12 179 läst ·
16 svar
12k läst
16 svar
bygghöjd på klinker och tätskikt
Sida 1 av 2
Nej, du vill ha tröskeln högre än golvet, helst ska tröskeln ligga någon cm över färdigt golv, även om många lägger tröskeln direkt på klinkret,
Jag vill nog påstå att man SKA ha en svämkant på någon cm..
Om du ändå vill göra efter eget huvud så bygger väl tätskiktet 1-2 mm, fixen 4-6mm, klinker 7-10 mm ?
Jag vill nog påstå att man SKA ha en svämkant på någon cm..
Om du ändå vill göra efter eget huvud så bygger väl tätskiktet 1-2 mm, fixen 4-6mm, klinker 7-10 mm ?
Ta en 22mm brädlapp t.ex,
Vill man vara petig kan man såga till en liten gipsremsa att sätta på kanten som vätter mot badrummet..
Egentligen tror jag kanten ska var ett par cm högre än färdigt golv, men det är sällan jag ser det i praktiken..
Vill man vara petig kan man såga till en liten gipsremsa att sätta på kanten som vätter mot badrummet..
Egentligen tror jag kanten ska var ett par cm högre än färdigt golv, men det är sällan jag ser det i praktiken..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Här i detta utdrag ur branschreglerna kan du läsa exakt vad som gäller enligt BBV.
Personligen tycker jag det är lättare att bygga på tröskeln i efterhand.
6.4.2 Golv
Förseglingar skall utföras vid:
Anslutning mot golvbrunn, trösklar och i golv/väggvinkel.
För att tätskikt och försegling skall anslutas mot tröskel krävs att dörrkarm tröskel eller eventuell blindtröskel är monterade.
Spalt mellan karm och vägg skall ilagas så att försegling kan utföras kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg.
Uppviket av förseglingen skall utföras till nivå för färdig golvbeläggning.
Försegling mot tröskel skall ske genom uppvik av tätskikt och tillhörande försegling mot tröskeln.
Krav på förseglingens minsta höjd anges inte eftersom förseglingen inte kan gå högre upp än till färdig golvyta.
Om tröskel saknas, eftermonteras eller är lägre än 20 mm, bör avtal träffas med beställaren om hur avslutning eller uppvik av tätskikt mot tröskel skall utföras.
Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall vara min. 20 mm över golvavloppets överkant.
Personligen tycker jag det är lättare att bygga på tröskeln i efterhand.
6.4.2 Golv
Förseglingar skall utföras vid:
Anslutning mot golvbrunn, trösklar och i golv/väggvinkel.
För att tätskikt och försegling skall anslutas mot tröskel krävs att dörrkarm tröskel eller eventuell blindtröskel är monterade.
Spalt mellan karm och vägg skall ilagas så att försegling kan utföras kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg.
Uppviket av förseglingen skall utföras till nivå för färdig golvbeläggning.
Försegling mot tröskel skall ske genom uppvik av tätskikt och tillhörande försegling mot tröskeln.
Krav på förseglingens minsta höjd anges inte eftersom förseglingen inte kan gå högre upp än till färdig golvyta.
Om tröskel saknas, eftermonteras eller är lägre än 20 mm, bör avtal träffas med beställaren om hur avslutning eller uppvik av tätskikt mot tröskel skall utföras.
Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall vara min. 20 mm över golvavloppets överkant.
"Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall vara min. 20 mm över golvavloppets överkant."
Betyder alltså att normalt fall från dörr till golvbrunn på 20 mm gör att klinkerplattorna kan gå precis jämnt med tröskeln om man på färdigt golv mäter på ovansidan av klinker vid golbrunn och tröskel.
Enligt reglerna behöver alltså inte tröskeln sticka upp ovanför klinkerplattorna om man inte så önskar.
Eller har jag tolkat reglerna fel?
mvh Roland
Betyder alltså att normalt fall från dörr till golvbrunn på 20 mm gör att klinkerplattorna kan gå precis jämnt med tröskeln om man på färdigt golv mäter på ovansidan av klinker vid golbrunn och tröskel.
Enligt reglerna behöver alltså inte tröskeln sticka upp ovanför klinkerplattorna om man inte så önskar.
Eller har jag tolkat reglerna fel?
mvh Roland
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så tolkar jag dem också...
Själv brukar jag ändå bygga på lite på tröskeln som en extra säkerhetsåtgärd.
Dock har man ju ändå inte tätskikt mer än upp till golvets ovankant.
Du kan se exemplet i figur 16 på sidan 13 i branschreglerna så ser du hur det är tänkt att se ut vid tröskeln.
http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf
Själv brukar jag ändå bygga på lite på tröskeln som en extra säkerhetsåtgärd.
Dock har man ju ändå inte tätskikt mer än upp till golvets ovankant.
Du kan se exemplet i figur 16 på sidan 13 i branschreglerna så ser du hur det är tänkt att se ut vid tröskeln.
http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Fast det indikeras ju att tröskeln bör vara minst 20mm i reglerna ("...eller är lägre än 20 mm, bör avtal träffas med beställaren ").
Om tröskel sticker upp så förhindrar den ju mer vatten från att rinna ut i hallen. Beroende av hur stor golvyta kan ju nån cm bli mycket vatten...Paul-Staffanstorp skrev:
kanske blir sämre uppvik? Uppvik skall väl gå upp till kakelyta?
Hmm, jag hade tydligen fel om regelverket där, Men av erfarenhet vet jag att man kan ha glädje av den kanten,
Jag var nyligen med om en liten incident i en liten nybyggd stuga där svämkant saknades.
Den i stugan boende damen hade varit borta under helgen, väl hemma upptäcker hon att det var vatten över alla golven, inte skoj..
En ledning till beredaren hade släppt, och vattnet spolades såklart mot tröskeln som saknade svämkant, hade den funnits så hade golvbrunnen tagit hand om vattnet..
Det var lagom svårt att inte vara spydig, då jag under byggets gång, innan tätsiktet kom på plats, hade påpekat att det inte fanns någon svämkant..
Jag var nyligen med om en liten incident i en liten nybyggd stuga där svämkant saknades.
Den i stugan boende damen hade varit borta under helgen, väl hemma upptäcker hon att det var vatten över alla golven, inte skoj..
En ledning till beredaren hade släppt, och vattnet spolades såklart mot tröskeln som saknade svämkant, hade den funnits så hade golvbrunnen tagit hand om vattnet..
Det var lagom svårt att inte vara spydig, då jag under byggets gång, innan tätsiktet kom på plats, hade påpekat att det inte fanns någon svämkant..