När vi idag fick hem wc stolen och jag provade den på avloppet så står stolen alldeles för långt från väggen. När jag mäter så har byggarna satt röret 250 mm ut från väggen. Enligt vissa trådar på forumet här så ska det vara ca 125 mm. På måndag blir det ett snack med byggarna - vad finns det för alternativ enligt er mening att försöka få in wc stolen närmare väggen, helst 100 mm i alla fall?

Misstänker att det kanske är kört (klinker är redan satt.....), men någon här har kanske något klokt att säga. Jag borde förstås kollat detta tidigare, men jag kände inte till vad som gäller, eller hur en wc stol ser ut "under" och har därför inte funderat över placeringen tidigare.

Paul-Staffanstorp
Finns ju alltid en excenter att använda, men så mycket hjälper det inte.

file_4_27.JPG

Läste om en sådan på någon tidigare tråd, men då handlade det om 30 mm justering :(

Någon som har tips på en WC som "kräver" att avlopp är placerat längre ut från väggen? Kan tänka mig att köpa en ny om det finns någon modell som ser bättre ut än nuvarande IDO stol som är gjord för avlopp 125 mm från vägg.

Men 250 är inte helt fel heller, beror såklart på modellen man man vill ju ha minst 100mm bakom tanken för att komma åt att städa mm.
Men annars så inns det excenter som fixar mer med men vet inte rsk-nr på den

B
är ju bara skönt kunna torka där bakom ju. me 100mm ser man ju knappt om det är rent

Har letat som tusan nu och hittat lite olika modeller via www.sanova.se som funkar på avlopp längre ut från vägg (ifall någon annan har samma problem och söker på forumet). Ska titta närmare på det imorgon.

Visst kan det vara okej med lite mer utrymme bakom än normalt. Mitt största problem är att stolen kommer för långt ut i rummet mot duschen (blir onödigt "trångt"). Så en kompromiss hade varit fint, där stolen hamnar lite mer än vanligt ut från väggen men inte så långt ut som den vi nu köpt.

Tack för uppmuntrande ord dock!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.