Vill först påpeka att jag är total novis när det gäller badrum, fuktspärrar o allt vad det heter, så ta frågan för vad det är.

Vi har upptäckt att det i ett av hörnen i badrummet kommer ut fukt ur fogen mellan kakelplattorna. Blir inga pölar, men såpass att det fyller fogen med fukt/vatten från hörnet längs fogen vid väggen ca 10-20 cm. Vi trodde att det var vatten som kom från hundens vattenskål som stått ungefär där, men när jag torkade upp och kollade närmare så märker man att det kommer upp lite fukt/vatten när man trycker på en viss punkt i fogen som sitter närmast väggen i hörnet av badrummet.

Badrummet används som vanligt varje dag av två små barn som skvätter ganska rejält när de badar, så det brukar bli ganska blött över hela golvet. Huset är byggt 2000 och badrummet hade först matta, men gjordes om 2001 när husleverantören satte dit elslingor och klinker på det befintliga golvet.

Vad kan det vara? har jag någon form av läckage? Eller är det normalt att väta går ner under klinker, som jag tror mig läst någonstans tidigare?

Thomas59
Jo det är i och för sig normalt att det är fuktigt under plattorna men fallet mot golvbrunnen ska ju göra att vatten inte blir stående. Det ska heller inte svikta när man trycker på plattorna.

Det behöver inte betyda att du har en fuktskada men det bör givetvis kollas upp av en fackman.

Kan man komma åt golvet underifrån kan man kolla den vägen utan att ta upp golvet.

Tack för ett snabbt svar!

Det lilla vatten som kommer uppe på fogarna verkar dock "rinna" mot det andra hörnet där golvbrunnen ligger, dock är det så lite att det inte kommer fram.

Tyvärr ser jag ingen möjllighet att komma åt det utan att bryta upp klinker. Klinkern sviktar inte, utan det känns mer som att när man trycker med fingret på ett speciellt ställe på fogen (precis i hörnet mellan två väggar), så kommer det fram lite mer fukt.

Det enda som jag kan göra, skulle väl vara att ta bort tröskeln som sitter ca 15 cm från hörnet där fukten kommer fram. Då borde man kanske se om det är fuktigt under eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.