Badrum
sad_ant: Äh! Klart som f*n man skall ha fönster i badrummet, gärna riktigt stort och lågt, med lite frostat nedtill kanske, kan bli läckert! Det jag skulle undvika är att sätta fönstret i duschområdet, alltså ovanför badkar eller dylikt som man ofta gjorde förr, sätt istället fönstret på väggen med handfat eller varför inte en snygg handdukstork brevid och håll väggen rent... Detta
frhe: Låter som ni har för svag slinga (T2 blå 10) för ingjutning i betong. Tror det är T2 blå 20 som man ska ha för detta ändamål. Men inte ens den ska läggas djupare än 5 cm ned i betongen, 10 cm låter väldigt djupt. Hur är isoleringen under? Ska ni värma upp ett badrum i ett gammalt hus med bara värmeslinga i golvet (som då ska ligga på korrekt djup etc) behövs 70 W /m2 och
Hemmakatten: Vi har en enplansvilla med betongplatta. Badkaret gjöts först (eftersom det är nedsänkt) med isolering under o runt om, sedan gjöts själva plattan. Nu (äntligen) är badrummet färdigt och visst har du rätt i att man måste städa lite oftare med mosaik än om man hade haft kakel. Dock har mosaik den stora fördelen att den inte är lika hal som kakel att gå på, eller rättare sagt, den
JonathanK: Efter 2 år i lägenheten har vi börjat fundera på att göra om lite i badrummet. En sak som jag frågat mig men aldrig tagit tag i är att sättet taket är sänkt på är underligt. Det är för det första ett "vanligt" rum som är omgjort till ett badrum. Rummet har normalt 3,4 meter till tak så det som är gjort är att taket sänkts med 1 meter och en varmvattenberedare samt spotlights
Carolin: Vilket kakel ska jag använda till mitt funkisbadrum. Måste det vara svartvita plattor eller finns det mönstrat?
Cheever: Nimoverken Kolla om någon här passar och sedan under återförsäljare.
iswal: Okej! Anledningen till varför jag undrar är för att fruns farsa är utbildad, och jag undrade om det räcker att man har papper på det eller om det måste vara firma
jeensa: Tack för alla tips. Har även tittat på ångbad men det verkar inte finnas i lagom storlek det heller, 130cm bred finns men jag får ju in max 127cm om man lägger den väldigt tajt, annars blir öppningen "från sidan" så det blir nog att se lite dumt ut... mvh jensa
docM: Om det kommer fukt på kontaktytorna mellan cementbaserade blandingar och icke-alkaliresistenta produkter kan det uppstå diverse otrevliga kemiska reaktioner, som är alltifrån allergiframkallande och lim/tätskiktslösande till ammoniakstinkande. Det är alltså inget problem förrän det uppstått en läcka, eller om man har en felaktig ångspärr, men har man gjort fel blir skadan mer
pelops: Fel av mig, klart det är 22 mm golvspån. Tycker det är så liten skillnad i sammanhanget i pris mellan vanliga och fukttröga skivor så det är lika bra att lägga det. Jag menar, det blir ju ändå en del pengar när man totalrenoverar ett badrum som har hållit sig sedan början av 70-talet..
Butcher: Ska just börja på att kakla in mitt runda badkar och ska ha en inspektionslucka/luftgaller. Någon som känner till en böjd variant eller som man kan böja för att följa karets form? En rak lucka till en rund front är nog inte så lyckat... Annars får det bli en specialtillverkad vilket säkert kommer att kosta en del.
Linisen_01: frhe: Tack så hemskt mycket! Någon annan som har åsikter om vilken väv som är snyggast?
hondavfyra: Det nya limmet har jag inte hört om. Köpte mina grejet för ca 2 månader sedan. Jag har sparat den cirkelrunda biten som blir över när man har skurit ut för golvbrunnen. Den består av en del golvbrunnsmanscett och en del WetStop duk med NewStart-lim mellan, och inte ens där har limmet torkat. Jag tror att det blir så "tätt" mellan dessas två materialen att vätskan i limmet inte kan
pjop: Tack för svaren! Aldrig blir det som man har tänkt sig...
Alpha: I mitt fall så är det timmervägg, den porösa träfiberskivan kanske är salad så att ännu mer glipa uppstår, själv kan jag tycka efter vad man läst och hört att 2/3 delar av spiken,skruven ska sitta i fast matrial, men men man kan ju förborra när man mätt upp med en liten borr och dra i skruvarna utan plugg först för att se hur de känns om de drar eller ej. Man vill ju inte att
nyttanvändarnamn_111: Ok... men då skulle jag antingen gjort som jag beskrev tidigare eller så skulle jag fällt in stående kottlingar på cc300 och använt en skiva bara. Det bör räcka känns det som faktiskt. Mvh Köksmontören
verktygsgurun: Tror inte MDF lister är så fuktkänsliga faktiskt, Visst en furulist återgår till sin form när den torkat det gör inte MDF men man spolar ju inte vatten på listerna. Vad är alla badrumsmöbler gjorda av ? MDF kanske ?
Anonymiserad 23608: Är du någorlunda händig så kan du ju göra allt själv och utnyttja ROT-avdraget på rör- och eljobben. Då sparar du mest pengar och får det godkänt utfört eftersom privatpersoner får utföra plattsättningsarbeten enligt branschreglerna. Annars kan du väl; Skyddstäcka, riva (inkl. golvbrunnen om den måste bytas), slipa rent golv och väggar från fix/lim, spackla väggar och golv,
Caspár: Blandar mig också in i den här tråden... Nu har jag satt upp duschdörren med alu-profiler, har 'limmat' den med silikon. Hur länge behöver man vänta innan man borrar i den, jag menar hur länge efter man satt silikonet ?
yxet: testa luktätare finns till bla bilar som folk rökt i eller haft djur. en skål med ättika är en annan grej att testa.
caskade: Lyckman, Vad kostade 6mm härdat optowhite per kvadratmeter ? Hur mycket blev extrakostnaden för att pulverlackera baksidan?
daskind: Hallå Hallå! Tänkte dela med mig av renovering av mitt badrum. Har varit en del motgångar, men nu börjar vi närma oss ett färdigt projekt! http://kraftbygge.wordpress.com/ Länk till bloggen där jag uppdaterar steg för steg! (Det är en totalrenovering av min lägenhet, inte bara badrummet) Det som är kvar av badrummet är Handukstork och spegel/spegelskåp. Jag skulle vilja ha lite
camelot: Hej igen! Nu har vi haft rörmokaren hos oss och han har bytt till ett rakt rör och en tvärare krök. Därefter satte han på förslag av min hustru ett rör utifrån det andra så blir det en läcka så rinner vattnet ut på badrumsgolvet. Litet okonventionellt kanske men det ska säkert fungera bra! I den lägenhet som vi bodde i förut hade vi samma typ av vanliga avloppsrör och någon
krito: tack för alla svar! vad bra att det verkar funka med puts i badrummet-fastän de som jag pratat med inte direkt rekommenderat det-det blir svårt att göra rent-och vasst etc känner någon här till hur man kan göra putsen just lättare att göra rent? någon pratade om att lägga på en lack eller liknande jag pratade med en kakelsäljare som menade att man kunde putsa ovanpå tätskikt med
Caspár: Tack för alla svar. Anledningen till att det är spånskiva bakom, är att den har suttit där sedan huset byggdes 1986. Vi ville inte riva den med anledning av all el bakom inklusive proppskåp. Vet att det inte är godkänt, men vad ska man göra. Det var spånskiva UTAN tätskikt på alla väggar såg vi när vi rev ner. Nu är dom borta och där sitter Minerit VT nu. Och nej, det är inte i
johan006: Nu vet jag inte om GVKs branschregler använts men tolerans och reklamation av fogsprång diskuteras bla i GVKs - Säkra Våtrum sid 22: http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2008.pdf [citat]
JoeHill: Hej, Har en liten fjällstuga, där det tyvärr är bakfall i den lilla toan med dusch, jag bad mattläggaren med hjälp att spacka upp ett fall, men det gjorde han inte, ser man nu i efterhand. Jag har temporärt "löst" problemet med en dusch sarg mot golvet runt duschen, men måste fixa något bättre, dusch kabin går inte, finns inte så små. Nu till frågan, jag tänkte mig att sätta upp