Badrum
vimsan: Hej! Jag är ingen expert men har samma projekt på gång, och nästan samma förutsättningar. Har kollat upp med golvbrunnsbyte och har man gamla gjutjärnsbrunnar så ska man byta. Kan bli problem med försäkringar annars. Fallet är också viktigt att få till, finns specat i branschreglerna för våtrum. Förra hösten filmades rören här hos oss. Rötter och avlagringar :-( Vi lät
macon: Vi blev lurade av Nordisk Spa Vi beställde våra badrumsmöbler för nästan 3 månader sedan. Efter bara några dagar kom fakturan på hela beloppet. Jag ringde upp dem och kom överens om att betala hälften i förskott och resten vid leverans. Rörmokaren och plattsättaren får måtten på möblerna och de drar rör och kaklar efter dem. I slutet av September får vi äntligen kontakt med
Anonymiserad 23608: Blött glas borde kunna bli rätt så slipprigt..
Mr Sound: Väggmattan ligger med överlapp över golvmattan så kanske man kan "bryta" upp väggmattan för att stoppa den nya in under väggmattan. Är dock väldigt osäker om någon firma vill göra sånt alt skära och svetsa runt hela rummet. Bäst är väl att ringa något företag och höra? Ett annat alternativ, vilket blir lite krångligare och kostar mer, är att slita ut allt och spackla om
BRATTs: Har tänkt ta bort en betongglas vägg i ett badrum. Sitter fäst på golf och en vägg. Skifferplattor på golv och vitt kakel på vägg. Jag vet inte hur betongglaset är fäst exakt.., men jag undrar om det finns någon chans att få bort det så att det inte blir spår efteråt? DVS rengöra kakel och klinkers efter fog etc? Någon som har någon erferanhet eller blir det svårt att få bort
Pibben: I huset vi är spekulanter finns ett ganska nyrenoverat badrum i källaren. Problemet är att det är byggt mot ytterväggen och två träinnerväggar och i källaren finns fukt... Vi ska riva ut trägolvet i källaren och de flesta innerväggar. Men badrummet vill vi helst skippa riva ut. Är det en bra idé att ha badrummets träväggarna kvar? Finns det en chans i he----e att man kan byta
JohanKson: Pratade med kakelfirman igen, dom skulle ha 4000 kr för att utföra tätskiktningen med garanti. 2000 kr efter rot-avdrag, inte mycket att prata om. :D
Eyeball: Så här blev toaletten efter renovering. Saknas mjukfog, det har inte hunnits med än.
leffes syster: Tack Sven D för ditt svar. Du har helt rätt. Det är bottenventilen som syns ovanfrån i karet som inte sluter tätt till mot själva karet. (Den metallring som syns i karet sluter alltså inte tätt till mot karet.) Det blir ett litet mellanrum mellan ventil och kar där vattnet slipprar ut. Det är det som behöver spännas.
SvenD: Det har funnits massor av frågor kring detta. Senast i veckan. Sökfunktionen med "badrum platta på mark" ger över hundra träffar. Botanisera där och återkom sedan gärna om du har mer specifika frågor.
Mäster: Jag funderade just på det själv. silikon är väl vad man vanligen använder, men jag är inte helt nöjd med det.. funderade på guckasmet ett tag, Det är chefens fackterm för tätskikt...
telabtelab: [citat] Det är bekräftat av BKR, men till vad har jag ingen aning om.
Ludor: Kanske det finns något sätt att mäta ja... nog en bra ide att prova lägga över palst en tid och sedan testa med en fuktmätre, skall nog testa det. Ja jo fukten vandrar mot det kallare såvida det inte redan är mättat med fukt om jag förstått rätt. Om jag isolerar så flyttar jag upp köldbryggan och med andra ord så borde teoretiskt fukten också komma längre upp eller hur? Frågan
DeEss: Hej! Dom flesta företag inom bilvårdsbranschen erbjuder vindruteförseglings-/ behandlings-medel. Har vaxat ett duschglas tidigare (vanlig bilvax), med mycket bra resultat och det höll sig länge. Vet att Biltema har en gul liten flaska med vindrutebehandling för runt 30-40 kr. Borde funka på glasväggar också... Har testat den själv för något år sen på bilen. Inget fastnade och
jonas_b: För stabiliteten skulle jag rekommendera 70mm reglar som du sätter CC30 och enkel våtrumsskiva, det räcker. du behöver alltså ingen kortling. Det är ingen skillnad på innevägg och yttervägg gällande att det inte får finnas organiskt material i badrummet. Gällande skiva direkt på vägg ser jag inga andra problem än att du ändå måste spackla väggen först eftersom de flesta
klandernas: Förra ägaren kaklade väggen i badrummet för två år sedan. Tyvärr så tog han bort eluttaget och kaklade över. Helst skulle jag vilja ta bort ett par rader kakel få fram eluttaget och sätta dit nytt kakel. Kan jag göra det eller förstör jag därmed tätskiktet och måste kakla om hela väggen?
Björn_Nilsson: Som det ser ut idag har jag en duschhörna med rör som kommer ut från väggen bakom blandaren. För att kunna komplettera badrummet med badkar ska en ny golvbrunn anslutas på den befintliga. Men hur drar man rören till badkarsblandaren på ett godkänt och snyggt sätt? Om man drar rören från T-kopplingar bakom blandaren i duschen och ner för att sedan gå vågrätt mot badkaret för att
somelvis: Undrar hur de löst frågan med manschett kring rören när de är så nära kanten ? Om du rivit till isoleringen och lejt bort på totalentrepened är det skrämmande vilken dålig koll de har. Antar att det var fastpris ? Då blev det väl billigast för dem att dra upp rören ur golvet hellre än att gå genom vägg....
alen: jag fäste en badrumsspegel+tandborsthylla på kakel m.h.a. några silikonsträngar på baksidan, viktigt bara att fixera under härdningen
hempularen: Sätt bara en ny rostfri sil över, som din svärfar. Men det finns sådana som är klart större än de du talar om. Har sett större på Bauhaus, och K-rauta har jag för mig. Annars finns de garanterat i din likala kakelbutik.
T&H: [citat] Ja, vad bra. Jag skall kolla in lite olika modeller så den inte inkräktar på källartrappans utrymme för mycket men den ser ju smal och fin ut på din bild.
somelvis: [citat] Det är ett bjälklag som är platsgjutet 1961 av skånska cementgjuteriet och därefter är finsatsen ovanpå installationsgolvet stålslipad med närapå millimeterprecision. Jag tog bort gamla mattlimmet och röjde loss med diamantfräsen så det är lagom ruggligt nu. Första 15 kvadraten klinker åkte in i kväll. Resten får plattfirman ta. Tack för inputen
Jabba77: [citat] Hej! hur många Watt var de spottar du köpte på. Är också sugen på LED med tanke på brandsäkerheten. Såg at NS har 6W med ip54 nu! Lyser era upp bra i badrumet? Funkar de som allmänbelysning? Motsvarar de en Halogenspott i styrka som de skriver på sin sida? Hur känns temeraturen på ljuset, Varmt eller kallt? Hoppas du kan ge lite svar :D Mvh Andreas
Pagno: Tycker att det borde gå att flytta rören, det är därför det finns rekommenderade minsta avstånd till vägg... inte enbart för att det ska bli lättare för "tätning" med manschetter o gummi.. Bygger man med alla mått rätt så kan man alltid lägga kakel på kakel.. Det är inte bara lekmän som bygger med för små marginaler utan det finns bland oss också;) Det kan gå att limma kakel
BiFuel: Enmansföretag med egna snickare som han alltid anlitar, så det känns som en försumbar risk.
Marv: ser man på sid 2 så är min avståndet från golv till vägg 20mm.