Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Så sant det också. En bra hemmapulare gör nog jobbet bättre än en tafflig eller tom medelgod hantverkare.jeppeknaster skrev:När man läser alla inlägg om taffliga hantverkare här på forumet så så verkar det ju vara så att "branschfolket" vet lika lite om reglerna som hempularen, om inte mindre. Man är ju "hantverkare" och då behöver man minsann inte läsa på utan man har ju liksom alltid gjort på sitt sätt och det har funkat.
Har en fastighetssäljande hempulare gjort jobbet KAN det bli svårare att hävda dolt fel då felet endast kan klassas som dolt om säljaren inte känt tilll felet. Har säljaren gjort arbetet själv lär han/hon ju känna till om det är felaktigt utfört. I alla fall om man medvetet fuskat eller gjort avsteg från reglerna.
Har en firma gjort samma fel är ju sannorlikheten större att säljaren inte känner till det och med lite tur har det gått mindre än tio år och firman finns kvar.Då bör i vilket fall säljaren kunna reklamera.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
*Haha* ja så kan det kanske vara. Nä allvarligt, visst finns det många bedrövliga hantverkare men det finns nog lika många eller fler klantiga hempulare så hempulat är ju ingen kvalitetsgaranti det hellerMikael_L skrev:
Våtutrymmen ÄR svårt men är våtutrymmet använt under något/några år utan fukt-/vattenskador, det inte finns några synliga fel och ingen unken lukt och i övrigt bra finish så bör det vara ganska lugnt. Infästningar som gjorts i efterhand måste man kolla noga eller egentligen allla infästningar.
En våtrumsexpert bör kolla våtutrymmen vid köp. Säger han/hon ok kan man vara ganska lugn. Är våtutrymmet mer än 10 eller kanske 15 år bör man nog kalkylera med en helrenovering inom ett antal år i vilket fall.
Men då avsäger sig IF alltså alla blivande kunder som har hemgjorda badrum.rolri skrev:
För om jag har ett annat FB när jag gör badrummet har jag ju ingen anledning att prata med IF???
Samma om jag köper en BR eller hus.
dom reglerna som gäller idag..gäller säkert inte om några år,
då man kanske behöver hjälp av försäkringsbolag ..så det kvittar ju nästan hur man gör..
lutar mer åt våtrumsmatta här...för att slippa problem dom närmaste 15 åren
känns som att det är mindre som kan gå fel då..
fast tycker det är snyggare med kakel....
då man kanske behöver hjälp av försäkringsbolag ..så det kvittar ju nästan hur man gör..
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Skadefallen bedöms utifrån dom regler som gällde då badrummet utfördes.tjena skrev:dom reglerna som gäller idag..gäller säkert inte om några år,
och vad händer om du får lite fukt i ditt betonggolv? Det är väl inte hela världen om betongen blir fuktig bara det inte rinner stora floder ut till träkonstruktioner i väggarna. Rummet går väl att tätta med tättningsmassan och rörgenomföringar likaså.rolri skrev:
Jag har svårt att hitta argument för att bila upp en gammal men oskadat golvbrun och vattenrör som ligger ingjutna i betongen .... när man väger mellan arbetsinsats och risk för fuktskador i en betonggolv. Man får ändå ingett nytt badrum av försäkringen om något går galet om 5-10år... och byggregler för våta rum hinner ändras många gånger om under den tiden
kör på sunt förnuft
gaia
Jodå, det kan man visst få det, om t ex ett underliggande rör springer läck.gaia skrev:
För att förtydliga; tätskikt har en livslängd på 30 år, kakel BÖRJAR värdeminskningen efter 10 år etc etc, så åldersavdragen blir inte stora om en skada som jag nämnde ovan sker efter 5-10 år.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen när det gäller badrum i mitt eget hem så hade jag gått emot dagens löjliga branschregler fullständigt om jag skulle gjort ett badrum till mig själv.
Jag skulle använt plyfapå väggarna och sedan kartongbeklädd gips med ett ordentligt tätskikt utanpå detta.
Argumenten att träfiberskiva och kartongbeklädd gips inte är godkända eftersom det kan växa mögel på dessa när de blir utsatta för fukt... är ju bara löjliga.
OM plyfan och gipsen tar stryk av fukt så är där ju garanterat fel på tätskiktet och då måste det ju ändå åtgärdas och vad har det då för betydelse vad som finns bakom tätskiktet...
Jag skulle använt plyfapå väggarna och sedan kartongbeklädd gips med ett ordentligt tätskikt utanpå detta.
Argumenten att träfiberskiva och kartongbeklädd gips inte är godkända eftersom det kan växa mögel på dessa när de blir utsatta för fukt... är ju bara löjliga.
OM plyfan och gipsen tar stryk av fukt så är där ju garanterat fel på tätskiktet och då måste det ju ändå åtgärdas och vad har det då för betydelse vad som finns bakom tätskiktet...
Klicka här för att svara