Badrum
Berane: Vi planerar att i höst bygga om vårt badrum och extratoalett. I badrummet fanns förut ett badkar av standardstorlek, nu blir det en dusch i stället (en Macro duschhörna Skagen Rund Screen 88*88 cm). MEN, för att få rum med duschen måste vi byta till ett mindre fönster. Nuvarande fönster är på 60*120 cm men vi behöver byta till 40*120 cm, SP- eller Elit-fönster (för några år sedan
Mattias Jönsson: Både och. Fick nyligen hem ett Classic 90 med Topline-skåp och Topline-stommen var färdigmonterad. Resten (utom handfatet förstås...) kom i platta paket. Köpte på Hemvaruhuset.se och det funkade kanon!
kimpo: Du kan lugnt bila, men för säkerhets skull hade jag satt en balja i taket under hos grannen och erbjudit mig att laga grannens tak (igengjutning av valvet och en ommålning av tak) om man skulle råka gå igenom. Brunnarna brukar kunna ha en tendens att ligga väldigt nära taket. Har själv bilat utan balja, men då jag för några år sen gick igenom taket och en stor betongklump slog ner i
frhe: Ska det bli billigt skulle jag sätta gips och sen måla med våtrumsfärgsystem. Eftersom det är en toalett behövs inte väv, så man kan få en snygg slät yta i vilken kulör som helst. Garanterat billigast. Och snyggast. klinker och kakel i små utrymmen brukar inte bli snyggt.
nino: Det är inte lag på att dra om rören men en rekomendation. Länsförsäkringar betalar en del av kostnaden för att dra om rören så det följer VASKA reglerna. Bästa är nog att prata med sitt försäkringsbolag om hur man ska göra
SvenD: 1. Nej, golvvärmen håller för låg temp. Ofta max 35 -40 C och då bara när det är som kallast ute. Anslutning till radiatorkrets och kompletterande elpatron är att rekommendera om du vill ha en V-tork som alltid funkar. Om du har ren el (ej t. ex. värmepump) som huvudsaklig värmekälla, så vinner du inget på att vattenansluta den. 2. c/c 40 mm är nog ganska vanligt, men jag skulle
AstridL: Vulst var ordet, inte svulst som jag skrev! Tack för att du berikat mitt ordförråd :-). Vårt nya kar har tre hål, varav ett till omkastare, så det blir nog bra! Tack för hjälpen.
jenfor: [citat] För att man inte kan vara så kräsen att man väljer bort en lägenhet i Sthlm för att den har dusch när man vill ha badkar och vice versa. Tror inte en sekund på att bostadsmarknaden i huvudstaden någonsin blir så iskall. Jag säger bara vad jag anser vara mest praktiskt och med dusch är det enkelt att byta till badkar om man nu absolut vill ha det, men det blir svårare att
jerk: Den behövs inte men underlättar då det är klister på baksidan av duken vilket får den att fastna fel om man inte passar sig. Jag lät rullen ligga på golvet och drog upp duken försiktigt och fäste längst upp först och jobbade mig neråt och tryckte fast duken med händerna så att det inte blev några luftbubblor. Man måste dock vara försiktig så man inte skadar duken.
nino: Infon som jag fått vid användning av spårade skivor och plåtar (med klinker som ytbeläggning) är följande: Spårade skivor på 60cc, plåtarna skruvas ned med 150cc växelvis, behandla plåtarna med Ardex 8+9, limma golvgips med S48, låt torka, limma ytterligare ett lager med golvgips med S48, då uppnår man böjstyvhet som är godkänd för keramik. Använd istället bjälklagskivor om
jenfor: OK. Då förstår jag att de vill ha stordrift på renoveringarna genom att sköta inköpen själva. Dock är det ju mycket märkligt att de bara kan fixa vitt kakel som kostar 4 ggr K-rautas motsvarighet. Det är ju inte så att man får 4 ggr bättre kvalitet. Sannolikt samma. Svagt av BRF som upphandlat! Det borde ligga i deras intresse att entreprenören inte blåser medlemmarna, vilket
Mattias Jönsson: Det börjar arta sig med badrumsrenoveringen, men nu har vi kommit fram till att vi måste gå ned i storlek på de planerade vägg-/överskåpen. Det är nämligen ganska kompakt planerat... Vi jagar helt vanliga vita släta väggskåp, höjd 60 cm och djup 20 (max 25 cm). Var hittar man det?! Jag tycker att jag har kollat runt "överallt", men antingen är de för djupa eller för höga.
vegaz: Ska nu påbörja vårt badrum på ovanvåningen. Frågan är nu vilket skivmaterial som är bäst. Mina förutsättingar är den just nu att en vägg är uppreglad (cc30) med vanliga träreglad (45x70) och tre (ytterväggarna) är tilläggsisolerade med 45x45 stålreglar innanför ytterväggarnas träreglar. Jag har förstått att man inte får ha spånskiva/OBS bakom "våtrumsgipsen" - utan man
ohlgren: Klinker. Ja, kant kanske jag skippar. Men visst borde dubbel skiva förutom vid duschen vara en bra idé för att spara spackel? Det borde ju gå utmärkt att göra vanligt fall vid en sådan konstruktion. Precis vid övergången från dubbel till enkel skiva blir det ju dock extra tjockt med spackel. Och om man då har spårad spånskiva i lager 2 så kan man ha vattenburen golvvärme förutom i
Pagno: Mitt eget badrum,det ena byggdes för några år sedan, är absolut inte godkänt idag! Använde danska våtrumsplattor,glasfiberarmerade av typen kartonggips, använde sedan Keragreen och tillhörande manschetter,remsor,spacklade och byggde ett perfekt badrum....... det känns märkligt att det inte är bra nog, men det är mitt och bank/försäkringsbolag kan inte komma med några invändningar
Sam82: Tjena! Ska börja renovera ett badrum om ett par veckor och har lite funderingar kring golvet som man kanske kan få hjälp med :) Det är så att brevid badrummet finns ett gammalt sovrum som inte används idag och tänkte därför riva väggen mellan badrum och sovrum så man rymmer jacuzzi och bastu rum. Men huset är reglat på betongsula förutom i befintliga badrummet då det är gjutit upp
Pagno: Nu tycker jag att ni är taskiga! Kryss är jättebra att ha som distanser när man ska slå trall:rolleyes: men det var väl inte det ni syftade på.... "byggare":p
Paul-Staffanstorp: Det viktiga är ju att man ser till att det är torrt och rent där man tätar med silicon. Sprutar man sedan in rikligt IN i hålet så håller det hur bra som helst oavsett var i utrymmet det är.
Paul-Staffanstorp: Man kanske skulle flytta till Stockholm för där tjänar de pengar i alla fall...:D;)
Lars_M: [citat] Eller starta en egen tråd där ni kan bråka. Jag har lagt ner, är nöjd nu och njuter av mina badrum.:)
Jan-Å: Vet Du vart slangen går i golvet är det ju bara att bila bredvid :D men i mitt kök så flyttade flytspacklet på slangen mellan fästena så markeringarna på väggen stämde inte när jag sen skulle borra i golvet :mad::(:confused: Vet Du inte vart slangen går är det handjaga som gäller, hammare och huggmejsel tills Du hittar slangen och förhoppningsvis inte hög hål på den, sen följer
Jan-Å: Kan säkert göras på flera sätt men jag placerade toan där den passade bäst och bilade upp golvet fram till avloppsröret som rörmokaren sen kapade och satte dit en koppling på där han anslöt avloppet från vår nya toa och dusch/handfat.
Cheever: Beror ganska mycket på vilken typ av tvättställ du hade tänkt dig. Om du "bara" skall ha ett ställ som ligger ovanpå en kommod finns det hur mycket som helst att välja på. Ifö har stort sortiment och legotillverkar massor till andra. http://www.byggahus.se/forum/badrum/www.ifo.se
gluecifer: Undrar om någon har ett Westerbergs Norden bubbelbadkar, det är nästan lite "hårt designat" invändigt men ska enl. broschyren vara väldigt bra för kroppen. Så jag skulle vilja veta hur ni upplever det.? Hittar ingen bra bild nu mer än denna: http://www.westerbergs.com/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=f8afa63b-c2a2-42fd-b13c-8f6e88a107e0
Alpha: Mitt kalas blev billigt anser jag med tanke på hur mycket som hanns göras på 6h.. Upphängning av tvättställsmöbel på vägg + blandare.. Montering av wc stol + duschblandare + takdusch. Montering av björnfilterhållare, montering av vattenutkast, inkoppling av vvb samt ett kv rör för tvättmaskin. Samt utanpå liggande rördragning(vid golv ej tak) till allt ovan inkl vattenlås till
urk: Har en 5-armars och brukar hänga upp halva garderoben och några skoteroveraller (typ!) på den utan en tillstymmelse till att den skulle baxna.
urk: Bygg in spotar i taket men skippa den gamla halogenlampan, där går energin bara bort i värme. Köp LED-lampa med reflektor och montera in, ingen värmeutveckling=du slipper bygga "huv". Jag har köpt några nya LED-armaturer och när jag jämför dem bredvid gamla halogenlampan går det inte att se skillnad på färgtemperaturen. Inget kallt blått ljus här inte. Går dessutom bra att dimma
somelvis: Har man tillskjutande markfukt ska man inte använda vanlig primer och man ska inte lägga tätskikt på plattan. Primer förtvålas av tillskjutande fukt och man kan få de effekter du beskriver. Mvh