Hej,

Jag håller på att planera en badrumsrenovering och är intresserad av vilka moment som görs av vem (VVS/rörmokare, elektriker, byggare). Det intressanta är ju vad man normalt kan/skall förvänta sig att byggarna gör eftersom det är en viss priskillnad per timme mellan olika hantverkarkategorier.

Steg i processen:

1. Riva gamla avloppsstammar: byggare
2. Riva trycksatta rör (gamla varm- och kallvattenrör samt radiatorer): byggare eller VVS?
3. Montera nya avloppsrör och golvbrunnar: byggare eller VVS?
4. Gjuta: byggare
5. Golvvärme (el): elektriker eller byggare?
6. Flytspackling ovan golvvärme: byggare
7. Tätskikt: byggare eller VVS?
8. Plattsättning: plattsättaren
9. Montera trycksatta rör: VVS

Vilka erfarenheter har ni?

Ingen som har några erfareneheter att dela med sig? ???

5. Golvvärme: byggaren lägger väremkabeln, elektrikern installerar
7. Tätskikt: plattsättare

2. Allt rivjobb gjorde vår snickare, men röris var där och stängde av vattnet samt tömde systemet först om jag inte minns fel.

3. Montera alla rör och brunnar gjorde vår röris.

5. Vi har vattenburen, vår snickare monterade alltihop, rörisen provtryckte.

7. Vår röris gjorde även tätskiktet.

Tror det är väldigt olika vad de kan/vill göra, så det är nog egentligen svårt att sätta några generella riktlinjer.

Rörisen gjorde princip allt utom kakelsättning men fogning gjorde han.

han tyckte platsättaren var på tok för dyr så han rekkade mig endast platsättning så fogade han och silikonerade.
Tätskiktet gjorde rörisen då han har certifikat för våtrum.

Sen gjorde han mer än så... Installerade toastolen, hängde upp handvask och underskåp och spegeln och lampor och sidoskåp och spotligts...

Så när man kom hem var allt redan gjord av rörisen. Snickaren fick gå ner lite i arbetstimmar medan rörisen bjöd på jopbbet ;)

F
5. elektriker, en snickare får INTE lägga "elektrisk"golvvärme

Paul-Staffanstorp
fylkan skrev:
5. elektriker, en snickare får INTE lägga "elektrisk"golvvärme
En snickare får visst det lov att lägga en elektrisk slinga för golvvärmen, men däremot inte ansluta den till elnätet.

Dock finns det en helt annan viktig sak att kolla upp.

Här nere i södra Sverige och i min omgivning kan jag inte finna en elektriker som ansluter golvvärmen om de inte själv både sålt och lagt slingan, och ifall man lyckas hitta någon så får man antagligen ingen garanti på det.

Kolla alltså upp med din elektriker hur han ställer sig till detta.

Elfirmorna jag anlitar kopplar endast in sådana slingor de sålt och lagt själva.
Dock tar inte läggningen så speciellt lång tid så att det blir så speciellt dyrt för dig.

Vad gäller prisskillnaden mellan en Rörläggare, Elektriker, Snickare, Plattsättare så kan det ju inte röra sig om så stora skillnader...
Här ikring är det marginella skillnader i alla fall.:rolleyes:

Paul här har du fel. En elektrisk golvärmeslinga är ungefär så fast en installation kan bli. Och fasta installationer måste utföras av en behörig elektriker. Med installera menar man både läggningen av slingan och inkoppling. Och framförallt att den måste kontrollmätas före läggningen, efter läggningen, innan flytspacklingen och efter att allt är klart. Snickare brukar inte ha isolationstestare i sin verktygslåda.

Att det sedan är ganska vanligt att det fuskas med detta är en annan sak.

Paul-Staffanstorp
hempularen skrev:
Paul här har du fel. En elektrisk golvärmeslinga är ungefär så fast en installation kan bli. Och fasta installationer måste utföras av en behörig elektriker. Med installera menar man både läggningen av slingan och inkoppling. Och framförallt att den måste kontrollmätas före läggningen, efter läggningen, innan flytspacklingen och efter att allt är klart. Snickare brukar inte ha isolationstestare i sin verktygslåda.

Att det sedan är ganska vanligt att det fuskas med detta är en annan sak.
Så svarar inte elektrikern om du pratar med dem här i kring i alla fall. :o

Enligt dem är det installationen av den till elnätet då den blir så att säga "strömförande", som räknas till det man behöver ha behörighet för att få göra.
Kontrollmäta slingan kan ju göras och görs ju när den lagts.
Att detta även görs innan läggningen är ju bara precis för att kolla så den är ok innan man har arbetet med att lägga ut den.

Då låter det som elektrikerna där skall lära sig vad som gäller. Nu är ju jag iofs. inte behörig elektriker så jag sticker ut hakan lite om jag hävdar att en behörig elektriker har fel.

Men detta har varit uppe o otal gånger i elforumet här, och jag vet att enl. elsäkerhetsverket som vi har tillfrågat efter en ganska animerad diskussion i elforumet så är all föerläggninga av fast installation behörighetskrävande. Då gällde inte frågan just elvärme, så det finns en liten öppning för att elsäkerhetsverket skulle kunna ha en annan inställning när det gäller just det. Men även enl. installationsanvisningen från tillverkarana framår det att en elektriker måste lägga kabeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.