tätskikta och sätta ny kakel på densamma och få ett bra resultat... NEJ... gör rätt istället och ersätt gipsen med ny fräsch våtrumsgips så du får ett tätt och godkänt tätskikt.
Zodie: Så länge du följer "konstens alla regler" och dokumenterar med foto på vad du har gjort så har du bevis på detta.... Så kan man göra mycket själv.
T&H: Ja, tack, det där låter som en bra rör-lösning. Badrummet är väldigt litet att det känns som att det är någon idé att lägga in golvvärme. Den öppna ytan täcks i princip av en golvmatta.
nhalldin: köpte nyligen material till ett badrum. Flytspackel(25mm) fix, fog, tätskikt, manchetter mm, gick på 230 kr/kvm, använde miras rollade system. hade c:a 16kvm golv yta och 40kvm vägg. Kakel och klinker kan kosta allt från 99kr-flera tusen/kvm.
Caspár: Jag lånade en golvslip och körde på. Det gick väldigt lätt när man fått in 'snitsen'. Men det dammade en hel del. Lycka till !
JLT: Fogskum är ett oerhört underskattat material. Kan användas till nästan allt.
svebru: Vi bor i bostadsrätt och ska ha stambyte. Badrummet är väldigt litet och därför funderar vi på att ta halva klädkammaren för att göra det större. Då skulle det gå att få in en toppmatad tvättmaskin, förutom badkar, som vi också vill ha. Problemet är att vi då förlorar förvaringsutrymme och därför funderar vi på att bygga en garderob i sovrummet. Då kommer vi att få mer
Pagno: Saknar dock ett handfat i den högra bilden men det sitter nog på väggen vi inte ser:)
T&H: [citat] Har samma problem som snickarnicke. Låter ju bra att du testat detta. Men vad tusan är en frysmugg? Hur går det till med en sådan? Nu har jag den stora fördelen att inte behöva ta hänsyn till fru och barn. Man kanske kan skita i en av hundens bajspåsar och sedan smusla ut den i någon av kommunens hundlatriner ute i villaområdet? ;)
jantyko: Tack för alla idéer. Funderar vidare på hur jag ska göra utifrån era råd.
Anonymiserad 23608: Det är lättare att riva plattor som sitter på duk utan att skada tätskiktet. Tar man det vackert så är det fullt möjligt att lyckas även på ett rollat tätskikt, men det är lite mer gambling.. Man får knacka sönder kaklet och pilla bort bitarna försiktigt, och därefter slipa bort fixet utan att förstöra tätskiktet. Risken är att tätskiktet sticker ända fram till kanten på
Pagno: Hej igen! jo glömde säga att det badrum jag gör nu är 3 ggr 2,5 meter samt att jag öppnat in en duschhörna in i ett annat rum.. ca;70 ggr 90 cm... golvet fylls med porslinkross/dolomit samt värmeslingor flytspackling... 3 nya väggar förstärkta eftersom det måste vara hållbart för kakling.. bastudel met 2 nya avlopp i toalettutrymmet,nya rör asppanel i bastu/bastulav spottar i hela
Pedda_P: Beställda en FMM ringnyckel från Rinkaby-rör, har nu plockat ut hela insatsen, monterat ner den i alla beståndsdelar, tvättat rent och smörjt där det behövdes, blandaren funkar nu klockrent, som ny igen :)
jeppeknaster: Kolla dessa. http://www.youtube.com/watch?v=lP8NJojqXLE
Paul-Staffanstorp: Visst är det godkänt, men kolla beroende på vilken brunn du väljer eftersom vissa inte är godkända att lägga för nära väggarna. Alternativt höjer du ju den med två vinklar... 2st 45 graders höjer ju en del i alla fall...
almanakis: hej, vi har ett stort badkar som är tillverkat i kina med whirlpool-motor. Själva luftmotorn låter mycket lite, men det blir liksom häftiga bubblor så det är de som låter. Vattenmassagen väsnas mer, mycket skönt..men pga ljudet använder vi inte den jättemycket,. utan blir mer 5min intervaller, varvar lite med luftbubblor och sedan är det skönt att bara stänga av allt och låta
Zecevic: Antar att detta med upphöjning är bästa sättet eftersom du inte får vattenansamlingar där. Ang. behörighetsprylen så läste jag i vvs-forum att Moderna försäkringar (har jag för mig att det var) har börjat kräva att rörisen monterar enligt säker vattenreglerna.
hempularen: Om du verkligen har 7-8 m spännvidd så har du problem. Det sviktar. Hur du skall stötta upp det får du bättre svar på under "byggmateriel" ämnet. Men i princip borde du anlita en byggnadsingenjör som räknar på det. Det är inte bara en fråga om svikt utan även om ren hållfasthet.
Dimmer: Hej! Ska dra igång med badrumsrenovering till hösten och håller på att planera för fullt. Problemet är att rummet är väldigt smalt och långt ca. 1200*4000 Har därför problem att hitta badkar. Så nju funderade jag på att bygga ett eget. Har sökt runt lite men bara blivit lite klokare. Tänkte mig LUX skivor i alla sidor, även botten. Sen flyta botten för att få till fallet. Med en
Paul-Staffanstorp: [citat] Var är där en sned hörna menar du ? Menar du mellan väggen och snedtaket till vänster så gör man precis på samma sätt som om snedtaket hade varit en vägg. Att tänka på är dock att plocka bort eventuell plast i taket innan man klär med nya godkända våtrumsskivor !!
Abbedabbe: Jag kan bara hålla med ovanstående och den stora problematiken skulle jag vilja påstå ligger i den subjektiva bedömningen av vad som verkligen är kvalitet. Eftersom jag själv är hantverkare vet jag att alla kunder är olika och likaledes givetvis alla hantverkare. Det finns riktilinjer eller kanske rättare sagt minimikrav på vad som är fackmannamässigt utfört vid t.ex plattsättning.
frimson: Det här är en nybörjarfråga men jag har ändå inte lyckats hitta svar på den här så...: Jag tänkte på en väggbricka (15 mm) koppla en kulventil och sedan förminska ner till 12 mm. (Köpte massa andra prylar också på Hornbach och frågade om nästan allt utom just detta så nu blev det väl fel :o.) När jag provar nu att skruva i ventilen i väggbrickan så undrar jag om det inte
Leon_Azzaro: Hej! Vi håller på att bygga ett nytt badrum och duschområdet är en fyrkant på 80*120 cm och resten av badrumet är ytterligare en fyrkant på 2*3 m. Vi har tänkt ha en kant på 45mm där duschdelen är för att förhindra att vatten rinner ut i resten av badrummet när man duschar. Vidare ska vi ha en duschdörr som sluter tätt på kanten typ Macro. Min fråga är om det räcker med en
Zemerlin: Om du nu skall reparera något alls så behöver du göra mycket mer än bara "lägga nytt golv" (om du nu skall följa några branchregler) Vill ni renovera och har pengarna till det så får ni nog blåsa ut hela badrummet och bygga upp det från grunden...med bra underlag, fall, tätskikt etc... Annars känns det som att en duschkabin kan vara ett bra alternativ till att slippa göra om allt.
injonil: Det är ett tvättställ från ca 2001 av budget-modell (ej känt märke). Finns inte någon anordning för att skruva fast ringen alls. Kan det vara så att den ska vara lös?