P
Den är bra, men den tar dig inte igenom badrumsbygget på ett pedagogiskt sätt. Den innehåller en hel del tekniska bitar, och en del som kanske inte berör en GDS'are som t.ex. beklädnad av terasser och fasader.

Den innehåller historik och fakta om keramik, materialvalsrekommendationer, tekniska materialegenskaper, produkter för montering, golv- och väggkonstruktioner, speciella applikationer (som jag nämnde ovan), städning och underhåll, riktlinjer för färdigt arbete, keramisk ordlista och slutligen branschreglerna.

Om du pungar upp fett med deg och köper den, så får du även uppdateringar på en DVD.

ACME skrev:
Den är bra, men den tar dig inte igenom badrumsbygget på ett pedagogiskt sätt.
Om den fungerar som komplett referensbok så är det tillräckligt. Att den innehåller mycket mer än jag behöver veta för ett badrum gör iget. Det viktiga är att den verkligen täcker allt som man behöver för badrum när det gäller regler och krav?

P
Nej, den täcker inte allt. Den är ju framtagen av BKR och täcker därmed det som plattsättaren behöver veta, samt några typkonstruktioner.
Typkonstruktionerna är de vanligast förekommande varianterna som beskrivs tämligen generellt.

Vill du bara veta vilka regler och krav som gäller så räcker det väl med att ladda ner respektive branschregler från BKR (eller GVK om du ska ha plastmatta), MVK och Säker Vatten?

ACME skrev:
Vill du bara veta vilka regler och krav som gäller så räcker det väl med att ladda ner respektive branschregler från BKR (eller GVK om du ska ha plastmatta), MVK och Säker Vatten?
Oj! Där ser man. Precis vad jag letade efter. Var så inne på bokspåret att jag helt missade det där. Tack!

P
Byggkeramikhandboken kan nu laddas ner som PDF på BKR's hemsida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.