Badrum
Jan-Å: [citat] Det spelar ingen roll, räcker med att det finns plats för fogen det blir ju alltid nåt som kryper upp lite i å me att man brer ut fixet på hela golvet. Vad är plats för fogen då?:confused: jag är förstås bara amatör så kommer nåt proffs å säger emot nu så har denne förmodligen rätt men 5 mm skulle jag säga räcker. Jag har ingen fog som spruckit eller nåt fix som syns
Jan-Å: Inte riktigt svar på din fråga men jag har gjort precis samma, dränerat + platon men ingen isolering, isolerat golvet (EPS-bruk) lagt vattenburen golvvärme. Jag isolerade inte källarväggen alls, satte kakel bara, det är ändå ett av husets varmaste rum så jag är glad att vi inte isolerade mer :)
bodyman29: Vi har renoverat vårt badrum och blev inte alls nöjda med det estetiska. Kan någon rekommendera en bra besiktningsman?
Bezt: http://www.gvk.se/hem/start.asp eller direkt till reglerna här http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2008.pdf tror jag är den som gäller vid våtrumsmatta.
Larsa: Du behöver inte tänka på att det är vatten, kaklet skyddar väggen tillräckligt för det stänk som kan komma från hon. Jag skulle skurit ut en ruta ur väven för att vara säker på att det sitter. Sen kan du köpa färdigblandat kakellim på burk. Smeta på limet på väggen och dra sedan en tandad spackel genom bruket. Sen är det bara att trycka dit kaklet. Det finns ju nu väldigt
Johan Gunverth: [citat] Då tänker du ha ett målat tätskikt på väggarna och kartonggipsskivor är här fortfarande godkända. Det verkar dock som om våtrumsskivor rekommenderas T.ex. http://gm.flugger.com/sv/Flugger%20Vaatrumssystem.pdf Rubrik 2.1 - underlaget
nino: Sen är det ju himla svårt att räkna exakt hur lång tid det tar om man ska riva bort bef. skiva på väggarna ( hur ser det ut bakom, hur är det reglat, hur tätt det är fastsatt, skruvat eller spikat) sen är det nog av stor betydelse om samma firma gör allt rivning snickring ev. rördragning för el och montering av golvbrunn, ska 2-4 olika firmor dit blir det ju en massa åkning och
joflopp: Standardreceptet för klinker och träbjälklag verkar vara följande. Träbjälklag minst c/c 600, limmad och skruvad 22 mm golvspån och till sist fiberarmerat flytspackel i ett lager om minst 13 mm - eventuellt med punktsvetsat stålnät som armering beroende på spackelfabrikat och golvyta.
fresve: Blir ju bättre för dig iom ROT o veta vad av den kostnaden som är material respektive arbetstid. Om det är ett bra pris eller inte kan jag inte uttala mig om.
fungsgard: Jag har varit lite klantig och undrar hur ni tycker jag ska fortsätta..:( Jag har gjutit nytt golv men tänkte mig inte för och "var inte så noga, det ska ju ändå flytspacklas...." Nu när jag tänkte börja sätta golvskenorna för metallreglarna så fick jag ju genast äta upp det. Min fundering är nu om jag ska flytspackla först för att få en slät yta att sätta skenor på eller om
ByggBert: [citat] håller med "puu"´s grundregel, men jag rekommendera inte att dra ut fukten via en (murad) skorstenen, då det finns risk för fuktskador. förr i tiden med otäta hus å fönster var självdrag det enda alternativet, men idag bor vi i täta hus med forcerad ventilation. vår skorsten har 4 gångar; 2 igensatta, 1 öppen för rökgas från vedspis, och 1 för självdrag från
Jan-Å: [citat] "umit" som jag svarade skulle ju lägga fallet med mosaik :rolleyes: själv la jag fall med 10x10 resten av golvet i badrummet är 25x40, ingen större skillnad att lägga 30x60 tycker jag men klart värre än 10x10 ;)
Dubbelpannan: Så, nu är fallet precis färdigt! :) Jag tog bort avstängningslisten, ritade heldragen linje på väggen i duschhörnet i motsvarande höjd på färdiga golvytan i våg med penna, samt en parallell-linje ca 20 mm ovanför ifall jag skulle kladda bort den nedre (vilket hände). Linjerna var mycket behjälpliga för syftningen av höjden! Primer på. Torka. Nu använde jag samma flytspackel som
kimpo: Klart ni ska helkakla!! Då höjer ni garanterat värdet på lägenheten!
tank77: SealitNano Glas&Keramikförsegling är prima. Finns på KakelDax, Kakelpalatzet samt Svenska Kakels butiker. http://www.sealitnano.se/front.html
Gooks: Om man ska slå på en våtumskiva utanpå kan det väl inte spela någon roll om pappen och tjäran är kvar?
HEM2121: www.wema.pl Har flera bra butiker bla i Gdyna och Gdansk, Gydynias butik (ligger lite utanför Gydyna) är i mitt tycke den bästa.
sad_ant: Äh! Klart som f*n man skall ha fönster i badrummet, gärna riktigt stort och lågt, med lite frostat nedtill kanske, kan bli läckert! Det jag skulle undvika är att sätta fönstret i duschområdet, alltså ovanför badkar eller dylikt som man ofta gjorde förr, sätt istället fönstret på väggen med handfat eller varför inte en snygg handdukstork brevid och håll väggen rent... Detta
frhe: Låter som ni har för svag slinga (T2 blå 10) för ingjutning i betong. Tror det är T2 blå 20 som man ska ha för detta ändamål. Men inte ens den ska läggas djupare än 5 cm ned i betongen, 10 cm låter väldigt djupt. Hur är isoleringen under? Ska ni värma upp ett badrum i ett gammalt hus med bara värmeslinga i golvet (som då ska ligga på korrekt djup etc) behövs 70 W /m2 och
Hemmakatten: Vi har en enplansvilla med betongplatta. Badkaret gjöts först (eftersom det är nedsänkt) med isolering under o runt om, sedan gjöts själva plattan. Nu (äntligen) är badrummet färdigt och visst har du rätt i att man måste städa lite oftare med mosaik än om man hade haft kakel. Dock har mosaik den stora fördelen att den inte är lika hal som kakel att gå på, eller rättare sagt, den
JonathanK: Efter 2 år i lägenheten har vi börjat fundera på att göra om lite i badrummet. En sak som jag frågat mig men aldrig tagit tag i är att sättet taket är sänkt på är underligt. Det är för det första ett "vanligt" rum som är omgjort till ett badrum. Rummet har normalt 3,4 meter till tak så det som är gjort är att taket sänkts med 1 meter och en varmvattenberedare samt spotlights
Carolin: Vilket kakel ska jag använda till mitt funkisbadrum. Måste det vara svartvita plattor eller finns det mönstrat?
Cheever: Nimoverken Kolla om någon här passar och sedan under återförsäljare.
iswal: Okej! Anledningen till varför jag undrar är för att fruns farsa är utbildad, och jag undrade om det räcker att man har papper på det eller om det måste vara firma
jeensa: Tack för alla tips. Har även tittat på ångbad men det verkar inte finnas i lagom storlek det heller, 130cm bred finns men jag får ju in max 127cm om man lägger den väldigt tajt, annars blir öppningen "från sidan" så det blir nog att se lite dumt ut... mvh jensa
docM: Om det kommer fukt på kontaktytorna mellan cementbaserade blandingar och icke-alkaliresistenta produkter kan det uppstå diverse otrevliga kemiska reaktioner, som är alltifrån allergiframkallande och lim/tätskiktslösande till ammoniakstinkande. Det är alltså inget problem förrän det uppstått en läcka, eller om man har en felaktig ångspärr, men har man gjort fel blir skadan mer
pelops: Fel av mig, klart det är 22 mm golvspån. Tycker det är så liten skillnad i sammanhanget i pris mellan vanliga och fukttröga skivor så det är lika bra att lägga det. Jag menar, det blir ju ändå en del pengar när man totalrenoverar ett badrum som har hållit sig sedan början av 70-talet..
Butcher: Ska just börja på att kakla in mitt runda badkar och ska ha en inspektionslucka/luftgaller. Någon som känner till en böjd variant eller som man kan böja för att följa karets form? En rak lucka till en rund front är nog inte så lyckat... Annars får det bli en specialtillverkad vilket säkert kommer att kosta en del.