har sett att man kan montera duschavlopp PurusLine inte bara vid vägg men också mitt i golvet fex i ingången till en dusch. Undrar om någon har erfarenheter av avloppsrännan i ingången ... eller funderingar om det?
gaia

Jag har det men mitt badrum är inte klart så jag har aldrig duschat där. Vad har du för funderingar? Tror du det skulle vara problem? Anledningen till att jag har placerat brunnen där är att jag inte vill stå på brunnen som är så vanligt när man har en vanlig fyrkantig brunn.

Jag har bara sett att det är möjligt och undrar nu om det är smartare att ha den så. I båda fall slipper man stå på gallret som jag också gärna vill :).
Finns det någon fördel att placera den under en duschdörr eller en duschdraperi så att vatten hindras från att ta sej ut även om dörren/draperiet inte håller 100% tätt mot golv. Vill ej att vatten smitter ut längst kakelfogen om lutningen utanför är något mindre.
Har hela tiden tittat på Unidrain som kan placeras enbart mot en vägg och nu med Purus Line kan man ju välja fritt. Men vad är bäst??? Badrummet är fortfarande i planeringsfasen ....
Hur och varför gjorde du ditt val?
gaia

Jag vet inte om Purus är godkänd idag för att placeras dikt mot vägg på brunnens kortsidor. När jag gjöt grunden var regeln att det behövde vara 20 cm till närmsta vägg så min ränna utgör inte en hel "barriär". Men givetvis måste man ju ha fall mot brunnen så jag tror inte problemet blir att vattnet "tar sig förbi".

Den är godkänd för Väggnära montage vad det nu betyder..

Jenzza skrev:
Den är godkänd för Väggnära montage vad det nu betyder..
ju, men jag funderar inte på att montera den vid en vägg
den är tänkt att ligga mellan 2 väggar i ingången och vet ej om det är så smart....
gaia

Men om du placerar den mellan två väggar hamnar brunnen nära väggarna, kortsidorna på brunnen alltså. Jag ska se om jag kan rota fram någon bild på hur det ser ut på mitt bygge.

Här ser man brunnen och att jag har ca 20 cm till sidovägg.

• Dusch.jpg
fn76 skrev:
Här ser man brunnen och att jag har ca 20 cm till sidovägg.
precis så vill jag också ha det mitt i golvet vid en dörr. Nu förstår jag att det var det bästa placering för din rund dusch. Min ska vara en fyrkant 100x100 så jag har minst 4 möjligheter :). har helt enkelt för mycket att välja :).
Hoppas du hinner testa din dusch och berätta hur det fungerar innan jag börjar renovera mitt badrum :).
Jag kan ju bara gissa fördelar: det som skvättar mot dörr rinner ner direkt in i avloppet i stället för att vandra i svagt lutande fogar utanför dörren. Spelar mindre roll om gummilisten under dörren kan hålla tätt eller ej :). Vill man använda gimmiskrapan efter en dusch så är det också rätt att den finns just i dörren, tycker jag.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.